Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasu hirttää

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129537

    Missähän lähinnä voisi olla vika, kun kaasu pyrkii jäämään päälle koneen lämmettyä, n 50 km maantieajon jälkeen. Paikallispyörityksesä ei ongelma ole ilmennyt. Vaijeri on vasta uusittu, mutta vika ei sillä korjantunut. Edelinen virittelijä oli terästänyt palautusta lisäjousella vaijerin päähän, mutta en oikein pidä varvastuntumasta sen kanssa, mieluummin ajaisin vakiojousella. Kyseessä on kaksikurkkuinen kaasutin. Vaikuttaa äkkiseltään turhan monimutkaiselta lähteä purkamaan, varsinkaan kun ei tiedä mitä pitäisi etsiä. Onko noihin joitain kulutusosasarjoja, joilla toimintaa voisi norjistaa?

    #175303

    Kokemukseni mukaan on olemassa kahdenlaisia kaasareita. Toiset jumittaa ja toiset eivät. Voit kokeilla valuttaa tippakannulla koneen käydessä hieman öljyä akselin varteen kummaltakin puolelta. Usein auttaa. Kaksoisjousi voi pilata vain akselin.

    #175304

    Siellä on akselilla semmoinen pieni jousi, siinä vivun alla katso onko ehjä, jos poikki niin tekee juuri tuota.

    #175305

    ..sen jousen voi tehdä “kuulakärkikynän” jousesta..

    #175306

    Vika ilmestyy yleensä kulumis vikana kun kaasuläppä nojaa toiseen laitaan kurkkua..
    Korjaus on yksinkertainen toimenpide..
    Otetaan kaasari ensin irti ja käännetään pöydälle ylösalaisin että saadaan kaasuläppä näkösälle..
    Seuraavaksi kierretään siellä vivustossa oleva läpän raotusruuvi siten että kaasuläppä menee kokonaan kiinni..
    Seuraavaksi löysätään hiukan läpänakselilla olevia ruuveja jotka lukitsevat läpän aseman akselilla..
    Kun se on tehty pidetään toisella kädellä kaasuläppä visusti kiinni ja naputetaan läpän akselia päästä jotta se liikkuu hiukan siihen reunan suuntaan mihin se mahdollisesti on täristessää tehnyt pienen kolon jolloin kaasuläppä takertuu siihen kiinni..
    Toimen piteellä niin sanotusti keskitetään läppä siihen kohtaan kurkun reikää että se ei enää takerru kurkun reunaan vaan palautuu kevyesti kiinni saakka..
    Kun haluttu kohta on löytynyt lukitaan läppä uudelleen akselile niillä kahdella kahdella ruuvilla..
    Tämä on toimiva ja monesti kokeilemani niksi..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175307

    Ennen kuin kaasari on niin väljä, että kaasuläppä pääsee hirttämään kurkun seinään, yleinen vaiva tuntuu olevan jo pelkästään kuivuus pääakselilla. Varsinkin, jos kuumana jumittelee niin yleensä tämä on ensimmäinen indikaattori “saharasta”. Jotain hyvin uivaa ja lämpöä kestävää voiteluainetta voi ruiskutella pääakselin molemmin puolin ja samalla lipsutella kaasua. Monesti tämä auttaa, hetkellisesti tosin, mutta sekin on pieni lohtu ärsyttävään vaivaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175308

    Komppaan Akailea ainakin oman kokemuksen perusteella 😉 ja nyt sain hyvät vinkit mitä alkaa tutkia seuraavaksi jos ominaisuus yleistyy…itsellä samanlainen kaasari ja viimekesänä täsmälleen samat oireet nimenomaan pidemmän ajon jälkeen ei muuten. Akselin “rasvaus” auttoi viikon kaksi..keväällä kun kaasari oli koneen vaihdon yhteydessä hyvin käsissä pyöriteltävissä niin ihan irrotus/aseöljyllä voitelin akselia samalla pyöritellen molemmista päistä urakalla ja viimeistelyksi synteettistä vaseliinia purkista molempiin päihin..sillä menty nyt noin 6tkm mukaanlukien Puolan reissun pidemmätkin taipaleet ilman yhtään hirttämistä/rasvausta. Ja varmasti tänään jumittaa :mrgreen:

