Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka PELLAVAÖLJY alustan ruosteenestäjänä!?

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #224841

    Moron!

    Onko kellään kokemuksia, miten pellavaöljy toimii alustan ruosteensuojana. Ja jos on, niin miten on toiminut ja miten usein kuljin on käsiteltävä. Miten operaatio tehdään?

    T: jii-pee

    #224847

    Nimenomaan ruosteensuojana pellavaöljy toimii hyvin, mutta älä vaan käytä sitä ruosteenestoon. Pellavaöljystä tulee ajan kanssa kova kalvo, jonka alla ruoste muhii. Lisäksi huono puoli on myös se, että kuivuneeseen pellavaöljyyn ei mitkään liuottimet tehoa. Tämän takia ei mikään ruosteenesoaine enää pääse imeytymään peltiin asti, joten uusintakäsittelyistä ei ole mitään hyötyä. Tämä on kantapään kautta opittua ja peltitöiltäkään ei silloin vältytty.

    #224852

    Hyvän ruosteenestäjän tunnistaa siitä, että se ei kovetu ja se nousee kapillaarisesti uudestaan ja uudestaan. Tämä estää kosteuden muhimisen pinnalla. Tunnettuja aineita: Höyrykoneen sylinteriöljy, puhtaan moottoriöljyn ja bituumiruostesuojamassan sekoitus, öljyn ja vaseliinin sekoitus…jne.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #224853

    Omat kokemukset rypsiöljystä ovat ylivertaiset ruosteenestoon. Alavudelta sitä saa. http://www.alavudenoljynpuristamo.fi/index.php

    #224869

    Kiitokset Kaikille tähän astisesta infosta!

    Yritin tuossa ekassa viestissäni kysyä kyllä ruosteenestosta pellavaöljyllä ja sen jatkokäsittelystä pellavaöljyllä, en siis jo olemassa olevan ruosteen suojaamisesta (=piilottamisesta) jonkun mömmön alle. Eli pyydän Anteeksi huonoa kysymyksen asetteluani!!

    Eli Hossi II (2CV 6 vm. -77) on rungonvaihdon jälkeen saanut pellavaöljykäsittelyn aluksiinsa v. 2014. Sisäpuolelta pellit ovat melkein tehtaan jäljälkeisissä maaleissa, ei siis ruostetta ja maalipinta hyvä. Kuljin on aikaisemmin säilytetty talvet lämpimässä tallissa.

    Käsitelystä pellavaöljyllä löytyy oikein betyygi vuodelta 2014 på svenska. No sitä en tietenkään tiedä millainen oli alusta ennen käsittelyn alkua, ja en sitä siis koskaan saa tietääkään.

    Eli kysymykseni ydin on siis: Jos joku on kulkimen Pellavaöljynnyt, niin millaiset kokemukset vuosiensaatossa ruostumisen suhteen ovat olleet ja kuinka usien pellavaöljykäsittely tulee tehdä (vuosittain, joka toinen vuosi vai harvemmin)?

    T: jii-pee

    Ps: muokkasin tuon otsikon nyt muotoon ruosteen estäjänä!!!!!!!!!!

    Pss. Jos oikein ymmärsin, niin Masa, tuomitsit pellavaöljyn totaalisesti???

