Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jousipönttöjen kunnostusta
- Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5.11.2016 at 18:33 jiipee toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.7.2015, 09:09 #129482
Ajattelin naputella aiheen, joka toivottavasti motivoi muitakin uskaltautumaan samaan hommaan. Vaikka tämä juttu onkin periaatteessa jousituksen rosterointia niin samalla vedolla pystyy tarjoamaan muutaman niksin ja naksin, jotka liittyvät läheisesti myös alkuperäisiin osiin. Mm. Wheelers Dealers-ohjelmassa nostivat kädet pystyyn, kuinka alkuperäiset jouset avataan ja huolletaan… Tähän remonttiin ei tarvitse kummoisia fasiliteetteja tahi laitteita.
Homma lähtee liikkeelle siitä, että se pönttö puretaan pois. Irrotetaan putki-iskarit, kierretään jousivarvat auki. Tämän jälkeen ruetaan ähräämään isojen muttereiden kanssa, jotka pitävät pönttöjen kierreholkkeja paikoillaan. Tämän kyseisen potilaan kanssa tein yhden viheliäisimmistä remonteista tämän suhteen, terveisiä vaan saksanmaalle herralle, joka oli jättänyt homman puolitiehen ja hakannut osat lommolle.. No kuitenkin, tarvitset sopivan isot kiintoavaimet noihin muttereihin. Tärkeintä on saada ne sisemmät mutterit auki, sillä holkit itsessään irrotetaan ulospäin, eli ulommaista mutteria voi käyttää apuna kiertämisessä/takomisessa. Ja niin kuin tässä ko. tapauksessa, nuo osat ovat yleensä todella jumissa, jos niitä ei ole koskaan runsaan rasvan kanssa kasattu. Kumityynyn lautanen oli ruostunut holkin ympärille, joten sehän estää holkin ulostumisen, vaikka kuinka takoo lekalla vauhtia… Jouduin tuon lautasen halkaisemaan rälläkällä ja puukkosahalla.
Sitten ne itse mutterit: Jos niitä ei saa avaimilla, liuottamalla, kuumentamalla tms. aukeamaan, hyvä kikka kakkonen on porata mutteri halki. Ensin yksi piste, joka vapauttaa jännityksen, mutterin kääntö 180 astetta ja toinen läpiporaus, jonka jälkeen mutterin puolikkaat tipahtavat maahan.
Tässä vaiheessa pöntön pitäisi purkua pois paikaltaan. Otetaan pönttö pöydälle käsittelyyn.
Olen kuullut työskentelystä, jossa pönttö leikataan keskeltä halki ja otetaan muut osat talteen…ei näin! Sätkän pönttö avataan päästä, siis siitä mistä se on suljettukin..yksinkertaista. Keskeltähalkaisussa on riskinä jousen ja kitkalautasen vaurioittaminen, kuoren tuhoamisen lisäksi.
Rälläkkään hiomaterä ja pönttöä pyörittäen hiotaan hitsisaumaa “matalaksi”. Aina välillä napautetaan vasaralla, jonka seurauksena halkeaa vaipan ja päätylaipan väliseen rajapintaan sauma. Saumaa hiotaan näkyviin 360 astetta, jonka jälkeen päädyn saakin irtipois. Lähtee yleensä avattavan päädyn jousivarvasta tarttumalla ja vemputtamalla koko roskaa ylös alas. Käytä turvakenkiä 😉
Ja se on siinä. Huom! molempia päätyjä ei tarvitse avata. Tästä on hyötyä myös vaipan uusiokäytön suhteen, siitä myöhemmin. Tämä em. vaihe on pakollinen, mikäli epäilee katkennutta jousta tai loppuunkulunutta kitkalautasta.Tämän suoritteen jälkeen kaikki tarvittavat osat pääsee uusimaan. Esimerkkitapauksessa jouset ovat n. 110tkm ajetut ja pöntöt avaamattomat.Lajittele osat, maalaa tarvittavat, uusi kitkapinnat, rasvaa/öljyä kaikki huolella.
Tähän tuli nyt oman talouden ensimmäiset muistaakseni Lassen ideoimat kitkapinnat, joita ei niitata tai pultata teräskuppeihin.
