Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 123-sytytyksen huolto/korjaus hoituu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128845

    Moro !!
    Pakussani vuodesta 2007 (ajettu noin 10 tkm) ollut 123/Uni sytytys alkoi viimekesänä oireilemaan. Koneesta hukkui puhti ja se kuumeni kovasti. Nelosella pystyi ajamaan 60:ä, mutta siitä kaasunpaino aiheutti nykimistä ja koneen kuumenemista. En ensin uskonut 123:sen olevan rikki, kun ajattelin sen menevän pimeäksi, jos hajoaa. erinäisten osien vaihdon ja tarkistelun jälkeen vaihdoin toisen samanlaisen yksikön ja paku alkoi pelittämään. Lähetin 123:sen valmistajalle toissaviikolla ja se tuli korjattuna takaisin toissa päivänä. Vikadiagnoosi oli “oikosulku tai ylijännite” ja PCB oli vaihdettu, mikä se on, en tiedä. Korjauksen hinta oli 60,50 euroa postikuluineen, jonka laskuttivat laskulla, maksuaikaa 1kk.
    Korjauksetkin siis heillä pelaa ja mielestäni kohtuu hinnalla ja nopealla toimitusajalla.
    Lasse

    #172649

    Muutama askarruttamaan jäänyt kysymys:

    Ylijännite: Mistä ja miten? Viallinen lataussäädin?
    Oikosulku: Missä mahdollisesti? Sulakkeiden takana vai jossain muualla?

    Hissun kissussa on myös kyseisen mallinen 123/UNI ja siihen ilmestyi käyntihäiriötä kuin salamana taivaalta. Aijai… laatu pistää mietityttämään
    seuraavan 123-hankinnan kohdalla. HK:ssa voi kylläkin olla monta muutakin vikaa, mutta tuo “salamavika” vähän arveluttaa.

    Hienoa, että huolto pelaa ja kolmasosan hinnalla uudesta.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #172650

    PCB on piirilevy. (plastic circuit board?)

    Muistelen, että puolaa suositellaan uusittavaksi 123-asennuksen yhteydessä. Josko sillä on tekemistä tuon kuumenemisen kanssa? 123:lla on tiettyä laatuvarianssia, mutta niin on nykyisissä kärki-kondensaattoriseteissäkin. Kun huolto pelaa niin en näe tässä suuren suurta probleemaa. Tosin, laitteen hinta on kyllä jatkuvasti noussut alkuperäisestä reilun satkun hinnasta 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172651

    Printed Circuit Board, piirilevy kuitenkin?

    #172652

    😳 Joops 😀 Näköjään kerran päivässä ainakin kannattaisi käyttää kooklea 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172653

    Ehkä 123:n myyjä suosittelee uutta puolaa siksi ettei tule niin montaa asiakkaan tuskastumista “123 on ihan paska kun ei toimi” ja vika on varaston perältä käyttöön otettu sattumalta rikkinäinen puola. Maine ja asiakaspalvelun resurssithan siinä menee.

    #172654

    Mulla on Hertassa 123 ja toimii hienosti. Kiva tietää että myös huolto pelaa, jos murheita tulee. Kärjetkin on jousineen takaronkissa, mutta en tiedä osaanko kasata takaisin, jos ei löydy jotain mallikuvaa. Saatika säätää ajoitusta.

    #172655

    @2cvjimmi wrote:

    Muutama askarruttamaan jäänyt kysymys:

    Ylijännite: Mistä ja miten? Viallinen lataussäädin?
    Oikosulku: Missä mahdollisesti? Sulakkeiden takana vai jossain muualla?

    Hissun kissussa on myös kyseisen mallinen 123/UNI ja siihen ilmestyi käyntihäiriötä kuin salamana taivaalta. Aijai… laatu pistää mietityttämään
    seuraavan 123-hankinnan kohdalla. HK:ssa voi kylläkin olla monta muutakin vikaa, mutta tuo “salamavika” vähän arveluttaa.

    Hienoa, että huolto pelaa ja kolmasosan hinnalla uudesta.

    Kaks kertaa olen joutunut 123:sta korjauttamaan, eka kerralla pimeni ilman syytä ja meni takuuseen – lähetin suoraan valmistajalle – kulut postimaksu hollantiin. Toisella kerralla hajosi kun laturin herätejohto oli melkein poikki ja pätki virrat. Korjaus toimi kuten edelläkin.

    Ainakin yhden asian olen huomannut monessa sätkässä, että tulpanjohdot on monesti roskiskamaa. Vanhat ja lyövät läpi tai ovat jopa poikki. Ilmeisesti paremmalla sytytyksellä vika sitten kertaantuu… Helpointa olisi yleismittarilla tarkistaa johtimen vastus. Insinöörit palstalla valaiskoot asiaa paremmin :wink

    123/UNI:n omistajat – eikös siinä ole E85 asetus? Onko kukaan kokeillut?

    jalpo

    #172656

    Minulla on 123 Evo, eli säätelee ajoitusta myös alipaineisesti. Kerran hajosi -10 asteessa Inarissa. Johtui siitä, että hukkasin virta-avaimen. Johdonpäillä käynnistäminen aiheutti kait piikin, joka hajoitti 123.n. Huolto toimi mainiosti postimaksuin. Eli kannattaa pitää virtalaitteet kunnossa. Ei esim. haljennut puola ole mikään meriitti, vaan mahdollinen syy herkän elektroniikan rikkoutumiseen. Olen käyttänyt vuosia ruskeaa puolaa. Minullakin kärjet kaikkineen takakontissa sekä normaali 123, joka on nopea vaihtaa. Se säilyy kuivana kuskin penkin alla korissa. Tuskin voi epäonnistua asennuksessa.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.