• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129148

    Aina viisaat insinöörit neuvoo että paremmat renkaat laitetaan taakse, mikä on yksi tyhmimpiä vastaan tulleista neuvoista, neei vissiin huomaa kuinka ne puhuu itsensä ristiin, eli paremmat renkaat laitetaan aina eteen, ja jos oikein tarkkoja ollaan , niin paremmat renkaat tulee sijoittaa vetäville pyörille, kun paremmat ovat edessä niin se tuo turvallisuutta koska esim, jarrut on edessä aina tehokkaammat.silloin myös renkaat kuluu tasaisesti , monia oon joutunut neuvoa kun uskovat soopaa mitä netis lukee.

    #173842

    Toki jos toiset renkaat on lähes vaihtokunnossa ja toiset kuin uudet niin laitetaan paremmat taakse ja vaihdetaan viikon päästä ne sitten jo vaihtokunnossa olevat uusiin. Sen jälkeen pidetään huoli että eteen laitetaan ne joissa on hieman enemmän pintaa jolloin jatkossa voidaan vaihtaa koko sarja kerralla.

    #173843

    Joo,, ennen neuvottiin kierrättään rengaiden paikkaa jotta renkaat kuluvat tasaiseen kaikki yhtä nopeaan..
    Sitä olen noudattanut koko autoilu historiani ajan..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173844

    Oletteko kokeilleet koskaan talvirenkaita edessä ja kesärenkaita takana? Lumella/jäällä siis? Samaan ilmiöön perustuu sääntö, notta pareet renkaat iha oikiasti laitetaan sinne taakse. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173845

    Parempi olisi ettei renkaiden kunnossa kovin suuria eroja olisi. Toteutuu kun kierrättää renkaita tarpeeksi usein edestä taakse ja takaa eteen. Keskivertoautoilijan käyttiksessä riittää kun keväisin ja syksyisin katsoo paremmat renkaat vetäville, paljon ajavien parempi vaihella useamminkin. Useimpien sätkissä renkaat menee kovettumalla pilalle kauan ennen kuin ehtii silestoneksi.

    #173846

    Tapu kirjoittaa itse kyllä ihan soopaa. 🙂 Mutta sellaista se netissä on, kaikkea ei tarvitse onneksi uskoa.

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #173847

    Kerro mulle miten renkaat voidaan vaihdella niin että ne kuluu tasaisesti jos paremmat laitetaan taakse.eli se neuvo että renkaita kierrätetään , edestä taakse ja takaa eteen voidaan unohtaa.

    #173848

    Niru naru nips naps kun saivartelu kukoistaa. Tapu tapu tapu2901. Ja jatkoa seuraa nyt.

    Tuo paremmat renkaat taakse johtuu vain ja ainoastaan siitä, että vesiliirron tai muun pidonmenetyksen (lue sohjoliirto, irtohiekkapidonmenetysliirtotienpinnankitkanmenetyksenyhteydessäasfaltilla yms.) johdosta törmäys yleensä silloin tapahtuu nokka edellä, joka on yleensä autossa vahvimmin suojattu törmäyskulma, seuraukset ovat mahdollisesti pienemmät kuin esimerkiksi mainiten sivustatörmäys. Nämä eivät tietenkään koske 2CV kulkimia, koska niillä on ihan se ja sama mitenpäin törmää, noutajansa kohtaa samalla hetkellä.

    Tuo renkaiden kierrätys on sellainen teoreettinen asia, joka toimii jos sen kierrätyksen tekee rittävän usein, silloin ei tule tuo kulumisasia vaikutukseltaan sellaiseksi, että siihen tavallisesti tarvitsee kiinnittää huomiota.

    Ja kokemus: On auto muuten todella mielenkiintoinen ajettava kun paremmat renkaat on edessä ja huonommat takana. Saa kokeilla omalla vastuulla ken tahtoo, en suosittele. Nuorten miesten mieleen: Pienemmälläkin voimalla ajoneuvon saa kulkemaan “kahvaeellä” tahtomattaan, mutta ei suoraan tahtomallakaan.

    Juha

    #173849

    Ei muuten ole täyttä faktaa, etteikö olisi merkitystä miten 2cv:llä ottaa tai antaa pusua: Keulakolarissa konevaihteistopaketti syö ison osan kulkimeen kohdistuvasta iskusta ja siinä metelin keskellä runko taittuu keulasta ylöspäin ja konevaihteistopaketti myös. Sivukolarissa jousipöntöt ja niiden kiinnityspalkit rungon sisällä ottavat jälleen voimia vastaan, kuten myös pitkä joustoliike samassa rytäkässä. Peräkolarissa, hirvikolarissa ja katollaan ajellessa on sitten taas vitsit jo todella vähissä, kun ei ole oikein mitään mikä ottaisi voimaa vastaan. Esim. tuulilasinkehys on vain 1.4mm vahva palkkirakenne, josta voi minua lahjakkaampi dynamiikan opiskelija laskeskella vaadittavia vääntömomentteja muodonmuutokseen/murtoon. Toki merkityksetöntä löpinää kaikki tämä, kun mennään kaupunkinopeuksien ulkopuolelle ja otetaan mittaa omaa kotteroa moninkertaisesti raskaammista vehkeistä, mm. tapaus Jeroen Cats Ami vs. kuorma-auto..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173850

    http://www.iltalehti.fi/autot/2014121018916841_au.shtml” onclick=”window.open(this.href);return false;

    ..se on kuulkaas niin että Nokia on keksinyt kapeat ja isot renkulat..aikanaan ajelin talvet kesämisukoilla..hyvät oli. 😳 :mrgreen:

    #173851

    Kyllä poliisi tietää kuuluuko hyvät renkaat eteen vaiko taakse 😀

    Kuva 50/60-luvulta, jolloin isä-vainaa oli poliisina Hesassa.
    Saattanut olla lipsakka ajaa vesijäisellä mukulakivi kadulla punainen
    vilkku päällä.

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.