Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nousu lentokorkeuteen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129487

    Yritin ruuvailla Waltterin (2cv6) jousitusta ylemmäs eli lähemmäs virallista lentokorkeutta. Ensimmäinen yllätys että kaikki neljä varpaa kiertyy ihan helposti, ihan turhaan otin isot työkalut ja lämmitysliekit esille. Etupää ruuvautui vahingossa ensin reilusti liian korkealle, takapäässä säätövara loppui kesken mutta perän korkeus jäi 2cm liian alas. Mitattu rungon alta akselia pitelevien pulttien välistä, edessä tavoitekorkeus 195mm ja takana 280mm. Pöntöt näyttävät päälle päin varsin hyväkuntoisilta mutta kuljin keinuu “väärin”.Onkohan siellä takajouset poikki vai onko mahdollista että joku aikaisempi säätäjä-ässä on onnistunut laittamaan etujouset taakse ja takajouset eteen? Joku aikaisempi on tuohon kulkimeen saanut monta muutakin mittavirhettä tehtyä.

    #175176

    Säätövarojen loppumiseen on pari mahdollisuutta: Jousipönttö on asennettu hieman liian taakse ja siitä syystä varpa pohjaa ennen aikojaan. Toinen vaihtoehto on vain yksinkertaisesti jousen väsyminen ja “lyhyemmäksi” puristuminen iän myötä, jolloin varpaa tarvitsee kiristää tavoitekorkeuden saavuttamiseksi, mutta kierre jälleen pohjaa. Kolmas vaihtoehto on sen jousen katkeaminen, mutta tämä yleensä tuntuu ja näkyy menossa. Olen pariin otteeseen raakasti katkaissut jousivarvan päästä palan pois ja viistänyt pään uudelleen. Viime viikonlopun jousiremonttia tehdessä pääsin lukemaan, notta 45 + – 5 kierrosta on jotakuinkin hyvä kiertomäärä takana ja 34 kierrosta edessä, hyvillä jousilla siis…Siis siitä kohdasta kun varpa nappaa kierteille. Jos ajaa paljon yksin ja on jotakuinkin miehen mitoissa tai ylikin niin yleensä kuskin puoli säädetään vähän korkeammalle kuin pelkääjän puoli. Takapään oikeaa korkeutta pystyy silmäilemään helposti suoraan vanteesta; ilman kuormausta takalokarin pitäisi viistää vanteen keskikehän yläreunaa klo 12 kohdalla. Lastatessa tästä tullaan vielä jonkun verran alas, joten tuo on mielestäni minimi. Keskikehällä tarkoitan: sisältä ulospäin; keskipiste ja keskiö, keskikehä, laakso, tubeless kehä, rengas.

    Mikäli varvasta loppuu kierteet kesken, pään katkaisun jälkeen, niin oikealla kierrepakalla varpaan voi kiertää lisää kierrettä. Näitä hommia tehdessä kun sötsää tuoretta rasvaa varpojen päihin ja iskarin pinnapultteihin niin helpottuu säätöhommat merkittävästi. Iskarin pitää lähteä muttereiden ja prikkojen poiston jälkeen vetämällä, ilman lyöntejä, käteen, muuten on rasvan kanssa säästelty…!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175177

    Varvoissa näkyy vielä kierrettä vähän jäljellä, mutta ei silti säädy niin pitkälle. Ehkä varvan pää törmää tappiin jo. Molemmilla puolilla kuitenkin säätö tökkäsi samaan pituuteen (korkeuteen). Onkohan mitään konstia selvittää jousien ja varpojen mittoja avaamatta pönttöjä? Pöntöt ehtii avaamaan talvella vasta ettei ajokausi häiriinny.

    #175178

    Voit siirtää pönttöjä muutaman sentin eteenpäin niillä isoilla muttereilla jos aukeevat.

    #175179

    Eilisen korkeammalle ruuvaamisen jälkeinen ajotuntuma on että siellä todellakin on etujousitus ihan liian pehmeä ja takajousitus ihan liian kova. Eli kääntöhommiksi menee. Mutta jos siellä on etujouset takavarpojen kanssa ja takavarvat etujousien kanssa niin ei avaamatta käänny.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.