Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kytkin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129456

    Moro!

    Suht tuore kiltalainen täällä ilmoittautuu ja kyselee neuvoja seuraavanlaiseen tapaukseen:

    -87 mallisessa 2CV6:ssa alkoi tuossa vähän aika takaperin ilmetä nelosvaihteella kytkimen luistamista. Sain koneen irti nokalta ja totesin kytkinlevyn olevan finaalissa. Koska en ole moista remppaa ikinä elämässäni tehnyt sen paremmin sätkään kuin mihinkään muuhunkaan kulkuneuvoon, niin kysyisinkin nyt, mitä kaikkea tuonne koneen ja vaihdeelootan väliin kannattaa uusia, kun se kerran auki on?

    Kytkinasetelman laitan uusiksi joka tapauksessa, samaten sen kytkinakselin päässä olevan pronssisen laakerin (pitää pyöriessään krahinaa), mutta onko vielä jotakin muuta kriittistä? Ei viitsisi konetta ihan joka päivä irti muusta autosta punnertaa… 🙂

    #175100

    Paineasetelma ja -laakeri, kytkinlevy ja se pronssipusla/laakeri, johon kytkinaskeli asettuu. Painelaakerin haarukka kannattaa myös tarkistaa ja ja vaijeri. Siinä ne sitten olikin.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #175101

    haarukan kunto ei ihan helpolla selviä ja suosittelen sen uusimista ettei käy kuten allekirjoittaneelle eli asetelman asennuksen jälkeen laatikon irrotus meni uusiksi kun haarukka oli heikossa hapessa eikä kytkin siis toiminut. uusi haarukka ja sitten sysäs.

    #175102

    Kytkintä kasatessa kytkinlevy kannattaa keskittää tuurnan kanssa paikoilleen että tulee kytkinakselin kanssa linjaan..
    Muuten on mahdoton saada kone takaisin vaihteistoon kiinni kun kytkinakseli ei suostu menemään kytkinlevyn reikään..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175103

    Heikot haarukat oli nelkuissa ja vanhoissa kutosissa.Uudemmissa on vahvemmat.Kannattaa kuitenkin tarkistaa.Haarukan kuuluu olla suora.Jos seon taipunut yhtään kytkinvaijerin suuntaan,se ottaa laatikon kuoreen kiinni ennenkuin irroittaa kytkimen.

    #175104

    Laita suosiolla uusi kytkin haarukka.
    Itse vaihdon viikko sitten taipuneen uuteen vanhasta vaihdelaatikosta otettuun suoraan haarukkaan.
    Nyt sitten sekin tuntuu taipuneen koska kytkimen vapaaliikken säätö meni uusiksi parin ajokerran jälkeen.
    Toivotaan että toimisi tämän kesän jotta tarvitse nyt heti ottaa konetta pois keulilta.

    #175105

    Omassani, josta kytkinhaarukka petti aikoinaan, kytkinhaarukan kovan rasituksen syyksi paljastui kytkinhaarukan ja vaihteiston välinen akseli, joka takelteli. Ts. kytkintä painaessa haarukka ei päässyt jouheasti kääntymään suunnitellusti, vaan akseli hirtti kiinni ja haarukka sai suoraan vääntömomenttia itseensä. Tämä ajan kanssa murti haarukan halki.

    Siispä yhtä paljon kuin suosittelen kiinnittämään huomiota haarukan kuntoon, suosittelen pesemään ja putsaamaan haarukan ympäristöä sen verran, että näkee onko akseli kulunut lovelle ja/tai vaihteiston akselireikien keskeisyydessä häikkää. Käytännössä tämä jälkimmäinen tarkoittaa, että akselireiät ovat kuluneet soikeiksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175106

    Kannattaisikohan myös kampiakselin takastefa vaihtaa nyt, kun se on esillä? Vanhan stefan reunamerkinnöistä pitää tihrustaa se sisäreijän koko. Vaihdoin kerran tarkistamatta normikokoisen stefan, ja se vuotikin, koska kampiakselia oli joskus koneistettu. Ei ollut minun eikä lankomiehen mieltä ylentävää nostaa kone taas saman tien uudestaan pois. Normaali stefa on 56 x 69 x 10, koneistettuun akseliin 55,5 x 69 x 10.

