Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Burtonin Visa-setti

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129366

    Moni on tätä varmaankin pohtinut ja pitkään on näissä piireissä myös omatuotantoa testailtu hyvin ja huonoin tuloksin. Vähän mystinen laji suhteessa saavutettavaan hyötyyn ja öljynkulutukseen… Mutta ei auta, kun ei voi raapia!

    Siispä tilasin setin ja tässä muutamia havaintoja:

    Sattuneesta syystä käsissäni on myös täysin uudet 652 9.0:1 männät ja Burtonin setin saatuani ensimmäiseksi totean, että nämä männät ovat täysin samat aihioltaan.


    Valmistajana ilmeisesti STD


    Sama helma, samat männänrengasurat jne jne.


    Kuten näkyy, männän lakea on muotoiltu sorvissa ja myyntiesitteen mukaan puristusta on pudotettu 8.5:1 ja totta on, että tälläkin on puolensa.


    Sylinterit ovat yllättäen uudet kutosen sylinterit, jotka on porattu ja hoonattu. Yllätyin tästä uutukaisuudesta, sillä aihioina Burtonille olisi varmasti kokonaisedullisempaa käyttää väljiksi menneitä kutosen sylintereitä, mutta ehkä tässä(kin) on laadullinen aspekti.


    Mitannut en, mutta uskon sovitteen olevan huolella hoonattu tarkkaan mittaan.

    Ja sitten siihen mielenkiintoisimpaan, eli männänrenkaisiin. Kertoman mukaan visan alumiinisylinterissä on Nicasil-kovakromipinnoite ja jotta männänrenkaat eivät häviä välistä alta aikayksikön, käsitykseni mukaan myös visan männänrenkaissa on tämä samainen pinta…? Tämä taasen on aiheuttanut päänvaivaa menneinä vuosina sätkäänsä visan mäntiä sovittaneille, mikäli ei ole tajunnut toisia männänrenkaita vaihtaa, sillä teräksinen sätkän sylinteri on mennyt kovakromirenkailla väljäksi nopeasti. Siispä tiedustelin jo ennakkoon Burtonilla, onko heidän setissään toisenlaiset männänrenkaat, jotka soveltuvat kutosen sylintereihin. Olivat, kuullemma.

    Ihmetykseni oli suuri, kun kaivoin uuden visasettini renkaat ja vertasin niitä Burtonin settiin; Väitän, että öljyrengas ja keskimmäinen puristusrengas ovat tasan samaa tavaraa. Sen sijaan ylimmän puristusrenkaan ovat Burtonilla vaihtaneet:

    Tästä oli erittäin vaikea ottaa kuvaa, mutta mielestäni tuo Burtonin rengas on huomattavasti pyöreämmillä särmillä kuin Visan ylin rengas:

    Samaten renkaan mitoitus on eri. Tästä vetäisin johtopäätöksen, että Burtonin rengas on jännitysvoimaltaan suurempi, mutta pyöreäreunaisuudella pyritään välttämään varsinkin sisäänajovaiheen kiinnileikkautumisen riski…?

    Herättääkö ajatuksia?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #251377

    Lähes 3 vuotta sitten avaamani topic ei herättänyt ajatuksia 😀
    Kunnes eilen avasin männänrengaspaketin, joka tuli alkuperäisiä 652cc mäntiä varten. Näyttää siltä, että Burtonin toimittamat männänrenkaat ovat täsmälleen nämä samat, jotka jo tässä aiemmin esittelin. Nämä tulivat mulle välikäden kautta, joten en tiennyt saavani Burtonin männänrenkaita.

    Eli, jos haluaa olla oikein nuuka, eikä osta tuota reilun kolmensadan hintaista valmissarjaa, vaan ehkäpä uusiokäyttää alkuperäiset visan männät kutosen putkiin poraamalla niin on hyvä tietää, että heidän tuotekehityksensä tuloksena samoja männänrenkaita saa, kun vain tilaa. Aiemmin olin tässä yhteydessä ajatellut napata renkaat 77mm kuplan männänrengassetistä, mutta näköjään sille ei ole tarvetta.

    En tiedä eroaako tuo ylin rengas materiaaliltaan siitä Citikan alkuperäisestä, mutta kuten yo. kuvista näkee, reunojen särmät ja muut dimensiot Burton on laittanut uusiksi. Ainakin toistaiseksi tuo yllä esitelty sarja on toiminut moitteetta, kun alunperin mulla oli pieni pelko persiissä, josko terässylinterit väljiintyvät jo jonkun kymmenen tuhannen km jälkeen niinkuin eräillä harrastajilla on tapahtunut vuosien saatossa..

    Kuten jo aiemmin mainittua, tuo eka 652cc Burton sarja oli 8.5:1 puristuksilla, jotka on koneistettu normaaleista visan 9:1 männistä, mutta se nyt myytävä sarja on ilman tätä puristussuhteen alennusta. Siispä en tiedä millainen tuo heidän mainitsema lämpenemisongelma on ollut, onko se merkittävä Suomen ilmastossa jne. He kuitenkin ovat reissaanneet pitkin Marokkoa yms., joten testiympäristö on saattanut olla meidän paikallisiin olosuhteisiin verraten vaativammat.

    Sellaisen mielenkiintoisen detaljin kuulin R4AD-reissulla engelsmanni 4×4 harrastajalta, että heidän piireissään 602-koneet ovat edelleen suosiossa siitä syystä, että vesistöylitykset yms. ovat liian rajuja alumiinisylintereille. Ts. alumiinisylinteri nopeammin vedestä jäähtyessään ilmeisesti kutistuu niin rajusti, ettei männän halkaisija pysy mukana tuossa muutoksessa…Vähän off-topic, mutta samaa aihepiiriä silti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #251381

    Sellaisen mielenkiintoisen detaljin kuulin R4AD-reissulla engelsmanni 4×4 harrastajalta, että heidän piireissään 602-koneet ovat edelleen suosiossa siitä syystä, että vesistöylitykset yms. ovat liian rajuja alumiinisylintereille. Ts. alumiinisylinteri nopeammin vedestä jäähtyessään ilmeisesti kutistuu niin rajusti, ettei männän halkaisija pysy mukana tuossa muutoksessa…Vähän off-topic, mutta samaa aihepiiriä silti.

    Mutta eikös nuo Burtonin 652 sylinterit ole terässylintereitä?

    #251383

    Sylinteriputket lienee valurautaa. On esitetty spekulaatioita, että sylinterit olisivat sisäpinnasta kovavalua, eli tavallaan karkaistut. Jos pytty porataan isommaksi kovapinta ropisee lastukaukaloon, jolloin porattu sylinteri olisi paljon pehmeämpi. Burttonilta tuota voisi tietysti kysyä.
    Kun sylinteri ja mäntä ovat molemmat alumiiniseosta, välys lienee jätetty pienemmäksi.
    2-tahtisissa käytetään paljon pinnoitettuja sylintereitä, sielläpäin voisi olla tietoutta männänrengasasioissa.

    #251394

    Mikolle:joo,ilmaisin itseäni huonosti,eli puheemme tuon heebon kesken lähti siitä liikkeelle, että virittävätkö hyö koneitaan lisäväännön saavuttamiseksi maastoon ja toiselle loodalle. Ja siinä yhteydessä tuli esille, että alkuperäiset visa-koneet loistavat poissaolollaan noista alusylintereistä johtuen. Tämä topicin sarja poistanee tuon ongelman.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.