Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Laturin mitoitustekninen kysymys

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129632

    Kysymys kuuluu yksinkertaisuudessaan, että kuinka paljon (sätkän) laturia kestää kuormittaa jatkuvassa käytössä? eli hieman avattuna; 30A laturi puskee maksimissaan tehoa ulos 420 watin luokkaa ja jos lasken sille 230 w kuorman pelkillä (mahdollisilla) valoilla niin tuolloinhan maksimikapasiteetista on jo 55% käytössä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175587

    Sellaisen nettimaininnan löysin, että 30% maks tehosta pitäisi jättää lataukselle, eli 70% kulutusta, 30% latausta. Vahvistaako kukaan?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175588

    Itse en ihan noin kovasti kuormittaisi jatkuvasti..olet ilmeisesti ottanut tehot todella tappiin 30 a laturista kun 420w vaatii jatkuvaksi jännitteeksi 14 volttia jo. Itsellä 30 a laturi ja vanha ducelier säädin lopputemana on noin 13.2-13.7 volttia(valot päällä)mittailtuna eli tehot luokkaa max 400 w. Toki uudet johdot releistykset jne mitä olet maininnut auttaa asiaa mutta epäilen että 70% jatkuva kuorma ei kauhean pitkäikäistä laturia takaa.. En todellakaan ole autosähkömies enkä edes sähkömies joten tämä vain mielipiteeni mikä saattaa olla hyvinkin väärä 😀

    #175589

    En oo vielä ottanut moisia tehoja ulos, vaan nimenomaan pohdin tässä, että kantaisiko tuo laturi lisävalojen kuormaa? Paksulla laturin kaapelilla ja Hügon elektronisella säätäjällä lataus pyörii 13.8-14.3 (mitattu) tienoolla, joten siksi laskin 14 voltilla. 12v jännitteellä lamppuja laskiessa niiden amppeerikuormaksi muutettuna pääsen tuohon 55% luokkaan, eli hattiwatti laskuni pätee..? (Ja niin sen kuuluukin, koska PUIMURI-kaavan suureet seuraavat toisiaan)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175590

    PUIMURIN puoleen täälläkin vannotaan :mrgreen: Jos max kuorma tulee vain lisäpitkien käytön aikana niin ei mitään ongelmia. Ajelin aikaisemmin erittäin paljon yöllä ja vieläpä tuolla Kainuun korvissa ym.”syrjässä” ja aloin ihan hereillä pysyäkseni/mielenkiinnosta seuraamaan paljonko sai tauotta maksimissaan ajaa loistavien ksenoneitten valossa. Se oli sellainen 25 min pisin ja keskiarvo alle 10 min reilusti..toki lyhyet tauot max kuormituksen väleissä mutta jos täälä ruuhkasuomessa ajelee(eikä aina ihan synkimmän yön aikaan)niin on aika hetkittäistä se lisäpitkien käyttö. Ajattelin että tuplaat lyhyet laitat sumarit yms. Mikä aiheuttaisi k.o kuorman aina valojen palaessa..

    #175591

    Eiköhän LED-lisävalot kohta tarjoa ratkaisun kuormitusongelmiin.

    #175592

    Tuntuu nuo laturit kivasti sen kestävän mitä on tuottojakin luvattu. Kuumenee kyllä, mutta osasyy sille on myös asennuspaikka, eli pakoputkessa kiinni…

    Omassa Tiinassa on tuota sähkönkäyttäjää vähän vakiota enemmän, ja ainakin vuosikymmenen on ollut Femsan 30 Ampeerinen paikallaan. Hetken oli hiilipäivityksen aikaan 25 A Paris-Rhone, mutta sen ongelmana oli se että vaati reilusti enemmän kierroksia antaakseen virtaa. Ja kun Tiinassa on niiden vakiosähköjen lisäksi jatkuvasti kuluttamassa sähköinen bensapumppu, ruisku kaikkineen ja lambdanlämmityksineen, niin jo alkoi sähkönvajaus pikaisesti vaivata…

    Sillä Femsalla pystyy ajelemaan tupla-ajovalojen kanssa, noilla ruiskuvermeillä, ja lähivalojen kanssa kestää vielä pyyhkijätkin päällä, kaukovaloilla ajaessa purkaa hiljakseen akkua. Tuplavaloilla ei sitten jaksa pitää bensalämppäriä, eikä pyyhkijöitä jatkuvalla pyyhinnällä (tihkun sietää), joten tuossapa sitä syytä olikin sitten sille nyt asennetulle 40 A laturille…

    @Akaile wrote:

    Sellaisen nettimaininnan löysin, että 30% maks tehosta pitäisi jättää lataukselle, eli 70% kulutusta, 30% latausta. Vahvistaako kukaan?

