Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka sähköpropellin edut ja haitat?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129141

    Nyt näkyy olevan kaikenlaista noissa tarvikeliikkeissä tyrkyllä: Oletteko asennelleet sähköpropellia värkkeihinne? Miten on laturin tuuletus hoidettu, kun näissä kulkimen omissa latureissa ei ole siipipyörää?
    Lämmönvaihtimienkin virtaus toinen kysymysmerkki ? Erillinen imuri/puhallin lämpöputkiin?

    #173755

    Sähköpropellista käytiin ulkomaankielisellä foorumilla pitkät keskustelut. Ikävä kyllä, näkyy vain kirjautuneille, eli tunnukset tuonne luoda pitää…

    Keskustelun suurin anti oli se, että sellaista sähköpuhallinta ei ole, mikä vastaisi Sätkän omaa puhallinta. Enemmän moottoria kuormittaessa, loppuu jäähdytyskyky tehokkaallakin puhaltimella. Tehona jos miettii, tuollainen kampiakselin päähän kiinnitetty puhallin kuormittaa helposti 2-3kW verran, tehona noin 2,5-3,5hp, tehokkaimpien sähköpuhaltimien ottama teho on noin 500W huitteilla…

    Omakohtaista kokemustakin tuli joskus kerrytettyä, nätissä ajossa, kaupungissakin, piisasi sähköpropellin jäähdytys, hyvänä kesäkelin päivänä maantiellä taasen jäähdytysteho loppui totaalisesti kesken. Laturin jäähdytys on tietenkin oma lisänsä, vaan kun Sätkän vakiolaturilla ei tuollaisia puhaltimia pyöritellä, niin samalla vaivalla voi asentaa tehokkaamman laturin jossa on oma puhaltimensa. Lisäksi pitää huolehtia että huurteenpoistoon riittää ilmavirtausta, lämpöputkeen oma puhaltimensa eli lisää sähkökuormaa, ja laturia kun suurentaa niin sen ottama teho taas tuntuu menoa hidastavalta. Tässäkin pätee wanha totuus, Wanhus -kuskeilta, “se on kumista pois mikä langassa palaa”, eli kun laturin kuormaa vähentää (Wanhuksessa, valot pois) esim ylämäkeen, niin mäen jaksaa kivuta helpommin ylös…

    Tuolta ulkomaanpalstalta kuullut kokemukset oli sitten hyvin samansuuntaisia omien kokemusten kanssa, muutama muukin oli näitä testannut, ja palannut takaisin alkuperäiseen. En suosittele, kokeilla toki voi mutta ei kannata odotuksia kovin korkealle asettaa…

    Edit: tehosuureet oikeinpäin 😆

    #173756

    Nyt taisi Jasu hp:t ja kW:t mennä ristiin.

    #173757

    Meni, ihan sujuvasti. Pitäis keskittyä siihen mitä kirjoittaa, ja lukea läpi ennen lähetystä… 😳

    #173758

    Propellin käytössä on eräs perustavanlaatuinen asia joka täytyy ottaa huomioon: propellin täytyy istua
    puhallinkoteloon tiiviisti ja puhaltimien siipien olisi syytä olla samanlaiset kuin kutosen propellissa. Mikäli näin ei ole
    on turha odottaa toimivaa jäähdytystä. Toistaiseksi ainoa propelli joka on tässä suhteessa kunnolinen on muistaakseni
    Peugeot 205:stä purkamani joka täytyy asentaa nurinpäin nokalle jotta pystyy muodostamaan painetta tuuletuskotelon sisälle,
    Mitat vastaa kutosen propellia ja siivenpäät levenevät säteittäin ja ovat päästä katkaistut kuten kutosessa. Yleisesti
    jäähdytyspuhaltimet heikkotehoisia ja siipien lavat pyöristetyt ja kapenevat kärkiä kohden, tyhjäkäynnillä tuollainen ei anna käytännössä kuin nimellisen ilmavirran, sellaista ei kannata missään nimessä laittaa autoon. Hukkaputkista vaikea huomata
    käytännössä tyhjäkäynnillä minkäänlaista ilmavirtausta, useita puhaltimia kokeiltu. Pösön puhaltimen virranottoa ei ole tullut mitattua, täytyypä ottaa työn alle…
    Moottorin suojapeltien tiiviyttä voi monella tavalla parannella. Minulla on erääseen 80luvun- saksalaiseen kutoseen tehtaaalla laitettu originaali
    peltinen kehys joka ohjaa ajoviiman suoraan tuuletuskotelon sisälle, sellainen on helppo tehdäkin. Tässä on vaahtomuoviset
    tiivistykset moottoriin. Tehostaa huomattavasti puhallusta ajossa. Ajoviiman paine melkoinen, puhallin ei taida kovassa ajossa paljoakaan lisätä tehoa jos ilmavirta saadaan ohjattua sinne minne pitää.
    Moottorin passiivista jäähdytystä voidaan lisätä vaikka suuremmalla öljynsuodattimella, ylimääräisellä lauhduttimella
    vaikkapa nelkusta, pitämällä ainakin kesäaikaan moottorin alusta täysin avoinna mikä varsinkin ns. varaosarungoissa helppoa. Vaihdelaatikon alla täytyy olla suojaa, pyörii muuten helposti liian kylmänä.
    Lämpömittari syytä olla, ainakin kannen alaosassa yksi ja sen lisäksi lämpötilakatkaisija’anturi.. Myös lohkon oikeassa
    etukulmassa oiva paikka lämpömittarianturille, vanhemmissa koneissa sokea proppu jonka voi lyödä sisään ja tehdä kierteet (12 mm:n reikä, olen käyttänyt Skodan mainioita antureita, 14 mm:n kierre), seuraavassa öljynvaihdossa
    saa ulos mahdolliset roskat jotka huolellisesti menetellen saa minimoitua. Viimeisimmissä vuosimalleissa originaalikoneissa on jo tehty valmiiksi 16 mm:n kierretulppa kyseiseen paikkaan lämpömittaria varten-Citroenkin huomannut että tuosta mitattaessa saadaan luotettavia lukemia, on ajoviimalta ja ulkoisilta vauriotekijöiltä suojassa.
    Myös käsivalintainen katkaisija olisi hyvä varuste ja jos oikein haluaa viritellä, kakkoskurkun aukeamiseen reagoiva
    mikrokatkaisijakin voisi lisätä toimintavarmuutta.
    Moottorihan lämpenee nopeasti ilman puhallinta ja pari pientä tietokonepuhallinta tekee ihmeitä sijoitettuna
    käsinelokeron alle, 0,3-5 A , voi upottaa esim. sellaiseen solueristeeseen jota helppo muotoilla. Ja lämmönvaihtimet on
    helppo eristää ulkopuolelta, noilla konsteilla ainakin lämpöä riittää kapiinin puolella.
    Jos tuollaista puhallinta ei löydy, ei kannata ruveta kokeilemaan, puhaltimen pitää olla siis sellainen joka pystyy puristamaan ilmanpainetta tuuletuspeltien sisälle kuten originaalipuhallin, muuten menevät tehot hukkaan ja jäähdytys pelaa käytännössä ajoviimalla.
    Ja kaasujalalla voi sitten viimekädessä säädellä lämpötilaa.

    #173759

    Vielä yksi kilpa’ajajien konsti unohtui, vanhuksen venttiilikopilla saa kansien lämpötilaa pudotettua, eivätkös ne ole alumiinia.
    Ja uusimpien koneiden venttilikopista voi repiä eristeet pois jos muu ei auta.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.