Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka napalevy laakeriin..

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128897

    Etupyörälaakerin asennus. Laakeri paikallaan, stefat ok, lukitusrengas momentissaan. ongelmakohtana napalevyn sovitus laakeriin. Tiukkaakin tiukempi eli ei mene sisään eikä suosiolla tahdo uloskaan tulla…auttaisiko sen asentamiseksi tunti pari pakastimessa??

    #172865

    Hioppa se laipan laakerin sisään menevä osa kiiltäväksi hienolla hiomatuukilla niin luistaa paremmin laakerin sisään..
    Pakastin saattaa olla kokeilun arvoinen laipan kutistuksessa..
    Kun saat menemään riittävän pitkälle niin vetarin mutterilla menee loput..
    💡
    PS: Kait se laakeri on oikeaa kokoa.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172866
    Musta Hattuinen Mies wrote:
    Hioppa se laipan laakerin sisään menevä osa kiiltäväksi hienolla hiomatuukilla niin luistaa paremmin laakerin sisään..
    Pakastin saattaa olla kokeilun arvoinen laipan kutistuksessa..
    Kun saat menemään riittävän pitkälle niin vetarin mutterilla menee loput..
    💡
    PS: Kait se laakeri on oikeaa kokoa.. :shock:[/quote

    laakeri on oikea- oli niin kovin nihkeä liukumaan laakerin sisään. ehkä kesäisellä lämpötilalla oli osuutensa asiaan? molemmat laajentuneet juuri ja juuri sen verran, ettei homma onnistunut perille saakka. ulosvetäjää tarvittiinkin seuraavaksi .
    sopiva vastakappale ulosvetäjän pultille löytyi vanhasta raidetangon päästä tulppineen joka asettui olkineen juuri sopivasti vetoakselin reikään.

    – kiillotettu napalevy lohifileen ja viimevuotisten mustikoiden seuraksi – ja uusi päivä – uusi yritys.
    kiitos kommentistasi !
    ei kai näissä napalevyjen mitoissakaan lie eroavaisuuksia? reiällisten ja reiättömien välillä koska laakeri on sama ?
    – kiristysrenkaan momentti on aikamoinen, kirjassa 35-40 kgm- oma momenttiavain päättyi 22:een , sillä pääsi millin puolentoista päähän entisestä piikkauksesta.

    #172867

    Ami 8:n napalevy ei mene kutosen laakeriin (muistaakseni millin ero).

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #172868

    .. joskus tuntee itsensä idiootiksi kun luulee askartelu-auton omistamisen tarkoittavan sitä, että kaikki mukamas tarvitsee tehdä itse.

    Eihän se vierasta ole. Huollot ja koko joukko rakentamisia on takana – kolme sätkää peruskorjattu viimeistä jenkaa myöten vuosien saatossa. Muita sitten soveltuvin osin. Elämän tilanteen muutosten sanelemana pakosti joutuu nyt tilanteisiin,

    Ajankohtaista – Laakerin vaihto onnistui hyvin, mutta napalevyn tiukkuuden takia kului tunti jos toinenkin pioneerityön merkeissä. >Tänään järki voitti, 💡 ajoin moottoriverstaalle napalevyn ja tukivarren kanssa: Kymmenen minuuttia ja napalevy oli puristettu prässin avulla laakerin silmään. Hinta viisi euroa. Paikallisen huoltoaseman tee-se itse hallin vuokra on 20 senttiä minuutti.

    Tukivarren vaihto sujunee kesäisessä säässä ulkosalla suorastaan ilolla. Olenhan sen vaihtanut jokunen vuosi siten kadun varressa pikkupakkasessakin.

    #172869

    Jatkanpa vähän samasta aiheesta. Vaihdoin olkatapin saksan tuliaiseen viime viikolla ja ajattelin, että vaihdan kuskinpuolelle helpommalla koko tukivarren edesmenneestä kolari-charlestonista, sillä samalla kuittaantuu tuleva pyöränlaakeriremppa, tukivarrenlaakeriremppa, sekä jousivarvan silmukka ja varpatappi tulee käytyä läpi…olinhan nämä jo tehnyt edelliseen Charlestoniin ennen kolaria. P@skanmarjat.. Saksan tuliaisen tukivarren kruunumutteri oli vedetty väärille kierteille jo tehtaalla! Eli sokka ja tarkastajan keltainen maali oli koskematta, joten tuota ei ollut koskaan avattu. Olihan viheliäinen avata! Varpasilmukassa oli sama homma kuin vuotta aiemmin takasilmukoissa, eli varpa pyörii muutaman kierroksen ja sen jälkeen ruosteet ja kuivuus vetää tuon totaalisen jumiin. Lääkkeeksi siihen auttaa varpasilmukan aukiviilto rälläkällä sivusta..

    Jos en olisi takaisin laittaessa saanut kruunumutteria ottamaan oikeille kierteille pitkän yrittämisen jälkeen niin vaihtoon olisi mennyt koko akseliputki, ja siihenhän olin juuri saanut pelkääjän puolen ojennukseen tappeineen kaikkineen. Kaksi tuntia hukkui yhden pirun kruunumutterin kanssa. Noh, vaikeuksien kautta voittoon, eli leima tuli tuohonkin sätkään tämän rempan jälkeen 8)

    Eli yritän sanoa vain, että nämä vanhat vehkeet koettelevat meidän hermoja, mutta ei se ole sen helpompaa uusien kanssa, kun diskovalot mittaritaulussa syttyvät 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.