Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Talvi yllätti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129164

    Olihan eilen ja toissa päivänäkin meteorologien uutisissa varoituksia, että Etelä-Suomessa sataa himpun verran enemmän lunta. Ajelin eilen Hartolaan työasioissa ja tiet olivat sulia ja kuivia. Aamulla heräsin ko. paikkakunnan Hotelli Linnasta ja kävelin ulkokautta aamupalalle. Sinne oli satanut lähes 15 cm lunta, siis tiinan katolla oli ainakin sen verran. Ei hätää, allahan on kesän ajetut Misukat. Eikä siinä suhteessa hätää ilmennytkään, vaikkakin tiet olivat paikka pakoin tosi lumiset, jäiset ja nypyläiset – nelostiekin. Nyt takaisin tullessa Heinola – Kouvola -tiellä sätkän kone pössäytteli muutaman kerran ja lähes laakista sammui. Pysäytin sopivasti eteen tulleelle linja-autopysäkille. Kokeilin käyntiin, ei lähtenyt ja kun lähti, niin heikosti yhdellä pytyllä sammuen samoin tein. Ensimmäinen ajatus oli, että 123 sytytysjärjestelmä sanoi itsensä irti –
    sillä on ajettu noin 50 tkm. Työkalujahan oli mukana iso kasa, jotka suoranaisesti liittyivät nostoseinäasennukseen, muttei ainuttakaan sellaista, millä olisi voinut esim. tulppia avata ja kurkistaa niiden kuntoa. Kävin kuitenkin tulpan johdot ja puolan johdot läpi painellen niitä, koska juuri muuhun en olisi kyennytkään. Starttasin, ei suostunut käynnistymään. Soitin
    Kouvolassa olevalle asentajalle ja sanoin, että tulee hinaamaan minut pois. Kun hän sitten vihdoin ja viimein saapui, sanoi: “Koetapa lähtisikö se nyt käyntiin, jospa siinä on vain vesivika”. Kone hurahti käyntiin ja kävi tasaisesti. Ajelin edellä ja pojat varmisti takana. Aluksi mentiin hyvää vauhtia ja taas alkoi nopeus hiipua. Käytiin Kelopirtillä kahvilla ja kuinka ollakaan perille pääsin, vaikka välillä tuli mieleen että näinköhän ❓ .
    Tankkia ei ole muistini mukaan tyhjätty kertaakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen, joten on erittäin todennäköistä, että
    vettähän siellä on. Sen verran ehdin siinä jo kysellä jaoksen velhoilta Yrjölän Raimolta ja Virtasen Veskulta mahdollisia vikoja, että ne ajatukset nostattivat hiukseni pystyyn. Tulevalla viikolla käydään Veskun kanssa joka tapauksessa koko virta ketju läpi ja käytänpä rättäritiinan myös puristepainemittauksissa, tarkistamassa venttiilien kunnon. Ajan marraskuun loppuun ja sitten laitan tiinan talviunille. Tosin minulla on nokialainen sarja talvirenkaita erittäin pitkillä nastoilla, muuten hyväkuntoiset, mutta jotenkin kummasti kovettuneet, niin enpä viitsi vanhaa rääkätä niillä ollenkaan
    talvikuukausina.
    Donna 28 😀

    #173941

    Olisikohan kyseessä vanha kunnon kaasarin jäätyminen.

    Kuura kaasarista sulaa pois hieman pidemmän tauon aikana ja matka voi taas jatkua, ainakin jonkin aikaa, elleivät kosteusolosuhteet sitten muutu otollisemmiksi.

    Jäänestoa tankkiin.

    #173942

    Ennen käytettiin tenua estämään kaasarin jäätymistä. Nykyisin on alkoholi bensan sekaan lisätty jo tehtaalla. Vaikka kumpikaan ei taida auttaa jos olosuhteet ovat jäätymiselle otolliset.

    #173943

    Kyllä luulen että olet unohtanut laittaa kaulaliinan sätkän kurkulle, ja se näytti sulle, ja jäätyi. En usko mihinkään sen suurempaan juttuun, mutta onhan kaimalla sitten jotain tekemistä, jottei ihan joutena tarvi olla. 🙂 Ei muuta kuin tentun ostoon.

