Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Renkaiden kuluminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.5.2014, 17:58 #128869
Katselin äsken sätkän renkaita ja hämmästyin. Kaksi vuotta alla on ollut Firestonet ja renkaat on hyvässä kunnossa – paitsi kuskin puoleinen kumi on näköjään ihan kulunut. Kuvio on kulunut tasaiseksi sisäsyrjältä, ulkosyrjällä kuviota on ja sillä nyt vasta huomasin kuluman, kun rapakaaren alle kurkin.
Onkohan tämä nyt tällainen itseaiheutettu päänsärky, kun rengaspaineita olen laiskanpuoleisesti tarkistellut… Harmittaa ja ihmetyttää vain, kun yksi rengas on kahdessa vuodessa kulunut vaihtokuntoon.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
22.5.2014, 19:32 #172766Ohjauskulmat pielessä, haritusta liikaa, eli /. Aurausta maks 3mm on oikea asetus.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.5.2014, 19:37 #172767@Akaile wrote:
Ohjauskulmat pielessä, haritusta liikaa, eli /. Aurausta maks 3mm on oikea asetus.
Täh? Eikös sätkässä pidä olla haritusta 0-3 mm.ä?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com22.5.2014, 19:40 #172768Joo, sori. Jääkiekon jälkihuumassa näköjään.. Eli haritusta liikaa, kun kerta sisäpintaa syö, ja 0-3mm pitäisi olla. Jos ei tällä tokene niin sitten voi olla varsi mutkalla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.5.2014, 20:58 #172769Mitä nämä millimetrit ovat? 0-3 ASTETTA olen aina luullut ja kuullut olevan sätkän haritussuositus.
Olen aikanaan yrittänyt päivän säätää etupyörän etu- ja takareunaa vertailemalla omatekoisella
mitalla. Älkää nyt vaan tehkö samaa virhettä, ei taida tulla valmista.
Nopea ,tarkka , yksinkertainen ja varma keino on asettaa ajoneuvo tasaiselle alustalle pyörät suoraan,
ja tähystää vanteen alareunan sivuitse takapyörien ulkoreunaan (ehkä onnistuu 135-renkaillakin???).
Kerran laskeskelin ja hämmästyin oikein kun sain tulokseksi muistaakseni n. 1 astetta kun tähystäessä näkyy
takakumia n. 1,5 cm vai oliko 2 cm. Poikani säätää isossa Pemarissaan hyvin tarkasti tällä menetelmällä,
tarkkuusvaatimukset ovat asteen osia ja hän pyrkii täydellisyyteen.
Ohjattavuus tuntuu paranevan selvästi kun haritus on yli asteen. Nyt tarkemmin laskematta takakumia pitäisi muistaakseni näkyä
n. 3-5 cm jolloin haritus olisi 3 astetta. Voin laskea jos joku on kiinnostunut. Saattaa monia yllättää noinkin iso
ero renkaiden suunnassa. Hyvin monessa sätkässä tuntuu nuo kulmat olevan pahasti pielessä ja vielä aurauksen suuntaan,
sellaista ajoneuvoahan saa pidellä kieli keskellä suuta jotta pysyisi tiellä; kun haritus on riittävä, ei paljon ohjauspyörästä
tarvitse pitää kiinni, no tietenkin ainakin risteyksissä.24.5.2014, 07:38 #172770Minun tapauksessani toisen eturenkaan outo kuluminen sisäsyrjältä on jäänyt huomaamatta, kun etupyörän ilmiselvästi väärästä asennosta huolimatta ohjaus ei ole puoltanut, ratti ei ole tärissyt, eikä outoja ääniä ole kuulunut.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
24.5.2014, 14:04 #172771Auraus / haritus mitataan asteina ? Tämä tieto tulee mulle ensimmäisen kerran nyt 😯
Auraus mitataan millimetreinä, Camper ja caster kulma asteina.
Hausjärvi / Hy-Ri
24.5.2014, 15:02 #172772Tarkennan hiukan termejä.
Camber = pyörän sivukallistuma
Caster = olka-akselin takakallistuma. (olkatappi/kuningaspultti)
Toe-aut = haritus
Toe-in = aurausHausjärvi / Hy-Ri
24.5.2014, 15:03 #172773Enemmän se renkaan sisä syrjän kuluminen viittaisi siihen että kyseisen pyörän tukivarsi on sujahtanut tai tukivarren laakerit rikki jolloin pyörän pystykallistuma on pielessä..
