Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nelkusta kutoseksi?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129188

    Moro!

    Onko kutosoinnissa nykyään katsastuksen suhteen jotain kompastuskiviä vai meneekö heittämällä läpi muutoskatsastuksesta? Entäpä jos vaihtaa vielä rungonkin? Vieläkö nykyään lasketaan niitä prosentteja (Uuno Turhapuron maliin ;)?

    kyselee

    Matti m.ë.

    #174090

    Riippuu katsastajasta mitä vaativat mutta minun autossa vaativat moottorinvaihdosta+vaihteisto tiedon mistä se uusi moottori on peräisin mutta ei muuta. Rungon vaihdossa ei muuta ongelmaa kuin se että eivät ymmärtäneet aluksi erillistä runkoa vaan pitivät korin vaihtona jossa kori on runko. Trafilta asian selvitin, heillä asia oli selvä ja sen jälkeen katsastuksessakin. Vanhasta rungosta vaativat sen meistetyn numeron mukaan katsastukseen eli rälläköin palan (n. 25x25cm) irti rungosta otin myös kuvan rungosta. Uuteen runkoon meistin 8mm numerot valmiiksi etuaisaan aparin puolelle sinne missä uudemmissa on numero lyöty jo tehtaalla. Kannattaa käydä ehkä juttelemassa ennakkoon konttorilla ettei tule yllätyksiä. Molempien vaihto on prosenteissa runko 22%, moottori+vaiht. 22%. Pelkkä moottori taitaa olla 14% en ole varma. Molemmat tehtiin Järvenpäässä.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #174091

    Onnistuu kyllä helposti. Kannattaa ensin jutella asia selväksi kyseisen katsastusmiehen kanssa ennen kuin aletaan kassaan tai tietokoneelle näpyttelemään yhtään mitään. Jos kohdalle osuu katsastaja joka tekee asiasta hankalaa niin ei muuta kuin hyvää päivänjatkoa ja suoraan seuraavalle katsastuskonttorille asioimaan toisen katsastajan kanssa. Vanhaa harrastekalustoa ymmärtäviäkin katsastajia on niin ei kannata taistella sellaisen kanssa joka haluaisi kaikkien autojen olevan uusia avensiksia.

    #174092

    Miksi tuosta muutoksesta pitää edes ilmoittaa katsastuskonttorilla? Minä ilmoitan aina, mutta kaverin puolesta kysyn.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #174093

    Jos ja vain jos haluaa noudattaa pykäliä kirjaimellisesti koska Suomi. 😀 Kaverilla oli neloskutonen jota sattui katsastamaan mm. Citroen-merkkihuollossa työnjohtajana (silloin kun sätkiä myytiin uutena) ollut katsastaja joka varmasti tunnisti nelosen ja kutosen koneet silmällä, mutta ei silti mitään maininnut asiasta vaikkei rekisteriotteessa lukenutkaan. Ne katsarit jotka ei tiedä että turvallisuuteen vaikuttavia eroja alustassa ei ole, ei oletettavasti tunnista moottoreitakaan erikseen.

    #174094

    Oon vaihtanu monta runkoa eikä mulla oo kertaakaa tullu mitää prosentteja ,ekalla kertaa noin 25 vuotta sitten mulla oli itse tekemä paperi jossa kaksi todistajaa,löin itse numeron ja insinööri löi päihin merkit.nyt myöhemmin oon vain kertonu että runko on vaihdettu ,ja oon lyöny uuden numeron,aikä ne oo vaivautunut mitää varmennuksia lyömään,rättäreitä kootaan ruosteläjistä omaksi iloksi,eriasia nämä joita hitsataan kahdesta palasta tilin toivossa.

    #174095

    Mun toisen kulkimen otteessa lukee että vaihdettu on joku prosenttimäärä osista. Ei mitään mainintaa mitä osia vaihdettu eikä sitä nykyään tietojärjestelmämuutosten jälkeen saa kaivettuakaan mistään, sanoi katsari. Eikä heitä kiinnosta onko vaihdettu ja mitä. Tai vaikka vaihtaisi uudestaan 49% niin vanha merkintä ei vaikuta siihen mitään.

    #174096

    Ilmeisesti on myös näin että jos runko on kerran vaihdettu virallisesti niin sen voi vaihtaa uudestaan eikä prosentit muutu. Muutoksestahan täytetään tuo osaluettelo johon merkataan vaihdetut osat, varmaan löytyy tehdyllä asemalla ennen aikaa tietokone.
    Trafin tiedote asiasta.TRAFI/8468/03.04.03.03/2011

    5. Rekisteritietoihin tehtävät merkinnät
    Ajoneuvon rekisteritietoihin merkitään aina vaihdettujen osien nimikkeet käyttäen
    vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta
    osista annetun asetuksen liitteen prosenttitaulukoiden mukaista jaottelua.
    Vaihdettujen osien nimikkeet, osien prosentuaaliset osuudet sekä mahdolliset
    Ohje 3 (3)
    TRAFI/8468/03.04.03.03/2011
    lisäselitteet (esim. lisämerkintä tarpeen mukaan osan tunnistamiseksi) syötetään
    KATSA-järjestelmään Osaluettelo-ikkunan kautta. Järjestelmä laskee automaattisesti
    kanta-ajoneuvon osuuden. Perättäisissä vaihdoissa vaihdettujen
    osien osuutta päivitetään vaihdettujen osien määrää vastaavaksi. Jos ajoneuvon
    rekisteritietojen erikoisehtoihin on LTJ-aikana merkitty vaihdettuja osia, tulee
    nämä osat merkitä järjestelmään uudelleen Osaluettelo-ikkunan kautta ja
    vanhat erikoisehdoissa olevat vaihdettuja osia koskevat tiedot tulee poistaa.
    Trafin näkemyksen mukaan riittää, että ajoneuvon rekisteritietoihin lisätään
    vakiotekstinä oleva erikoisehto ”KORJATTU AJONEUVO” vasta, kun kantaajoneuvon
    osia on vaihdettu 25 % tai enemmän.
    Osastonjohtaja Björn Ziessler
    Tarkastusinsinööri Tuomas Peltokangas
    LIITTEET
    Osaluettelo, henkilöauto

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.