    Stefan poisto on sen verran tarkkuuslaji, että sen istukan pintaa ei saa tärvellä puukolla tms. kaivelimella. Stefan reunuksen keskelle voi varovasti porata pikkuisia reikiä, joista koukitaan stefa irti. On myös myynnissä koukkumaisia irroituspiikkejä. Ja uusi rinkula paikalleen suoraan vaikka puukalikalla kolkutellen, ulkopinta samalle tasolle istukan reunan kanssa.

    Muuta käytännössä opittua: vauhtipyörä kiinni uusilla ruuveilla jos mahdollista, mutta ennen kaikkea oikeaan momenttiin. Ja sen kytkinasetelman ruuvien momenttihan on yllättävän pieni (olen siihenkin tietenkin ruuvin katkaissut mutta sen sai onneksi pikku ruuvarilla nakuteltua irti). Momentit killan wikisivuilta: vauhtipyörä 3.8 – 4.5 kpm, kytkinasetelma 1.0 – 1.3 kpm. Vauhtipyörän pultteihin vissiin suositellaan myös laitettavan kierrelukitetta.

    Pronssilaakerin öljyämisestäkin on jossain ohje. Öljyämistoimella on joku nimi mutta en muista mikä. Jotenkin niin se menee että otetaan pusla etusormelle pystyyn, täytetään piripintaan moottoriöljyllä ja painetaan peukaloa päälle niin, että öljyä puristuu puslamateriaalin sisään. Siihen menee muutama minuutti.

    #175107

    Huh, huh nyt on sitten elämäni ensimmäinen kytkinremontti takanapäin. Yllättävän helppo hommahan tuo itsessään oli, eniten aikaa meni kytkinakselin laakeriholkin irroitukseen ja jonkun joskus tumpuloiden tekemiin “patentteihin” mm. moottorin etutukien kiinnityspulttien kohdalla… 👿 Suuret kiitokset kaikille apua ja neuvoja tarjonneille!

    Vielä olis yksi vika jäljellä, nimittäin silloin tällöin päälle jumittavat etulevyjarrut. Lähtevät pois päältä muutamalla reippaammalla jarrupolkimen polkaisulla. Osaisitteko, kokeneemmat konkarit, sanoa, tuleeko kyseeseen jarrusatuloiden, pääsylinterin vai mahdollisesti molempien uusinta/ korjaus? Takajarruissa vikaa ei ole (uusittu keväällä).

    #175108

    Jos on käytössä kaksipiirinen pääsylinteri ja etujarrut vain jumittaa niin kerrotun oireen perusteella voisin ajatella että pääsylinteri kannattaisi tutkia ja kunnostaa..

    Tyolta linkistä löytyy ohjetta työhön.. >> https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=LHM-Jarrup%C3%A4%C3%A4sylinterin_korjaus<<

    Testaamatta ja näkemättä edellinen on vain arvaus,, voihan jumitusta olla myös etujarrujen männissäkin.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175109

    Kytkinakselin laakeriholkin irroitus entisen oltermannin Erkin ohjeilla oli tosi helppo. Vaseliinia kampuran reikä täyteen ja 12 mm.n tapilla muutama terävä isku reikään ja voilá. Holkki irti. 😆

    #175110

    Kytkimen keskitys vanhalla kytkinakselilla takaa tarkan keskityksen.

    #175111

    Olen irroittanut akseliholkin pari kertaa täkkipultilla (tai iso ruuvihan se on), josta terävin pää katkaistu, ja liukuvasaralla. Puslan sisäpinta menee kyllä skraiduille. Vaseliinihomma kuulostaa järkevämmältä, ei tartte pelätä että ruuvaa liian pitkälle.

    #175112

    Liukuvasaralla ja ulosvetimellä sain itsekin lopulta holkin ähellettyä irti. Jos ja kun joskus moista joutuu uudelleen harrastamaan, niin testaan varmasti ensin tuota vaseliinikikkaa.

    Tänään vuorossa sitten LHM-pääsylinterin irroitus ja ihmettely, josko saisi vielä nuo jarrut kuntoon kesän lopuksi…

    #175113

    Kandee avata etusylinterit sillä ne voi olla niin möhnäss että jarrut ei oikein avaudu sellaista kokemusta on. jarrumännän poissaanti pani kompuran koville ku ei millään meinannut tulla ulos.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.