    #175309

    Ongelman syy on juuri siinä akselilla kaasuvivun vieressä olevassa jousessa se siirtää akselia myös sivu suunnassa jolloin läppä nojaa kurkun laitaan..
    Tuo minun esittämäni niksin suorittamisen idea on siinä että akseli ja läppä asemoidaan siten,,
    että akseli siirretään nojaamaan siihen akselin pääty prikkaan eikä läppä pääse enää nojaamaan kurkun reunaan vaan toimii niinkuin on uutena säädetty..
    Vanhemmuuteen akselin pääty prikkakin kuluu jolloin akseli pääsee siirtymään sivusuunnassa ja ongelma ilmestyy..
    Silloin tuo läpän uudelleen asemoinni auttaa..
    Korjaus toimenpiteen olen onnistuneesti tehnyt kolmeen eri kaasariin hyvin tuloksi ja konsultoinut korjaus niksen myös muille tarpeen mukaan..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175310

    Kiitoksia kaikille vinkeistä. Toistaiseksi olen yrittänyt vain laittaa öljyä. Se on kyllä jotenkin tökkivää touhua, vaikea päästä hollille ja voiteen perille menosta ei ole mitään tietoa. Mutta tuntuisi kuitenkin auttavan, saa nähdä miten kauan. Kynäjousen virittämistä tähän kohteeseen kyllä ihmettelen. Kaasuläppien akseleilla olevat lukuisat jouset ovat kyllä paljon isommalla kierteellä, kuin minun tuntemani kynät. Jouset ovat sitäpaitsi ehjiä. Mustahattuisen kaasuläpän keskitys kuulostaa järkeenkäyvältä. Pääakselissa on hivenen päittäisvälystä, ehkä sitä pitää ollakin jotta se ylipäätään pyörii. Jos ongelma uusii ensi kesänä, pitänee kokeilla sitä. Arveluttaa tosin vaihe, jossa “kierretään siellä vivustossa oleva läpän raotusruuvi siten että kaasuläppä menee kokonaan kiinni “-miten sen saa takaisin oikeaan vireeseen vai lieneekö asia triviaali kunhan kaasari on pöydällä? Ja pitääkö molemmat läpät käydä läpi, vai riittäkö ykköskurkku?

    #175311

    Laskemalla vaikkapa kontako kierrosta avaa sitä ruuvia.. Ja toisaalta onko sillä sitten väliä paljonko..
    Takaisin saa kun kiertää ruuvia riittävästi että kaasuläppä raottuu ja käynnistää koneen,, sitten vain virittelee sen ruuvin takaisin siihen kohtaan kun koneen tyhjäkäynti on oikea,,
    sillä kaasuvivun pönkä ruuvilla kun vain säädetään tyhjäkäinnin kierroslua..
    Seonruuvi on sitten taas oma tarinansa ja siihenkin löytyy hyvät ohjeet tarvittaessa..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175312

    Operaation voinee hyvin suorittaa irrottamatta kaasutinta kulkimesta. Mutta ei kannata irrottaa niitä läpän pikkuruuveja kokonaan ettei putoa nieluun.

    #175313

    Läpän ruuveihin ei pääse kun alakautta kun kaasutin on kädessä,, ruuveja löysätään vain sen verran että läppä liikkuu nihkeästi..
    Ruuveja ei edes kannata ottaa irti koska ne on niitattu päistään keveästi eivätkä irtoa särkemättä akselilla olevia kierteitään..
    Ja sen verran vielä että hommaan ei kannata alkaa ellei omista todella laadukasta ja oikenlaista ristipää ruuvitalttaa..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175314

    Eli siis ruuvataan vain tyhjäkäynnin asetusruuvia, kuvittelin siellä olevan vielä jotain muuta vivustoa.
    Tuli vielä mieleen, että voiko kaasun vaimennusmäntäsysteemi olla osallisena jumittelussa?

    #175315

    Jos on vaijerilla toimiva 2 kurkkuinen kutosen kaasutin niin normaalisti siinä ei ole kaasun palautuksen vaimenninta..
    Sellainen löytyy vain jos kone on varustettu keskipakokytkimellä..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.