Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kytkinremonttiko edessä? Pakki ja ykkönen temppuilee

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #226780

    Taas vinkkejä kyselisin. Pakki ja ykkönen alkoivat mennä huonosti päälle tyhjäkäynnillä. Nyt muutamassa päivässä vaiva laajeni niin, että pakki ei mene päälle ollenkaan koneen käydessä ja ykkönen ronksahtaa aina enempi vähempi.

    Moottori sammutettuna vaihteet menee päälle ihan normaalisti. Kytkinvaijerin kiristin ja vaihdeöljyt vaihdoin, mutta ei ollut toimenpiteillä vaikutusta. Taidot ja tiedot ja työkalut ei riitä isompiin remontteihin.

    Mitäs tässä nyt pitäisi tehdä?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #226782

    Minkä ikäinen tekniikka?

    kysyy seppon

    #226786

    Onko kytkinvaijerin kuoressa makkaroita? Mikäli vaijeri on vanha niin sen kuori saattaa painua kasaan, jolloin vaijerin säätövarat eivät riitä. Tähän kikkakakkonen on laittaa sopiva holkki korin ja vaijerin säädön väliin, mutta parempi vaihtoehto on hankkia uusi vaijeri.

    Mikäli näin ei ole ja varat eivät riitä uudellakaan vaijerilla niin silloin kytkinhaarukka on pettänyt. Sen vaihdosta olen mielestäni tehnyt kuvalliset ohjeet.

    Tähtimallin paineasetelmasta voi mennä myös kapea painelaakeri läpi, mutta se pitäisi kyllä ääntä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226794

    Ai niin, kuljin on nelkku vuosimallia 1971, moottori ainakin on joskus vaihdettu Tiinasta. Vaihdelaatikon ja kytkimen historiasta ei ole mitään käsitystä. Kytkinvaijeri näytti normaalilta.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #226803

    Nelkkujen ja vanhempien kutosten kytkimien heikko kohta on nimenomaan kytkinhaarukassa.Kytkinvaijeri on kiinni sen alapäässä ja keskiosaltaan se on kiinni kytkinakselissa.Rakenteen heikkouden takia se saattaa käytössä taipua,jolloin
    haarukka osuu kytkinkopan runkoon ennenkuin irroittaa kytkimen.
    Haarukan vaihto vaatii koneen irroituksen.Vaikka uusisi koko kytkimen,kannattaa haarukan suoruus tarkistaa ja se vaihtaa vahvistettuun.

    Onnea remonttiin tv seppon

    #226815

    Hei,

    millainen vahvistus noissa on?
    Mistä tunnistaa että kyseessä on vahvistettu malli?

    Esa

    #226819

    Moi,

    Voisiko vika johtua lievästi jumittavasta kytkin akselin silmälaakerista?
    Kannattaa ainakin vilkaista missä kunnossa neulalaakeri tai laakeriholkki on, jos joudut moottorin
    ottamaan irti ja kytkinhaarukka vaikuttaa hyvältä ja nyt ajossa kytkinpoljin tuntuu normaalilta.
    laakeri sijaitsee vauhtipyörän keskellä porauksessa mihin kytkinakseli uppoaa.

    Tomi

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.