Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Haamuautojen siivoustalkoot
- Tämä aihe sisältää 6 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 27.4.2016 at 00:14 Wonderi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
25.4.2016, 09:33 #226489
Trafi siirtyi joku aika sitten ns. paperittomaan järjestelmään, jossa ei enää tulostella jatkuvasti uusia lappusia kulkimen mukaan. Tämä on hyvä uudistus sinänsä, mutta olen tässä nyt valitettavan monesta lähteestä kuullut, että samassa yhteydessä on kalustoa “katoillut” tai papereiden tietoihin, kuten painoihin on tullut virheitä.
Omaa foliohattuteoriaani on, että tämä on nyt Trafin siivousta pitkään liikennekäytöstä poissaolleille autoille, jotka halutaan siivota pois EU tasolla häpeällistä Suomalaista tilastollista autokantaa vanhentamasta. Se on helppo naamioida muotoon “hups, täällä on käynyt virhe, naputellaampa se takaisin järjestelmään…” En olisi tippaakaan yllättynyt, mikäli myöhemmin ilmenisi, että “haamuautojen” palautus olisi pitänyt suorittaa jollain tietyllä siirtymäaikavälillä..Jääköön nähtäväksi.
Oli miten oli, 2cv-porukka on melko tunnettua siitä seikasta, että kalustokertymää saattaa olla melkolailla. Siispä suositukseni tässä tilanteessa on:
1) Tarkastakaa kalustonne os. https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi, jossa kirjaudutte oma-asiointi-palveluun. Siellä pitäisi listautua KAIKKI omistamanne ja hallinoimanne kuljinkalusto. Viimeisin “kadonnut”, josta kuulin tänään, oli viimeksi 2007 ajossa ollut kuljin, jonka jälkeen ollut seisonnassa 9 vuotta…
Tietenkään vanhaa “todella pitkään” (=aikaa ennen internettiä) käytöstä poissaollutta kuljinkantaa ei tuolla näy, mutta siinäpä se kysymys piileekin; kauanko sellaisten palautus liikenteeseen on mahdollista ilman lisäkuluja tässä uudessa järjestelmässä?2) Tarkastakaa ko. kannasta kaikkien kulkimienne tiedot rivi-riviltä. Vaatikaa maksuton oikaisu, mikäli esim. kulkimen kokonaispainoluokat tms. ovat muuttuneet.
3) Pysykää tiukkoina maksupolitiikan suhteen. Mielestäni on kohtuutonta, jos hallintojärjestelmän tietokantojen siirto puutteellisina maksatetaan kuluttajilla. Ts. omistajalla/haltijalla on paperit kulkimeen, avaimet taskussa ja kuljin pihassa, mikäs siinä on, ettei heillä ole tietoja, vaikka heidän verotusjärjestelmän piirissä ollaan oltu vuosi(kymmen)tolkulla?
Pikkuisen katkeraa ja folionmakuista tekstiä tuli rustattua, mutta olen valitettavan huolissani vanhojen autojen harrastamisesta kiristyvien säädösten ympärillä ja meteliä pitävänä joukkona olemme valitettava vähemmistö. Siksi asioistaan kannattaa pitää huolta.
Pyydän raportoimaan tänne löydöksistänne, jotta muutkin osaavat varautua samaan ja havaita löydetyt ongelmat ajoissa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]25.4.2016, 15:34 #226500Moro!
Kävin sivuilla: löytyi aikaa sitten myyty peräkärry (luovari on) ja samaten myyty Fergu (luovarista en oo varma, varmaan se oli kun on vakuutus saatu poikki) vaan EI löytynyt kahta tallissa majailevaa kilvetöntä Sätkää (paperit on…). Pitäiskö noista Sätkistä nyt sitten huolestua??? On poistettu reilu kymmenen vuotta sitten.
25.4.2016, 16:13 #226503Moro!
vaan EI löytynyt kahta tallissa majailevaa kilvetöntä Sätkää (paperit on…). Pitäiskö noista Sätkistä nyt sitten huolestua??? On poistettu reilu kymmenen vuotta sitten.Tää on nyt vähän kaksiteräinen miekka: Mä luulen, että nää “paperilliset sätkät” saa kyllä tähän uuteen järjestelmään päivitettyä, vaikkei edes ottaisi liikennekäyttöön, saatika kävisi katsastuksessa, MUTTA saattaa olla, että jotain minimikuluja tulee. Onko sulla vakuutus noihin kuljettimiin? Ainakin ennen oli niin, että jos seisotti koko vuoden kuljinta niin silloin tuli vakuutusyhtiöltä minimiveloitusmaksu vuodelta 14e, vaikka verot ja vakuutusmaksut katkeavatkin liikennekäytöstä poistetulla.
Tässä tulee juuri se kaksiteräisyyden toinen puoli, eli mikäli tätä vanhojen “haamuautojen” palauttamista aletaan vaikeuttamaan niin saattaa olla viisaampaa maksaa sitä vuotuista minimiveloitusmaksua kuin antaa kuljinten identiteetteineen hävitä järjestelmän ulkopuolelle.
Mulla ei ole tähän topiciin täysin oikeita vastauksia, vaan lähinnä pohdintaa tästä muuttuvasta tilanteesta ja sen tuomista kommervenkeistä. Sempä vuoksi on hyvä tarkastaa kollektiivisesti missä mennään ja neuvotaan sitten toinen toistamme tapauskohtaisesti eteenpäin.
Tuon peräkärryn kohdalla veikkaan, että ostaja ei ole tehnyt omistajanmuutosta. Oli miten oli, kannattaa selvittää Trafin kanssa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]25.4.2016, 16:57 #226507No täst edes kannattaa vaatia se paperi tulostus jo senkin vuoksi että jos ajat vaikka Ruotsiin tai mihin hyvänsä rajan yli niin vaaditaan aina paperit..
Tämä paperittomuus ei päde muualla kun Suomessa.. Tulostavat kyllä jos pyytää.. 🙂
Katsastin itse ohikulkiessa talvikulkimeni täällä rajan pinnassa,, niin sanoivat että tulostavat aina paperin vaikka pakko ei olisi… 🙂Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.4.2016, 18:30 #226513Tulostavat tämän vuoden loppuun rekisteriotteen. Sen jälkeen pitää olla jo nytkin annettu katsastustodistus ajossa mukana.
Ulkomailla tarvittavan rekisteriotteen saa tilattua, tai noudettua ilmaiseksi.26.4.2016, 09:02 #226530Tässäpä sitä Trafin tahtotilaa hyvin paperilla: http://www.hs.fi/autot/a1461558033029?
Olemme selkeä riippakivi tilastoissa.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.4.2016, 00:14 #226551Toisen (seisonnassa olevan) sätkän kohdalla Trafin systeemi näyttää että olisi ajoneuvoverot maksamatta, vaikka maksoin edelliseltä omistajalta pystyyn jääneet verot pois heti ostettuani. Pitääpä soitella huomenna.
Vääränmerkkisestä kovakattoisesta Trafin palvelu kertoo että käsijarru ei ole etuakselilla eikä taka-akselilla. Ilmankos ei ole kovin tehokas käkkäri.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.