Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mittaristoista

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129339

    Pöyhin romujani viikonloppuna ja aina sitä oppii uutta, kun vähän tarkemmin silmäilee… Olen nimittäin ollut siinä luulossa, että kaikki ruskeat mittarit ovat samanlaisia. Sen olen aiemmin havainnut, että ensimmäiset kutoset olivat Jaegerin mittarein ja loppupää Veglian mittarein. Sitä en tiennyt miten paljon nelkun ruskea mittari eroaa kutosen mittarista. Katsokaapa:

    -74 2cv4 mittaristo:

    -89 2cv6 Charleston mittaristo:

    -74 takaa:

    -89 takaa:

    Eli noista ei periaatteessa ole voltti tai bensamittari lähellekään vaihtokelpoisia, etupuolen hopeareunoissa on eroja, toisessa pokkaus, toisessa viiva jne.

    Sitä en tiedä minkä verran nelkun mittarilla saa mittarivirhettä kutoseen, kun pyörittäjän ratas on ainakin erilainen?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174715

    Vaikutelmakseni Dyane 4:n mittareista jäänyt, että yksilöllistä heittoa on paljon, aika monta
    näitä nelkun mittareita ollut käytössä ja tutkailtavana, käsissä pyöriteltäessäkin saa tuntumaa
    ja nyt on autossani kutosmoottorin ja laatikon kanssa tällainen hypistelemällä valikoitu, hämmästyttävää
    mutta erittäin tarkka, monen monituiset kerrat nopeustestaustaulun ohi tullut ajettua ja kolmosvaihteellakin.
    Ei ole siis lainkaan tavanomaista positiivista mittarivirhettä. Varmasti näistä mittareista löytyy sellainenkin jossa
    sopiva mittarivirhe, muistelisin että on ollut käytössänikin.

    #174716

    Sätkissä mallista riippumatta matkamittarin vaijeri pyörii 1 kierros/metri. Kun kierrosluku on 1000r/min pitäisi nopeusmittarin näyttää 60km/h. Jonkin verran näissä on yksilöllisiä eroja. Mittarivirheen korjaukseen on mittareissa säätöruuvi, mutta siihen ei pääse käsiksi kuin irrotamalla mittarikoneisto.

    #174717

    @Masa wrote:

    Sätkissä mallista riippumatta matkamittarin vaijeri pyörii 1 kierros/metri.

    Sen verran korjaan, että Sätkässä mittarin pyöritysnopeus on 2,1 kierrosta/metri. Vaijerinpyörityksessä on tietääkseni ainakin kolmea sovittua välitystä, yleisimpänä tuo 1 kierros/metri, suht yleisiä on myös 2 kierrosta/metri (tämä aikankin GS) sekä 1 kierros/metri…

    Näitä tuli joskus selviteltyä ihan paljon, kun jostain mielihalusta johtuen piti tällätä Bx:n mittari Tiinaan, ekalla asennuksella satasen nopeudessa mittari väitti nopeutta olevan liki 220km/h, ja siitä se selvittely sitten lähtikin liikkeelle. Silloin ratkaisin “ongelmani” rakentamalla alennusvaihteen mittarin juureen, jolla sain pudotettua vaijerin nopeuden valitsemalleni mittarille sopivammaksi…


    Pari kuvatusta aiheesta “alennusvaihde mittarissa”

    @Akaile wrote:

    Sitä en tiedä minkä verran nelkun mittarilla saa mittarivirhettä kutoseen, kun pyörittäjän ratas on ainakin erilainen?

    Pyörittäjän rattaiden erot taas johtuu vaihteiston takimmaisen ratasparin erosta, nuo on keskenään laskettu siten että mittarinvaijeri pyörii edelleen saman 2,1kierrosta/metri. Vaijerin lähtö kun sijaitsee ylemmän akselin päässä, ja meitä mittaria katsovia kiinnostaa enemmän tilanne alemman akselin kannalta, siksi tuo eroavaisuus. AMI8 on sitten oma lisänsä, siinä kun on perävälityskin poikkeava näistä kahdesta. Niin, ja Wanhukset, niistäkin muistelen löytäneeni erilaisia vaijerinpyöritykseen liittyviä rattaita, niissäkin kuitenkin tavoite saada sama pyöritysnopeus (ainakin sen perusteella mitä on tullut Wanhuksen mittaria Tiinassa kokeiltua)…

    Yksilölliset erot taas johtuu hyvin pitkälle siitä, mikä mittarin nopeutta mittaava rakenne aiheuttaa. Vaijerin pyörittäessä magneettikiekkoa, neulan akselin metallikiekon ollessa lähellä tätä magneettia ja liikkuen magneetin pakottamana isommalle päin, palautusjousen vääntäessä neulaa takaisin nollaa kohden, tässä on muuttuvia tekijöitä aika runsaasti. Lähtien magneetin ja kiekon etäisyydestä, magneetin voimakkuudesta, lopulta päättyen palautusjousen vahvuuteen…

    #174718

    @Jasu wrote:

    Sen verran korjaan, että Sätkässä mittarin pyöritysnopeus on 2,1 kierrosta/metri. Vaijerinpyörityksessä on tietääkseni ainakin kolmea sovittua välitystä, yleisimpänä tuo 1 kierros/metri, suht yleisiä on myös 2 kierrosta/metri (tämä aikankin GS) sekä 1 kierros/metri…

