Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 435cc koneen parantelut nykytietämyksen valossa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129144

    On laajalti tiedossa, että nelkun koneen mukana seuraa tietyt ominaisuudet: kierroskoneluonne, öljyfiltterittömyys ja jotakuinkin max 100tkm kesto ennen kampiakselin kalkatuksia. Siispä heräsi tuossa ajatus, tai pikemminkin sarja kysymyksiä, että onko kukaan yrittänyt tehdä näille asioille mitään? LPN muistaakseni rakenteli öljyfiltteriä koneen jatkoksi, joka sellaisenaan oli kyllä mielenkiintoinen toteutus.

    Onko joku kokeillut sorkkia nokka-akselia nelkusta? Eli millainen kone tuosta tulisikin, jos losauttaisi väännön ja kierrosten suhteen kompromissinokka-akselin kammen jatkoksi? (Joo, viitaten aiempiin keskusteluihin nostoista ja asteista, ei ole tiettyjä “oikeita varmoja arvoja”, mutta kuitenkin viitteittä mitä ja mihin suuntaan..)

    Kampiakselille saanee lisää ikää tasapainottamalla sen paremmin. Sätkän kammethan ovat melko krouvisti tasapainotettuja nykykoneistustekniikkaan suhteutettuna. Ja tietysti se öljyfiltteri olisi hyvä saada öljykierron osaksi, jotta ne pienet kammen öljykanavat eivät tukkeudu. Muutoinhan tuo kone ei rakenteellisesti juuri eroa kutosesta, paitsi nyt tietysti iskunpituus ja sylinterinhalkaisija on pienempi.

    Onko kukaan “hullu” rakentanut kaksikurkkuista kaasaria nelkun imupakosarjaan?

    Aikoinaan oma nelkun koneenihan sai kaasariinsa wanhus-Dyanen pääsuuttimen, K&N suotimen vakioilmanputsarikoteloon kantta raottaen, sytytykseen Vellemanin ja paremmin virtaavan pakoputkiston. Suoralla mentiin huikeat 115km/h parhaillaan, mutta väännön puute rasitti kyllä ylämäissä. Muuten kyllä tykkäsin tuosta paketista. Bensankulutus oli lähestulkoon desilleen aina sama kaasupolkimen asennosta riippumatta (5.8/100km)

    Herättääkö ajatuksia?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173768

    Entäs jos laittais Nelkkuun 12/18 -kaakkisen kammen, sais pitemmän iskun ja sitä kautta vääntöäkin hitusen lisää..? Stroukkaamisesta tykkäävät oikeesti isojenkin moottorien kanssa, eiköhän ne samat lainalaisuudet pätis pienempienkin kanssa…

    Eka muutos, ennen mitään muita ja vaikkei muuttaisikaan, olisi kyllä öljynsuodattimen asentaminen. LPN:n toteutus oli kyllä enemmän kuin hieno, ilmeisesti tehtävissä jos vain jyrsin (ja osaaminen sen käyttöön) löytyisi…

    #173769

    Kuuskytluvun lopun kutosissa sisäinen öljynsuodatin, taisi olla Amien vastaavissa, minullakin oli niitä irrallan pari,
    tuli annettua poies tarpeettomina kun siirryin kutoskoneeseen. Kyseinen suodatin ei pidentänyt öljynvaihtovälejä mutta
    todennäköisesti toimi karkeamman töhnän suodattimena ja ehkä jossain vaiheessa tukki koko öljynkierron jos
    käyttäjät olivat huolettomia öljynvaihtojen suhteen. Värkkihän oli käsittääkseni asennettavissa kaikkiin kutosta pienempiin malleihin joissa samanlainen öljysiivilä kuin kutosissa.
    Pohjapropun magnetisointi on helppo keino lisätä koneen elinikää, ei tainnut olla tehtaalta lähtiessä.
    Viimeisin nelkun koneeni oli muistaakseni -79 tehty Citroenin alkuperäiskone, ilmeisesti maahantuojan varaosahyllystä
    noudettu, vähän ajetun näköinen ja oloinen. Kävi pehmeästi (melutasoa osaltaan vähensi vuodesta -77 eteenpäin
    rakennetut yhdellä jousella toimivat venttiilit), erinomainen kiihtyvyys ja kulki kovaa, kerran ajoin tasan tunnissa
    Hesaan Hämeenlinnasta vanhaa tietä, ainakin sata km matka ja kapealla tiellä liikkui muitakin autoja.
    Kerran peruutin jyrkkää hiekkaista mäkeä, kone sammui kesken, pari kolme tällaista yritystä, mielessä käväisi
    mitähän tekee kammelle. Ja tekihän se, kone muuttui “tavalliseksi” nelkun koneeksi, kulku jähmeni enkä kovin paljon sillä enään ajellut. Oli mennyt luottamus nelkkuihin, ei näytä kestävän vääntörasituksia kampi, turhan vaurioaltis käyttökoneeksi.
    Niin tuo upeasti pelaava nelkku oli ilman mitään virityksiä autossa.