    #173944

    Joo, kaulaliina on laitettava, siis ainakin suljettava etumaski. 70 – 80 -luvuillahan nämä ns. jäätymiset olivat hyvin yleisiä, mutta jostain syystä enää ei tätä aikaa muista, vaikka olen sen ajan elänyt täysillä. Heinolan ja Kouvolan välillä olevalla parilla ns. bensan myyjällä on hyvät kahvilat, muttei minkäänlaista valikoimaa autotuotteista. Yksikin SEO myi kyllä ainakin “miljoonaa aasialaista” koristetta ja kahvia, mutta ei kuulemma mitään tuulilasinpesunestettä tai vastaavaa. Toinen bensan myyjä sanoi pitävänsä kahvi ja ruokailupalvelut korkealla tasolla. Kouvolassa kävin sitten omalla asemallani City-TB:llä, jossa vietän työpäivää muutaman tunnin joka päivä, ellen ole asennusreissussa. Arvostan em. TB:n nyt tänään vieläkin korkeammalle kuin eilen, sieltä saan kahvin reilusti alle euron, autoni ja firman autot huolletaan ja korjataan, tietysti ostan polttoaineet ja tapaan tuttujani ja ystäviäni siellä. Tänään sieltä löytyi vanhan ajan Masinolia litran purkki, kun ne ja tämäkin huoltoasema on siirtymässä näihin pitkäkaulaisiin vajaan puolen litran purkkeihin, joissa useimmissa lukee KAT. Ei näitä “vanhuksia”, joihin käy kunnon aineet, ole enää näköjään markkinoiden ylläpitäjiksi.
    Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin tältä päivältä. Tulipahan kerrankin vastattua kaikkiin puheluihin takaisin soittamalla, jotka oli aamun aikana tavoitelleet minua ja parasta hyvä hyvää kannaltani oli, että sain kohtuullisen kaupan ilman tarjouksen jättämistä tyylillä “tilaan sen Sinulta, kunhan saat laskun tämän vuoden puolelle”. 🙄
    Jäätämistä minäkin sen kuvittelen olevan, tosin yksi juttu pisti silmään, kakkoskurkku jääti nopeammin, onko se mahdollista. ❓

    #173945

    Imuilman esilämmitys saattaisi auttaa, mutta sätkässä on vähän heikosti järjestettävissä. Nelkuissa oli sellianen imuputki jonka saattio kääntää öljynjäähdyttimeen päin. Ei paljoa auttanut. Jos tankisa on kondenssivettä, nollakeli on pahin. Vesi jäätyy kaasarin kurkun alipaineesta. Pakkasella ei niinkään pahan kun vesi on jäässä jo tankin päässä. Ne talvet kun sätkällä ajoin, laitoin tenua tankkiin ainoastaan nollakeleillä. Muulloin sitä ei tarvinnut. En tiedä auttaisiko, mutta Minissä oli sellainen n. 50W vastuspanta SU-kaasarin ympärillä. Kyllä se pakkasella ihan lämpimältä tuntui.

    #173946

    Aja tankki tyhjäksi tavalla tahi toisella ja pidä sen jälkeen tankki täytenä. Olen joskus laittanut imuputken ottamaan lämmintä ilmaa pakosarjalta.

    #173947

    Kun suljet nuo jäätämisongelmat ensin pelistä pois niin sen jälkeiset oireet voivat viitata 123:een. En huvikseni maalaile piruja seinille, mutta eräässä perusmallin 123:ssa, joka minulla oli aikoinaan niin siinä tuli kylmäkäyntipiiriin vikaan ja se hyydytti sätkäni pari kertaa nollakelillä tien viereen. Se korjattiin takuuseen ystävällisesti, mutta tuon jälkeen myin kyseisen yksikön pois. Yksi Evo-malli minulla on edelleen, mutta eipä tule tuolla talvella ajeltua.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173948

    Eipä näillä vesisateilla ole tullut mitään ongelmia. Tosin katsotaan loppuviikosta, jos pohjoisen kylmät tulevat tänne.
    Enhän minäkään aja kuin marraskuun loppuun. Otan sitten keväällä käyttöön, kun tiet ovat kuivat ja eikä yöpakkasia esiinny. Tosin Nokian NR 05 tai 06 renkaat on tallissa, ajatuksena on ollut, että jos joku lähellä oleva jaos, säteellä n. 100 km Kouvolasta järjestää jääratakisat, niin sellaiseen voisin osallistua, hauskanpito mielessä. Tiinani ei ole kuitenkaan mikään talvikuljin – enkä minäkään, ei siellä niin lämmintä ole, että pidempään viihtyisin. ➡
    Katson nyt sen pakkaskäyttäytymisen 123 sytytyksen suhteen, jos marraskuussa pakkaset tulevat.
    Donna 28 🙂

    #173949

    Annan ääneni kaasarin kurkun jäätymiselle. Kostea nollakeli ja osakaasuajo on erityisen otollinen tuolle ilmiölle. Vesi jäätyy kurkussa koska paineenlasku ja bensan haihtuminen laskevat ilman lämpötilaa.

    Pahimmillaan jäätä kertyy niin paljon että kaasuläppä jumittuu paikalleen, ainakin saksalaisessa kansanvaunussa vuodelta 1984 pääsi näin käymään kun imuilman esilämmityksen termostaatin alipaineletku oli poikki.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.