    Sen verran jäi vaivaamaan, että piti asiaa vähän varmistella. Nyt ei sattunut olemaan kuin vanhuksen laatikko sopivasti pyöriteltävissä ja siinä ainakin on mittarille välitys 1 kierros/metri. Kun vetareista pyöritti niin, että matkamittarin vaijeri pyöri kaksi kierrosta, niin vetoakselit pyörivät vähän yli kierroksen. Kun renkaan ympärysmitta on n. 1,87m, niin kyllä siitä aikalailla 1 kierros/metri tulee välitykseksi. Täytyy vielä jossain vaiheessa tarkistaa olisko noissa uudemmissa eri välitys. Epäilen kyllä ettei olisi.

    #174719

    Kombinaatiolla Ami8 perävälitys 2cv6 lootassa, Toyo 135×15 ja vanhusdyanen mittari olen saanut tarkimman nopeusnäytön näistä mekaanisista näytöistä.. 78-79 mitattu ja 80 viisari. Eräässä toisessa kulkimessa, jossa Ami8 loota ja Speciaalin mittaristo; 80 lukemissa todellinen nopeus 90km/h, renkaana misukka 125.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174720

    @Masa wrote:

    @Jasu wrote:

    Sen verran korjaan, että Sätkässä mittarin pyöritysnopeus on 2,1 kierrosta/metri. Vaijerinpyörityksessä on tietääkseni ainakin kolmea sovittua välitystä, yleisimpänä tuo 1 kierros/metri, suht yleisiä on myös 2 kierrosta/metri (tämä aikankin GS) sekä 1 kierros/metri…

    Sen verran jäi vaivaamaan, että piti asiaa vähän varmistella. Nyt ei sattunut olemaan kuin vanhuksen laatikko sopivasti pyöriteltävissä ja siinä ainakin on mittarille välitys 1 kierros/metri. Kun vetareista pyöritti niin, että matkamittarin vaijeri pyöri kaksi kierrosta, niin vetoakselit pyörivät vähän yli kierroksen. Kun renkaan ympärysmitta on n. 1,87m, niin kyllä siitä aikalailla 1 kierros/metri tulee välitykseksi. Täytyy vielä jossain vaiheessa tarkistaa olisko noissa uudemmissa eri välitys. Epäilen kyllä ettei olisi.

    Joo, vaivaamaan jäi, todella pahasti…

    Otin sitten ja laskin välitykset, ja sujuvasti väärässä olin. ja Masa oikeassa. Mutta se ei poista silti sitä että Bx:n mittarille piti alennusvaihteisto tehdä, tuon virheen poistamiseksi… Olisiko sitten määritelmät “oikeammin” kierrosta/vetoakseli, sitten alkaisi täsmäämään..? Nuo aiemmin mainitsemani välityssuhteet esiintyvät myös prätkien mittareiden kanssa, ja sieltä kautta nyt järkeillen voisi olla helpommin uskottava tuo välityssuhde akseliin, ei kuljettuun matkaan nähden…

    Laskelmat kertoo..:

    Perävälitys * takimmainen rataspari * nopeusmittarin rattaat = vetoakselin ja vaijerin suhde

    Joka sitten on..:

    2cv4 -> 1.88571:1
    2cv6 -> 1.84152:1

    Ja näistä sitten tulee..:

    2cv4 -> 0,98 vaijerinkierrosta/metri
    2cv6 -> 1,01 vaijerinkierrosta/metri

    Seuraavaksi sitten, oman mielenrauhan takia, joutunee selvittämään tuon kovakattoisten vaijerinpyörittelyn, kun taas niiden romujen sekaan päätyy… 😳

    #227530

    Ami8 loota kun menee tässä avaukseen niin kannattaisiko tuo ylemmän akselin mittaria pyörittävä persratas vaihtaa kutosen vastaavaan ja sille kutosen vaijerinpyöritysratas tietty vastinpariksi? Vai onko Ami8 looda tällättynä 2cv6 Special-mittarin kanssa yhteen virheeltänsä niin mitätön, ettei kannata moisesta murehtia? Tuntuu, että tällä hetkellä mittari näyttää yli satasen vauhdeissa melkein kympin liikaa, joten jos Ami8 hilppeillä virhe on 10km/h liian vähän näyttämää niin silloinhan olemme +-0 tilanteessa…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #266027

    Tällekin aiheelle nosto, koska liittyy noihin pyörimisnopeuksiin. Sattuipa puuttumaan tuo ratas loodasta, joten takaisin näihin ikuisuuskysymyksiin, jota puhelinkonsultaationa Jasultakin kyselin..Kiitosta!

    Mutta kuvina muille vastaavaksi avuksi:


    Vasemmalla kutonen, oikealla nelkku. Täysin eri osat, vaikka halkaisija täsmääkin.


    Kutosessa 16 hammasta, nelkussa 14. Myös tuo nuolella osoitettu metallinen lisäosa loistaa poissaolollaan kutosessa. Jasu muisteli, että Ami8 on samalla rattaalla kuin kutonen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.