    #173770

    oho. vaikuttaisiko tuo isompi suuytin mun nelkkuun? 84km/h olen hänellä saanut vauhtia pitkällä suoralla gepsin mukaan.

    #173771
    LPN

    Niin siinä öljynsuodattimen lisäämisessä nelkkuun on omat ongelmansa. Ainakin sillä tavalla toteutettuna kun se tuli aikoinaan tehtyä. Kylmillä öljyillä öljynpaine on aivan järjetön – yli 10 kiloa ainakin, tarkemmin on vaikea sanoa kun mittarista loppuu asteikko. Ja kun tuo suodatin tuli toteutettua niin, että kaikki öljy kiertää aina sen läpi niin tuntuu suodatin olevan kovilla. Sen ekan koneenhan mä rikoin kun suodattimen tiiviste pullahti ulos ja kaikki öljyt valuivat tielle. Tänä syksynä kävi sitten ko. koneen kanssa niin, että öljynsuodatin petti paineesta johtuen. Nyt on kuulemma tukevampi suodatin kiinni koneessa, tai ainakin menollaan paikoilleen. Se alkuperäinen öljynpaineen säädin (tai rajoitin) tuntuu toimivan herkästi, pitäisi ehkä yrittää säätää jousen jäykkyydellä paineita. Mielessä on kyllä pyöritelty myös oman säätimen lisäämistä sinne suodattimen läheisyyteen.

    Aikoinaan kun tuota konetta tehtiin, niin taisi olla parikin väljää nelkun kampea purettuna, eikä kummankaan kanavista löytynyt merkkejä tukkeutumisesta. Tunnustan kyllä saaneeni yhden nelkun kolisemaan hyvinkin nopeasti kun öljyt pääsivät hetkeksi hitusen alarajan alapuolelle. Jotenkin tuntuu, että kyseinen kone on pirun tarkka öljyn määrän suhteen.

    Öljynsuodatinta lukuunottamatta kyseinen nelkku on täysin vakio ja näytti kulkevan kivuttomasti gps:n mukaan sellaista 9 -kymppiä tasaisella.

    Jotenkin muistelisin, että nelkun kansi ei kanaviensa osalta ole yhtä järkevä kuin kutosen kansi. Eli jos rakentaa haluaa, niin kutosen/visan kannet ja kampi pidemmällä iskulla? Toisaalta ottaisin kyllä suosiolla lähtökohdaksi kutosen lohkon, VGS:n kammen, yms. Tietty tylsempäähän se on valmiista osista tehdä…

    #173772

    Se on tuo öljynpaineensäädin “vähän” karkeasäätöinen Kutosen vastaavaan verrattuna. Kutosessa luistiventtiili, Nelkussa kuula, sitä en muista muuttuiko tuotannon loppua kohden rakenne Nelkussa..?

    Kutosessakin nousee paineet kylmänä aika reilusti, yli kympin meni siinäkin kun mittari oli käytössä. Visassa paineensäätö toimii paremmin, aika tarkkaan viitisen kiloa näkyi mittarissa, kesät-talvet, öljyn ollessa kuumaa tyhjäkäynnillä ei alle kolmen tuntunut putoavan. Isoin syy Visan/muiden eroon paineissa johtunee siitä että paineensäädin on aivan eri kohdassa, Visassa heti pumpun yhteydessä, muissa öljykanavaston “viimeisenä”…

    Nelkku on tosiaan aika kranttu öljynvähyyteen, joskus kuullut sellaisenkin sanonnan että ekasta kammen kolahduksesta Wanhuksella menee vielä vuosikausia, Kutosella kesä loppuun ja Nelkulla selviää ehkä seuraavalle levikkeelle asti…

    #173773

    @Jasu wrote:

    Nelkku on tosiaan aika kranttu öljynvähyyteen, joskus kuullut sellaisenkin sanonnan että ekasta kammen kolahduksesta Wanhuksella menee vielä vuosikausia, Kutosella kesä loppuun ja Nelkulla selviää ehkä seuraavalle levikkeelle asti…

    juu, aika samalainen kokemus minulla vuodelta 1978; Sokoksen edestä liikennevaloista lähtiessä oli nelkussa öljynpaineita melkein 6 kg, seuraavissa valoissa tasan 0… matkaa vajaa 50 metriä… kolisevalla kammella ajelin vielä kotiin noin 4 km, ja sen pituinen se…

    (ja nuoremmille Kuopiolaisille tiedoksi, silloin sai vielä ajaa ihan normaalisti sokoksen edestä haapaniemenkatua).

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.