Mitä haritukseen tulee olen itse huomannut että 0-3 mm ei ole riittävän tarkka vaan esim: tarkasti 2 mm haritus on käytännössä antanut hyvän ajotuntuman ja renkaatkin kuluvat tasaisesti olettäen että pyörän pystykallitumat on kohdillaan jonka sekin onnistuu jopa silmä määräisesti toteamaan tai mittaamaan samoin kun harituksenkin.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.5.2014, 06:43 #172774Renkaiden reunoja pystyy tiiraamaan ken sen osaa, mutta luotilangan kiertäminen renkaiden ympäri ei ole mikään amerikan temppu. Sitten on vielä nämä erikoisuudet (Ami Super), jossa taka-akseli on kapeampi kuin etuakseli. Tuolloin lankahommat eivät onnistu ja siihen voi käyttää yksinkertaista omavalmisterakotulkkia isokokoisena, jolla mitataan etupyörien väli ensin renkaiden etupuolelta ja sitten takapuolelta. Sama laite tosin käy tavikseenkin, mutta helpompi on kiertää lanka kuin tehdä työkalu.
Langan käytöstä on sekin etu, että mikäli takarenkaissa lanka ei kosketa etu tai takapintaa niin se kertoo suoraan takatukivarren kieroudesta. Mm. portugalissa valmistetuissa sätkissä on ollut erä kieroksi hitsattuja varsia.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]25.5.2014, 08:30 #172775@gustaf wrote:
Mitä nämä millimetrit ovat? 0-3 ASTETTA olen aina luullut ja kuullut olevan sätkän haritussuositus.
Ilmeisesti luulo on sitten väärä ollut..? Tai sitten eivät tuolla Haynesin osastollakaan mitään mistään tiedä, kun tuollaisen ohjeen ovat kirjaankin painaneet. Sama ohjeistus löytyy myös tehtaan virallisesta ohjeesta, arkiston puolelta…@gustaf wrote:
Ohjattavuus tuntuu paranevan selvästi kun haritus on yli asteen. Nyt tarkemmin laskematta takakumia pitäisi muistaakseni näkyä n. 3-5 cm jolloin haritus olisi 3 astetta. Voin laskea jos joku on kiinnostunut. Saattaa monia yllättää noinkin iso
ero renkaiden suunnassa. Hyvin monessa sätkässä tuntuu nuo kulmat olevan pahasti pielessä ja vielä aurauksen suuntaan,
sellaista ajoneuvoahan saa pidellä kieli keskellä suuta jotta pysyisi tiellä; kun haritus on riittävä, ei paljon ohjauspyörästä
tarvitse pitää kiinni, no tietenkin ainakin risteyksissä.Yksi aste, tekee noin 3,5mm kun mitataan vanteen kehältä. On vaan pikkasen helpompaa mitata milleinä kuin asteina…
Takapyörän kohdalla yhden asteen haritus tekee noin 21mm takarenkaan pinnassa…
Haritus tekee ohjauksesta herkemmän reagoimaan, auraus tekee ohjauksesta sellaisen että auto menee mieluummin suoraan kuin kääntyy… Eli tuo kommentti “saa pidellä kieli keskellä suuta jotta pysyisi tiellä” on taas kerran hieman tuulesta temmattu… Liika haritus taas tekee sen että ajoneuvo hakee koko ajan johonkin suuntaan, vakaus poistuu…
Se että vertasit poikasi Bemarin säätämistä, ei kerro tähän mitään. Takavetoisiin kun suositellaan aurausta, etuvetoisiin haritusta. Syykin tuolle selviää, jopa ajattelemalla. Ja joo, tuttuja on nuo aurauskulmien vaikutukset, muustakin kuin Sätkästä, kilpa-autoissa ajettavuuteen vaikutettiin merkittävästi aurauskulman hienosäädöllä…
25.5.2014, 10:17 #172776Yksi aste, tekee noin 3,5mm kun mitataan vanteen kehältä. On vaan pikkasen helpompaa mitata milleinä kuin asteina…
Takapyörän kohdalla yhden asteen haritus tekee noin 21mm takarenkaan pinnassa…
Haritus tekee ohjauksesta herkemmän reagoimaan, auraus tekee ohjauksesta sellaisen että auto menee mieluummin suoraan kuin kääntyy… Eli tuo kommentti “saa pidellä kieli keskellä suuta jotta pysyisi tiellä” on taas kerran hieman tuulesta temmattu… Liika haritus taas tekee sen että ajoneuvo hakee koko ajan johonkin suuntaan, vakaus poistuu…
Se että vertasit poikasi Bemarin säätämistä, ei kerro tähän mitään. Takavetoisiin kun suositellaan aurausta, etuvetoisiin haritusta. Syykin tuolle selviää, jopa ajattelemalla. Ja joo, tuttuja on nuo aurauskulmien vaikutukset, muustakin kuin Sätkästä, kilpa-autoissa ajettavuuteen vaikutettiin merkittävästi aurauskulman hienosäädöllä…
Edelleen olen sitä mieltä että mitä sanoin kuvaamastani mittausmenetelmästä se on kaikkein nopein, tarkin ja
tulos vakaa , pysyvä ja toistettava (käytännössähän tähystyslinja toimii kuin erittäin pitkä mittarin viisari, roomalaiset
rakensivat akvedukteja vähän samoilla systeemeillä ilman optiikkaa, muistaakseni 3cm/100 m parhaimmillaan,
johon voi ilman optiikkaa päästä). Jos joku kehittää näissä ominaisuuksissa vielä paremman menetelmän,olen kuulolla,
halpuudessa ja yksinkertaisuudessa ei taida olla kehittämisvaraa.