    Tuo ei ole mainittu laturin keston vaan akun varaustilan kannalta. Etenkin pätkäajossa korostuu, ja jos lähdetään laskemaan vakiolaturin kannalta niin jos jäljellä olisi se 30%, niin ampeereissa se tarkoittaisi alle kymmentä ampeeria akun lataukseen, ja tähän kun lisätään mahdollinen talviaika jolloin akku vielä huonommin varausta vastaanottaa, niin kauaa ei tarvitse ajella että akku ei enää jaksa seuraavaa käynnistystä suorittaa…

    Niin, ja noilla “rajoilla” kun tulee ajeltua, niin ampeerimittari on kivampi kuin latauksen merkkivalo. Se sentään kertoo myös määrän, pelkän latauksen tilan sijaan. Eikä se merkkivalo syty vielä silloinkaan kun laturista ei tehot piisaa lataukseen, eli kun jännite on “hyväksyttävissä” rajoissa mutta ei kuitenkaan lataa akkua…

    #175593

    Ok, kiitokset näistä. Sellaisen väitteen vielä kuulin, että sätkän laturi kestää rasitusta koko kapasiteetillään, muttei 5% ylikuormaa erityisesti, jos staattorin langoissa on yhtään hapettumia tai kiveniskemiä.

    Tätähän joutunee testaamaan riittääkö Femsa mun lisävaloille 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175594

    Kaksi vakiolaturia keulalle?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #175595

    @2cvjimmi wrote:

    Kaksi vakiolaturia keulalle?

    30A+30A =60A, joka ei ole nykylatureilta paljon. Pienemmällä vaivalla taitaa askarrella esim. tämän vakiopaikalle:
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu—MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Laturi/Laturi/Generaattori-yleiskayttoinen-2000032961/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175596

    Kahdella laturilla on vaikea saada ne säädettyä siten että molemmat osallistuisi tuotantoon edes lähes vastaavasti. Hupiakkusysteemiä varten taas olisi vallan loistava, kummallekin akulle oma laturinsa, joista sitä hupiosuutta voisi vaikka ohjata siten ettei olisi lataus mukana kun sille ei suoranaista tarvetta olisi…

    Taitaa olla muuten just tuommoinen 60A laturi mikä asennusta odottaa verstaalla. Ja sen verran on mallattu että vakiolaturin paikalle menee, kun soveltaa kiristyskorvakkeen uusiksi, ja jos ei “pussihousut lepata” niin pakosarjassa olevan reiän joko kierteyttää M10 tai poraa 10mm reiäksi… 😆 Nohevampi tosin laittaa vaikka sovitusholkit laturille, jolloin sopii edelleen alkuperäinen M9 kiinnityspultti…

    #175597

    Tuollainen bilteman laturi tuli pojan vanhukseen. Hyvin on toiminut ja varmasti jäähtyy, kun laturin sisällä on ropeli ja lisänä on sätkän jäähdytyspelti hihnapyörälle. Asennus oli helppoa, mutta hihnapyörän kanssa tarvittiin sorvia. Miinuksena on että biltema ei anna tuotteelle takuuta.

    #175598

    Ei kannata moisiin latureihin sätkän puhallusta laittaa. Laturin sisäinen puhaltaja imee takaa eteen.

    #175599

    Kuinka paljon pitää olla kierroksia koneessa että sätkän normilaturi antaa sen luvatun 30A?

    #175600

    Ei ole varmaa tietoa, mutta epäilen 3500-4500 kierrosta. Kerran oli sellainen oire, että aivan yläkierroksilla lataus loppui kokonaan ja olihan viheliäinen ongelma, kun tuossa kulkimessa on nelkun loota kutosen koneen jatkeena 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.