    #224873

    Masan kommentissa jäi epäselväksi tarkoittiko hän puhdasta, kylmäpuristettua pellavaöljyä joka ei kovetu
    täysin vaan jää joustavaksi, tuo ruottalainen öljy ilmeisesti juuri tällaista.
    Pellavaöljyksi usein mainitaan myös keitetty pellavaöljy, tarkemmalta nimitykseltään pellavaöljyvernissa,
    joka lukeutuu maaliöljyihin, kovettuu hapettuessaan kivikovaksi ja käytetään maaliöljyissä ja maalauksessa
    pohjustuksen tekoon, ikkunakiteissä j.n.e. Olisiko Masa käyttänyt tuota pellavaöljyvernissaa kun niin kovaa tavaraa on ollut?
    Olen kuullut väitettävän että keittämätön pellavaöljy tunkeutuisi myös kosteisiin rakoihin. Itse olen sitä jo pitempään käyttänyt, kertakäsittelyllä ei tule kuin ohut kalvo, uusintakäsittely siksi aiheellinen, tarpeellisuudesta voi ihan silmämääräisesti tehdä päätelmiä.
    Telkassakin oli n. 10. v. takaperin juttu eräästä kiltalaisesta joka oli käyttänyt ainakin parikymmentä vuotta pellavaöjyä, hänen ei ollut tarvinnut peltitöitä tehdä. Hän oli kaiketi lisännyt tervaa paksuntamaan/jäykistämään
    coctailia, ei varmaan huono juttu sekään, jonkun 5-10 % lisäyksellä, tervakaan ei kovetu kivikovaksi.
    Terva ja pellavaöljy (keitettynä tai keittämättömänä ,käyttökohteesta riippuen) ovat olleet perinteisiä ja kotimaisia
    ruostesuoja-aineita joita on vielä voinut itse valmistaa.
    Rypsiöljyhän ei kovin ärhäkkää hapettumaan, ei toimi varmaankaan ilman vuosittaisia uusintakäsittelyjä , voi
    olla sekin liian harvoin tehty. Sekin tunkeutuu tietenkin rakoihin joissa on kulumiselta suojassa. Ja kalvo jää hyvin ohueksi. Kylmäpuristettua pellavaöljyähän voi sekoittaa rypsiöljyyn jos haluaa hieman kulutustakestävämmän
    pinnan. Kalanmaksaöljy voisi teoriassa olla hyvä suojaöljy, hapettuu nopeasti ja jää joustavaksi, mutta, mutta…
    muut seuraamukset voisivat olla ennalta arvaamattomia, tässä olisi vaikkapa aihe novelliin tai romaaniin- rupeaa tuo öljy vasta oltuaan ilman kanssa jonkun aikaa tekemisissä paljastamaan karvansa tai paremminkin sanottuna ominaishajunsa. Joka tapauksessa pitäisi toimia hyvin vaikkakaan ei halpisratkaisu.
    Höyrykoneen sylinteriöljyä kahta laatua: ohuempaa ja paksumpaa. Aikanaan hankin sitä Teboilin Herttoniemen keskusvarastosta — antoivat kaikista öljytuotteista 50% alennusta kun osasi kysyä. Sieltä sain vähän keskusteltuani
    vinkin tuosta mönjästä jota taisin n. 100 kg kiltalaisillekin järjestää, oli tuota paksumpaa tavaraa.
    Taitaa käyttö olla jo jonkinlainen ympäristörikos (mineraaliöljy). Kylmänä tuo paksumpi öljy hyvin jähmeätä ja öljynä siten pysyvää, suojaa vedeltä ja ruostumiselta, ei lisäaineita, valmistetaan Pohjois-Amerikkalaisesta vuoriöljystä (Teboilkin osti-ostaa kyseisen öljynsä Essolta tai Shelliltä), parafiinityyppisistä hiiliketjuista koostuu, kuten perinteinen originaali lamppuöljykin joka ei haise.

    #224889

    Moron Kaikille ja Kiitos!

    Sen verran vielä herättelen keskustelua Kulkimen ruosteenestokäsittelystä (en siis ruosteen suojauksesta, eli sen piilottamisesta), että hyvät kokemukset siitä, miten Kuljin “ruoste-estetään”, on varmaankin Killan vanhoilla sivuilla jo moneen kertaan kerrottu? Voisko ne kertoa vielä uudestaan, tai ainakin kertoa linkit mistä asiaa voisi omaehtoisesti tutkailla?

    Uskoisin, että meitä uusia jäseniä asia kiinnostaa, jotta Kulkimemme saamme pidettyä yhteistyökykyisenä vielä vuosia hankinnankin jälkeen? No, yksi vaihtoehto on tietenkin paikka paikan päälle ja hitsipillit soimaan ja runkoa vaihtamaan!?

    Joten kohteliaimmin pyydän, että asiaan suhtauduttaisiin tosissaan ja autettaisiin meitä noviiseja säilyttämään Kulkimemme. No jos ei meidän lapsille (eivät taida jokapuolella olla kiinnostuneita vielä “2CV-aatteesta”), niin ainakin Lastenlapsillemme, jotka asian sitten joskus huomaavat, että täähän on jees tää Mamman ja Papan “menooooopeli”, mikä lie 2CV!

    T: jii-pee

    Ps. Tietysti varmaankin riippuu mistä lähtökohdista ruostetta ruvetaan estämään. Jos on ruostunut, niin on ruostunut, Mitä teen? Pistän Torille (en uskalla laittaa Killan sivuille) myyntiin tököttelen jollain mömmöllä pohjaa ja annan vahingon kiertää. No ei toi pelitä!!!!!!!!!

    T: sama

    #224890
    #224895

    Oli aine mikä tahansa niin hyvä nyrkkisääntö mielessä on “minne suolavesi menee?” ja sitä vastaan pyrkii toimillaan vaikuttamaan. Kotelot, saumat, kaksois-kolmoispeltirakenteiden välit jne. Runko olisi hyvä kieritellä irrallaan eri asennoissa antaen öljyn valua jokaikiseen saumaan ja jättää sinne kalvoksi vettä vastaan. Ei myöskään olisi pahitteeksi ruiskaista rungon sisään paineilman avaulla 50/50 suhteessa öljyn ja massan sekoitusta. Tästä on se apu, että kun löysä öljy on juossut saumoihin niin bituumimassa pitää öljyn peseytymättömänä, ja taasen öljy massassa massan kovettumattomana.

    Korin kynnyskotelot halajavat samaa käsittelyä. Korin pohjapeltien kohdalla kannattaa miettiä, että ehjäkin maalipinta alkaa ruostumaan, kun pienet kivet tekevät reikiä maalikalvoon. Sen vuoksi sielläkin olisi hyvä olla elastista kovettumatonta massaa, jotta iskemät menevät umpeen “kapillaarisesti” vaakatasossa. Kuumasinkityllä pinnalla ympäröivän sinkin reaktio on samanlainen mikrovaurioille.