Niin, 20 mm takarengasta näkyy asteen harituslinjalla.
Pemareista en mitään tiedä enkä välitä, olen puhunut mittausmenetelmästä ja mitä tulee ajo’ominaisuuksiin
ja ohjauskulmiin, Citroen ei salli yhtään aurausta!!! –Säädöt pitää olla ehdottomasti harituksen puolella. Minä puhun
nyt vain sätkistä enkä yleisluontosesti autotekniikasta. Valtava muutos ohjautuvuuteen tulee kun noudatetaan
Pariisin ohjeita.
Tästä voi jokainen vakuuttua kun näkee vähän vaivaa ja on tutkimusintressejä: jos jostain löytyy riittävän laaja ja tasainen kenttä, sinne vain kokeilemaan, saa tilastollista vaktaa kuinka pitkälle pysyy suuntavakaana erilaisilla
ohjauskulmilla, ei väliä vaikka mittausmenetelmät kovin täsmällisiä, riittävän monilla mittauksilla pääsee tilastollisella
analyysillä korkeaan tarkkuuteen. Olen kiinnostunut tuloksista.25.5.2014, 11:12 #172777@gustaf wrote:
Niin, 20 mm takarengasta näkyy asteen harituslinjalla.
Mikä kohta renkaasta? Kylki, kulutuspinta, joku muu? Ja kuinka leveä rengas, 125 Michelin X, 135 “joku muu”?
Antaa mielestäni varsin paljon enemmän mittausepätarkkuutta, jo erilaisen renkaan käyttäminen…
Hyvin tuo renkaan leveyden vaikutus selviää kun katsoo kuvaa joka on ylhäältäpäin…
@gustaf wrote:Säädöt pitää olla ehdottomasti harituksen puolella. Minä puhun
nyt vain sätkistä enkä yleisluontosesti autotekniikasta. Valtava muutos ohjautuvuuteen tulee kun noudatetaan
Pariisin ohjeita.Ja joo, miksi ei voisi käyttää “virallista ohjetta”, jossa mitataan milleinä tuo ero, lanka “viritettynä” vanteen reunaa vasten, ja sitten etuvanteen takareunasta lankaan etäisyyttä mitaten? Ainakin tarkkuus on vähintäänkin riittävä noin toimiessa…
Eipä miulla muuta tähän asiaan… 😉
26.5.2014, 08:34 #172778Moro !!
Lankakeino on hyvä.
Minä olen pikatarkistuskeinona käytänyt mittaa vanteesta rungon pokkauksen reunaan, siis mitattuna vanteen edestä ja takaa. Jos ero per puoli on 0-2 mm, niin aika lailla kohdallaan haritus. Tässä näkee myös ohjauksen/pyörien asennon suhteessa runkoon, onko suorassa.
Lasse26.5.2014, 09:47 #172779Nyt on muistettava se että jos mitataan runkoon nähden kumpikin puoli erikseen.. 😀
Ja jos kummankin etupyörän haritus on rungosta mitaten 2 mm on silloin tosiasiassa kokonais haritus 4 mm.. 😯
Eli varmasti erittäin hyvä pika mittaustapa sinänsä kun mitataan kumpikin puoli erikseen runkoon nähden,,
kun muistetaan vain se että kummankin puolen mittaus tulos on vain 0 – 1.5 mm maksimissaan niin pysytään oikean kokonas lukemien rajoissa 0 – 3 mm.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.