Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 123 evo

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129622

    Olen ajatellut laittaa tuohon sätkääni 123 evon. Siinä on yksikurkkuinen solexsi. Kysymys kuuluukin, saako sen alipaine liitäntännän suoraan kaasariin. Tuo pakeliitti levy kun on niin ohut et on siihen hieman hankala laittaa. Onko noissa yksikuisissa paikkaa sille. Tuossa kuvassa vois olla vai mikä tuo on? Se on kaasarin etuosassa ihan jalan juuressa.

    [url]
    Mikko

    http://aijaa.com/5jtYXR

    #175559

    @cee4 wrote:

    Onko noissa yksikuisissa paikkaa sille. Tuossa kuvassa vois olla vai mikä tuo on? Se on kaasarin etuosassa ihan jalan juuressa.

    Näyttäisi tulpilta kaasarin sisäiselle kanavalle, jota pitkin bensa kulkeutuu tyhjäkäyntipiirille? Halkileikkauskuvista yritin katsoa, ja sama mielikuva jäi niidenkin kuvien katselun jälkeen…

    Ei näyttäisi menevän kanavaa suoraan kurkkuun, kaasuläpän alapuolelle yksikurkkuisessa. Taas jos läpän yläpuolelle menisi, niin sitten alipainetieto käyttäytyisi toisin, tosin tällainen ratkaisu oli aika yleinen niissä autoissa missä virranjakajalle meni alipaine kaasarilta…


    Poraa reikä imusarjaan, kierteytä se ja asenna letkulähtö. Tiinan koneen moisesta ei nyt kuvaa ollut, jossa on M3 -kierrereiällinen nippa tuommoiselle 4/2,5mm letkulle, joten pitää tyytyä tuohon toisen sovelluksen kuvaan missä on 1/8″ kierrereikä veisteltynä imusarjaan. Varsinkin tuommoisen pienemmän reiän poraaminen/kierteyttäminen onnistuu jopa mitään purkamatta, kun tökkää terät vaseliiniin ennen poraamista/kierteytystä. Toinen vaihtoehto on paineistaa porattava kohde, iloisesti lastut lentää ulospäin…

    Syy miksi tykkään käyttää noita noinkin ohusia letkuja, on se että näin tulee luonnollista vaimennusta painetietoon. Isommalla letkulla imusarjan sykkivä painetieto tulee sellaisenaan sytkälle asti, joka ennakonsäätöä vaikeuttaa. Käsittääkseni 123EVO:n mukana tulee jonkinlainen pienen reiän omaava kuristinholkki mukana, ja se on juurikin tuosta syystä… Taisi olla Akailen 652 -moottorin rakenteluketju missä asiaa tuli viimeksi puitua..?

    Ja joo, iso on ero painetiedon tasaisuudessa, tuli verrattua ruiskukoneen kanssa parimetrisellä letkulla. 2,5mm sisäreiällä tieto tuli varsin tasaisena, 5mm reiällä käytännössä käyttökelvotonta sahaavaa tietoa, 123:n kanssa letkun pituus jää paljon lyhyemmäksi, jolloin ero on radikaalimpi…

    #175560

    Näin 123 edustajana sanoisin, Jasu on oikeassa 🙂

    #175561

    Olisko merkitystä kytkeekö letkun karburaattorin ala- vai yläpuolelle?

    #175562

    @Wonderi wrote:

    Olisko merkitystä kytkeekö letkun karburaattorin ala- vai yläpuolelle?

    On. Etenkin kun kaasuläppä on kiinni eli tyhjäkäynnillä sekä pintakaasulla ajellessa. Tällöin imusarjassa on alipaine voimakkaimmillaan, mutta ennen kaasaria ilmanpaine ei paljoa poikkea vallitsevasta ulkoilmanpaineesta…

    Tuossa on sitten merkittävä ero, jos kaasarista löytyy nippa alipainesäädöille. Voi olla kummalla tahansa puolella kaasuläppää, riippuen sovelluksesta. Ja sitten jos alipainetietoa käytetään “väärin”, niin siitä tulee hauskoja ongelmia. Esimerkkinä, Jenkkilään viedyissä Maserateissa on monissa virranjakajaan laitettu alipainesäätö, jota euroopan versioissa ei ole käytössä. Imusarjan kuitenkin ollessa samanlainen molemmissa, ja alipainetta käytetään molemmissa lämppärin läppien ohjauksessa, niin tuosta kun otetaan virranjakajalle tieto niin ilman “lisäkikkailua” tyhjäkäyntiennakot on ns. tapissa, toisin kuin pitäisi, ja tätä varten noihin sitten laitettiin sähköohjattu venttiili jakajalle menevään letkuun, jonka sulkeutuminen ohjataan kaasarissa olevalla katkaisijalla joka sulkeutuu kun kaasu on täysin pois…

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.