Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljynlämpö?

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #226826

    Kysymys on kuutosen moottorin öljyjen käyntilämpötilasta ns. normaalissa kesäkelissä (20°C). Paljonkohan venttiilikopasta mitattu lämpötila heittää todellisesta öljynlämmöstä? Lämmöt eivät lyhyessä ajossa nouse yli 50°C:n, ellei lauhdutinta peitä propellin puolelta peltisuikaleella tai ilmanottoa jäähdytykseen muuten rajoita maskilla. Öljypohjan alla on alumiinipelti kaikilla keleillä ja öljyinä Motonetista hankitut Comma- merkkiset 20w- 50 mineraalit.

    Maantieajossa hiukan epäilyttää tuon lauhduttimen tukkiminen , vai pitääkö vaan luottaa mittariin ja antaa palaa…

    #226840

    Jos anturi venttiikopassa on asennettu alapuolelle,, eli on öljyssä niin katsoisin että riittävä tieto on saatu.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #226850

    Tieto lisää tuskaa, niin tässäkin asiassa.
    Mua vanhemmat harrastajat ovat jopa todenneet; “mitä sitä lämpöjä ja paineita mittaamaan, tehdas on sen suunnitellut ja öljynpaineen merkkivalo varoittaa katastroofista”. Tavallaan ymmärrän tämänkin näkökannan, mutta silti mielestäni suomen olosuhteissa öljynlämpömittari on sätkän perusvarusteita. Tähän arsenaaliin lisäsin viime syksynä öljynpainemittarin ja kabiinista säädettävän maskin, jolla voin kontrolloida moottorin saamaa jäähdytysilmaa. Sama idea kuin nestejäähdytteisen termostaatissa, mutta ihmis-mekaaninen toimintaperiaate.

    Ja sitten asiaan, mitäkö olen oppinut? Anturit mulla sijaitsee Bilteman adapterissa öljynsuodattimen alla. Oma moottorini alkaa toimia selvästi paremmin, kun öljynlämpö saavuttaa 65-70 astetta. Se vääntää sitkeämmin, kiertää kivuttomammin ja tyhjäkäynti on tasaisen hyrräävää. Mitä tapahtuu näiden asteiden jälkeen? Kun lämpö nousee 80 asteeseen alkaa (tehostetuilta) lämmönvaihtajilta puhkua sellaista ilmaa, että sormet palaa tuulilasin röörillä. Tässäkin lämmössä kone toimii hyvin aina 90 asteeseen. 90-100 asteessa ei käyttäytymisessä sinänsä huomaa mitään eroa, mutta öljynpaine alkaa romahtamaan ja käyttäytymään “kierroslukumaisesti” ja siitä en ominaisuutena pidä yhtään. Pelkään, että painetason pudotessa kansille tai kampien yläpäihin ei riitä enää riittävää painetta voitelemaan paikkoja. Faktaa mulla ei ole (onneksi) esittää voiko tämä rikkoa koneen, mutta mielestäni se on turha riski.

    Tästä johtuen olisin kallistumassa sille näkökannalle, että vaikka nykyöljyt ovatkin suunniteltu toimimaan keskimäärin 90 asteen pinnassa, pidän sätkän koneelle parempana käyttölämpötilana 60-80 astetta. Mitään kovinkaan dramaattista ei tapahdu, mikäli esimerkiksi ajopaussin jälkeen käynnistäessä lämpötila on jossain 100 hujakoilla, sillä heti ajoon lähdettyä viima viilentää konetta ja myös öljypaineen taso lähtee jälleen nousuun. Alle 60 asteen lämpötiloja matka-ajossa en myöskään suosittele, sillä sellaiset lämmöt keräävät selvästi kondenssivettä koneeseen. Tilannetta voi seurata huohottajan korkista: Valkoista möhnää–> liian kylmä käyntilämpötila.

    Se, voiko koneella ajaa lauhduttajan pelti paikallaan koko kesän suomen suvessa on täysin yksilökohtaista ja riippuvaa koneen historiasta. Yleensä ehjällä timmillä koneella voi, mutta vanhemmilla ei välttämättä.

    Venttiilikopasta öljynlämpöä mitaten; muistelen, että eroa öljypohjaan verrattuna olisi 10-20 astetta, eli kannelta mitattu olisi viileämpää. Korjatkaa, jos muistan väärin päin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226858

    Täällä on keskusteltu joskus näistä öljyn lämmöista.. Eräs tunnettu kertoi että öljyn lämpöä voi huoleti pitää 120 asteisena,, perustuen johonkin urheiluautoilun testituloksiin.. Niistä en tiedä sen enempää mutta omissa kokemuksissa olen tullut siihen tulokseen että tosiaan noin 90 astetta olen itse pitänyt kannesta mitaten ylärajana.. Omassa koneessani kokeiltu huippunopeudella ajaen taannoin helteellä etusäleikkö kiinni,, niin öljyn lämmön noustessa 100 asteeseen tuntui huippunopeudella ajaen vedon heikkenemistä.. Ventiilin säätöjen ollessa tiukat 0.20mm,, epäilen että työntötangot jatkuivat lämmön vaikutuksesta sen verran että ventiileille saattoi tulla lievää kantamista.. Lämmön laskiessa taas 80 asteeseen veto palautui normaaliksi,, kyseessä on vanha aika paljon ajettu kutosen moottori kuitenkin ihan normaali kulkuinen eikä huohota pahemmin eikä öljyn kulutuskaan ole vielä kovinkaan normaalia kummempi.. Näissä mietteissä.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #226864

