Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Sähkö katoaa
- Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 19.4.2016 at 10:56 Jaakko Hernesniemi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.4.2016, 23:49 #226007
Onko kellään ajatusta, mistä etsisi vikaa kun joskus tapahtuu niin, että halutessa käynnistää kuljinta, sähköpuoli on aivan kuollut. Virta-avainta kääntäessä ei syty merkkivaloja tai mitään muutakaan. Startti ei edes naksu.
Sitten hetken ihmettelyn jälkeen, kuin ihmeen kaupalla kaikki pelittää taas ok.
Tänään luulen saaneeni sähkön hereille kokeilemalla ensin sisävaloa. Se pelasi ja senjälkeen löytyi starttivirtakin.5.4.2016, 00:39 #226013Villi arvaus,, akunkengät hapettuneet..
Puhdista kontaktipinnat ja akun navat ja laita vaseliinia liitokasiin niin ne pelaa jopa vuosia.. 🙂
Seuraavaksi tutki virtalukon pohja,, voi olla kulunut eikä aina yhdistä.. 🙂Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂5.4.2016, 00:41 #226014Virtalukon pohja tuli miinullekkin mieleen.
5.4.2016, 05:32 #226015Kiitokset vinkeistä. Akkukengät olen huoltanut, virtalukon pohjaa en. Mitä sille voi tehdä?
5.4.2016, 08:15 #226018Nelkussa virtalukon pohja on ruuvilla muistaakseni, vai oliko vain Dyanessa? Kuitenkin, pohja irti ja sieltä löytyy liittimien nastat, jotka monesti ovat hapettuneet tai kuluneet uralle. Pinnat puhtaaksi, kevyt vaseliini ja uratapauksessa liittimistä tongeilla kääntämällä ne urat saa toiseen kohtaan ja uutta kulutuspintaa. Jos näitä kunnostustoimenpiteitä ei pysty tekemään, eli kunto todella huono niin pohjia saa irallisena.
Kutosessa pohja on sokka-pannalla noin peukalon verran pohjasta ylöspäin, piikillä panta pois ja pohja on käsissä. Sen sisällä oleva kiertomekanismi onkin sitten vähän viheliäisempi ottaa auki: Kyljessä näkyy pieni muovihammas, joka painetaan sisäänpäin ja samalla siulua pyöräytetään aukipäin. Lähtee yleensä suht iisisti, mutta irrottaessa kannattaa huolella painaa mieleen alkuasento. Tämän voi nimittäin kasata väärin ja sitten se ei toimi. Yrityksellä ja erehdyksellä kertasin tätä Puolassa viime kesänä erään saksalaisen kulkimen yhteydessä. Auki saatuasi löydät myöskin kontaktipintoja, jotka saattavat olla vihreässä kuparimönjässä yms. Putsaus ja voitelu.
Jos et halua avata virtalukon pohjaa, mutta haluat sulkea sen pois potentieaalisena vikapaikkana niin tee hyppylanka kahdella pyöreällä urosliittimellä ja tällä langalla ennen ajoonlähtöä yhdistät virtalukon pohjassa olevat kaksi vierekkäistä johtoa yhteen. Muista myös kääntää virta-avain varmuudeksi päälläoloasentoon, sillä muuten rattilukko napsahtaa päälle ajaessa. Jos on kolminapainen pohja, niin hyppylankaan tehdään y-haara ja siitä tyrkätään sähköä virtalukon kolmanteen johtoon hetkellisesti, eli vain starttauksen ajan.
Jos näillä asetuksilla virtapuoli pelaa pätkimättä niin vika on virtalukossa ja tarkalleen ottaen siellä pohjan kontakteissa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.4.2016, 10:12 #226023Kokeilisin ohittaa sen virtalukon.Ihan johdolla .Johdot siitä virtalukosta irti ja liitä yhteen.Ota vaikka kännykällä ensin kuva ,että laitat sitten samoin päin takaisin.Jos toimii moitteettomasti,vika lienee siellä virtalukon pohjassa.Varaosamyyjillä lienee uusiakin.
tv seppon
5.4.2016, 23:09 #226032Kiitos vihjeistä. Virtalukon pohjaa olen itsekin ajatellut syylliseksi. Ajattelin minimoida riskit ja uusia osan. Onpahan se ainakin varmistettu. Sitroselta luvattiin lähettää hintaan 36,50 € plus postikulut vähän toista kymppiä.
Katsotaan sitten miten vaihto onnistuu. Jos vaihtoon liittyy jotain miinoja niin varoituksia otetaan edelleen vastaan.19.4.2016, 10:56 #226351Vaihdoin pohjan. Ainakin toistaiseksi toiminut ok. Kuvassa vanha pohja purettuna. Ei pahempaa kulumista pinnoissa mutta jousitetut kontaktiviikset tuntuvat melko löysiltä. (Huomo paine kontakteihin?).
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.