    Korin sisäpuolella erinäisiä saumoja on kitattu tehtaalla umpeen akryylimassan kaltaisella ylimaalattavalla töhnällä. En ole näiden ystävä, sillä lähes poikkeuksetta tämän kovan massan alta löytyy muhinutta ruostetta. Revin massat pois, lotraan maalilla ja juoksutan vielä lopuksi ohutta öljyä ko. paikkoihin. Mitään en ole onnistunut tahraamaan, sillä lattiamattojen alle sijoitettu ritilämatto ja “ruohomatto” pitävät huolen, ettei näitä pintoja vasten matkatavarat matkaa.

    Ovet ovat yksi murheenkryyni myös. Näistä olen havainnut, että jopa ikkunakehysten lahoaminen estyy kun ovi on viettänyt aikaa ylösalaisin kyllästyen tippakannulla pudoteltuun öljyyn. Muutaman reiän voi porata sisäpuolelle tarvittaessa. Hameväki kannattaa ohjeistaa, ettei “lääpi” jalallaan ovea pariin seuraavaan vuoteen. Näiden tahrojen pyyhkimisen jälkeen keväinen ensipesu on suorastaan hassu, kun näkee aina mistä saumasta öljy yrittää edelleen puskea läpi. Se on pieni murhe, kun tietää, että aine tekee työtään, eli suojaa ruostetta vastaan. Erityisesti Dyanen etuovien alareunojen rakenne on sellainen, että siellä on todellakin hyvä olla ainetta veden sijasta.

    Tähän aihepiirin on monia näkemyksiä ja myös ekologisesta näkökulmasta. Yo. suojaustapa on omani ja voin myös perustella sitä sillä, että auto ei muutenkaan ole mikään ekotuote. Kokonaisuudessaan tippuvat öljypisarat ovat määrällisesti vähemmän kuin keskivertoauton moottorivuoto parkkipaikalle. Näistäkin pisaroista osan voi pudotella tallinsa lattialle käsittelyn ensiviikkoina.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #224897

    Anteeksi jiipee. Ymmärsin kyllä kysymyksesi, mutta en vaan voinut vastustaa kiusausta pieneen vinoiluun.
    Se pellavaöljy, mistä huonot kokemukseni ovat oli Bilteman ruostesuojaukseen tarkoitettua pellavaöljyä. Oli muistaakseni vielä spraypurkissa. Ei taida olla enää valikoimissa. Hyvä niin.
    Jos runko on pellavaöljyllä käsitelty, niin minä en ainakaan lisää sitä sinne ruiskuttaisi. Mieluummin jotain liuotinpojaista kotelosuoja-ainetta.
    Joskus sain jostain purkin jotain bio-teräketjuöljyä. Rypsiöljyä taisi olla. Laitoin sitä pellinpalalle ja seurailin miten kovettuu. Se pysyi melko pitkään juoksevana, mutta tuli siihenkin lopulta (2 -3 vuotta) sitkeä vähän rypistynyt pinta, johon ei liuottimet pystyneet.

    #224905

    Moron ja,

    Kiitokset Kaikille tähänastisista hyvistä vinkeistä!

    Ei huolta Masa, ymmärsin kyllä vinoilun. Itsehän kirjoitin “ruosteensuojauksesta”

    Tuo meidän Kuljin on tällä hetkellä mielestäni aika ruostevapaa, joten nyt olisi varmaan aika tehdä jotain.

    T: jii-pee

    #276928

    Aihetta on käsitelty viimeksi vuonna -16, ihan hyvää keskustelua. Minua 70 luvulla neuvoi vanhempi autokorjaamon omistaja täyttämään kotelopalkit vanhalla vaihdelaatikkoöljyllä, sitten tulpat irti ja valutetaan öljyt ulos ja tulpat takaisin paikoilleen. Hän kertoi juuri kuten aiemmin mainittiin, että vaihteistoöljy läpäisee ruosteen ja estää ruostumisen etenemisen. Se on niin ”paksua” että pysyy pellissä pitkään. No nyt eletään vuotta 2021 ja ruostesuoja aineet taitavat isolta osalta olla erilaisia vahoja jotka eivät kuivu, ruosteen läpäisystä ei minulla ole tietoa. Joku joskus sanoi että sinkittyä runkoa ei tarvitse suojata, kesäajossa kauniilla ilmalla ajettaessa varmasti näin on. Kokemukaeni mukaan sinkitty aidan tolpan jalka ei maassa säily monia vuosia ruostumatta, maassa on siis happoja jotka reagoivat sinkin kanssa. Kyllä sinkitty runkokin alkaa ajan kanssa hapettumaan. Laitoin kulkimeeni nyt syksyllä sinkityn rungon ja uskon että runko kestää vuosikymmeniä senkin jälkeen kun olen alkanut kasvamaan koiranputkea 😁, vaikken suojaisi sitä mitenkään.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.