Koska pöntöt olivat alkuperäiset, uskallan ohjeistaa lunttaamatta: Pitkä jousi, lyhyt varpa, eteen. Lyhyt jousi, pitkä varpa, taakse. Tai vaihtoehtoisesti etujousi myötäpäivän kierre, takajousi vastapäivän. Idea erisuuntaisten kierteiden kanssa on se, että pönttöön kohdistuu vähemmän pyörittävää liikettä, kun etu- ja takajousen liike pyrkii kumoamaan toisiaan.
Tässä vielä tämän tyyppisen kitkan nerokkuus; se jää jousen alle ja painovoima pitää huolen, ettei se mihinkään väärään rakoon kanita.
Saa aika monta litraa vettä virrata joessa ennenkö tuo pinta on ajettu loppuun, eikä olemattomat niitinkannatkaan ala hinkkaamaan kuorta. Tuon kitkapinnan kaksi funkiota ovat: ohjuroida jousta pöntössä, ettei jousi hieroisi itseään vaipan kuoreen ja 2. on kitkavaimentimena toimiminen kitkaiskarin tyyliin.Kasaus
Jos teet uuden pöntön kuorineen niin heftaa toinen pääty ensin suoraan ilman sisäroippeita:
4-8 heftiä tasaisesti jaoteltuna riittää pitämään laipan oikein asemoituna.Tämän jälkeen käännä pönttö vaakaan ja sommittele rojut sisään. Merkkaa ennen sulkemista, kumpi on etupää. Itse käytin muttereita etujousivarvoissa niin ei mene sekaisin missään vaiheessa.
Heftaa pääty paikoilleen, kuten edellinenkin. Nyt jos käytät vanhaa pönttöä uusiksi niin hiomionarvoinen seikka: Se päädyn aukirälläköinti huolella tehtynä ei lyhennä pöntön pituutta juuri mitään. Arvioisin, että n. 4 kertaa voi ihan huoletta aukoa ja uusiohitsata ennenkö rupeaa pituudessa tuntumaan. Tämän jälkeen on vielä sama tehtävissä toiseen päätyyn sen 4 kertaa!Omassa operaatiossani vaikka materiaali oli RST/HST niin hitsauslaitteen ei tarvitse olla kummoinen:
Puikolla nykäisty sauma ja viimeistelynä ainoastaan teräsharjalaikka rälläkässä. RST saumat pitäisi muuten harjata tai peitata siihen tarkoitetulla aineella hitsauksen jälkeen. Syy on lämpö, kuona ja pistekorroosion ehkäisy. Saumoista vielä, että ei ne kovin kummoisia olleet tehtaalta lähtiessäkään, joten tuota kohdetta ei juuri kannata hifistellä…
Paikoilleenlaittoa vaille. Kaikki purkamisessa rikki menneet osat korvautuivat ruostumattomilla, joten ei tarvitse tämän yksilön kohdalla enää ikinä tehdä samanlaista vääntöä, mitä oma operaationi oli. Sekin kannattanee mainita, että nuo rosterimutterit ja holkitkin kannattaa rasvata huolella, koska ruostumattoman kitkakerroin on suurempi tavalliseen teräkseen verrattuna. Suomeksi sanottuna rosterikierre junttaa helpommin jumiin, mikäli pienintäkään virheasemointia on pelissä.RST/HST osat olivat kuorien osalta Keravalta ja kaikki muut hilppeet Burtonilta. Esim. päätylaippojen rakenne oli todella laadukas ja kaikki istui kerralla. Harkitsen samaa settiä omaani.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.11.2016, 10:41 #230996Eilen sain melko hyvän kuvallisen selityksen sille, miksi varsinkin “ympärivuoden kulkimessa” rosteripöntöt ovat vähintäänkin asialliset:
Roiskeläpistä huolimatta vesi, suolavesi ja loska ui jousipönttöjen kylkiin erittäin tehokkaasti. Sitä äkkiseltään ajattelisi, että vain päädyillä on suuri merkitys, mutta kyllä vaipat ovat kovan rasitteen alla myös.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.11.2016, 18:33 #231021Eilen sain melko hyvän kuvallisen selityksen sille, miksi varsinkin ”ympärivuoden kulkimessa” rosteripöntöt ovat vähintäänkin asialliset:
Moron,
Tosi hurjan näköistä.
Mutta Akaile. Tää tulee vitsillä. Eli ne joilla on rosterit ajaa talvella milloin ja missä vaan, mutta normipöntöt omaava ajelee kuivina pakkaspäivinä!
T: jiipee
Ps. upee ja opettavainen kuva
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.