    Hatunnosto parille viimeiselle kirjoittajalle! Kutosen kone tuntuu heräävän vasta eloon kun lämpötila nousee 60:nen asteen yläpuolelle ja oma tuntumani yli 90 asteen lämpötiloista on että kaikki ei ole enään kohrallaan. Taannoin
    eräs kiltakapteeni taisi siteerata tutkimusta öljyn lämmön ja kitkan yhteisvaikutusta: Muistelisin että kitkakerroin
    40 asteisella öljyllä 20x suurempi kuin 80 asteisella.
    Mittareissa voi olla laatueroja, saattavat näyttää pahastikin pieleen. Hoksasin yhden tavan testata mm. koneen lämpötiloja: itsellänikin laserlämpömittari jolla pääsee 900 asteeseen, hankin savusaunakiukaiden tutkimiseen mutta
    miltei kaikilla voi konetta mitata.
    Olen pitänyt vanhaa Skodan anturia venttiilikopan alaosassa, yhteen aikaan minulla oli toinen anturi samanaikaisesti moottorin oikeassa etukulmassa pohjassa, viiden asteen ero oli Dyanen venttiilikoppaan nähden,
    oliko se nyt niin että kopassa näytti enemmän . Kummastakin paikasta mitattuna saa luotettavaa tietoa, ja erot olivat vakiot sekä kesällä että talvella, oli konetta sitten peitelty tai ei.
    Vanhuksissa taitaa olla tuolla koneen pohjalla oikeassa etunurkassa 16 mm:in mutteri kuten viimeisissä kutosen koneissakin (80 luvun lopulta 90:neen asti). Kellä tuopllainen on niin sinne vain kurkistamaan ja mittaria asentamaan. Muissa koneissa porausreikään laitettu alumiinitulppa 12 mm:in reiällä. Tuon voi lyödä sisäänkin ja tehdä kierteet, nekin voi tehdä koneen paikallaanollessa ja onnistuu kyllä taiten toimien niin ettei lastuja pääse öljytilaan ja vaikka pääsisikin, tulevat öljynvaihdossa kyllä ulos aikanaan. !4 millin anturi yksinkertaisin laittaa (esim. Skodan).
    Dyanessani aina ollut ongelma riittävien öljynlämpötilojen kanssa, alaosa nykyään kokonaan ummessa kesälläkin ja kesäiltoinakin saa räsyä viritellä eturitilän eteen. 2cv taitaa käydä hieman kuumempana, sisälokasuojat
    tiiviimmät?
    Ja vielä opiksi ja ojennukseksi: miten saa kammen männäntapin puslat irti ajaessa? Peittää nokkapellin kokonaan talvella, varmemmaksi vakuudeksi vielä asentaa nelkun ropellin, ja jättää koneen alaosan avoimeksi.
    Tälaisella virityksellä olen nähnyt molempien puslien irronneen. Näin ei siis kannata tehdä. Ja nelkun propelli ei toimi kutosessa, siipipinta-ala puolta pienempi kuin kutosessa ja tyngät siivet eivät jaksa kehittää painetta
    tuuletuskotelon sisälle, systeemi falskaa toisin sanoen, käytännössä liki sama kuin ajaisi ilman propellia. Kokeiltu ja mitattu on: valoissa lämpötila nousee yhtäkkiä 10 astetta.
    Niemisen Matti taisi aikanaan kertoa että Citroenin suositus eturitilän rätin käytölle olisi 15 C ja sitä alemmille lämpötiloille ja että yli 20 asteen pitäisi taa pois.

    #227011

    Kuten Manu yllä kuvaili, venttiilivälysten katoaminen ylikuumenemistilanteessa oikeastaan suojelee 2cv:n konetta vaurioilta. Pari kertaa on itselleni sattunut tuo tilanne. Toisella näistä kerroista oli öljynlämpömittarikin toiminnassa ja 130 asteen näyttämillä loppui 18-kaakkisen kulku. Jäähdyttelyn jälkeen kaikki oli taas kunnossa. Kerran puolestaan irtosi ropelli pohjalevystään antamatta sen kummempaa merkkiä. Kutosen kone ylikuumeni reilusti ja olin varma, että se oli tullut tiensä päähän. Mitä vielä, silloin jo 200.000 ajetulla koneella on jäähdyttelyn jälkeen ajettu liki toinen mokoma (ei omasta toimestani).

    #227017

    Niin Jukka,, joillakin on homma hanskassa.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #228820

    Muistan jossain ohjeessa nähneeni, että rättärin ajoviimasuoja tulisi asettaa paikalleen ulkoilman lämpötilan laskiessa alle +15 asteen. Näin ollen viimasuojan poistamiselle ei näillä leveysasteilla ole tarvetta kuin joskus harvoin pidemmillä matkoilla kun on aivan poikkeuksellisen lämmintä.

    Omassa 280 tuhatta ajetussa rättärinkoneessani on lähes uudesta asti grillin lisäksi myös öljynlauhdutin ollut aina viimasuojattu. Öljynlämpömittarin anturi on pohjapropussa, ja mittarin lukemat normaaliajossa ovat siinä 60-80 astetta. Eli liian vähän sekin.

    Öljyfirmat, uskoisin niin, valmistavat tuotteensa niin, että ne toimivat optimaalisesti noin 90 asteisena, eli nestejäähdytteisten moottorien termostaatin ohjaamassa käyntilämpötilassa.

    Liian kylmän käyntilämpötilan kompensoimiseksi olen rättärissäni aina pitänyt voitelun varmistamiseksi mahdollisimman ohutta öljyä, nykyisin TB 0W30.

    Joskus 80-luvulla muuan 2cv-harrastaja oli viritellyt Warren kaihtimen rättäriinsä, ja kertoi sen avulla pitävänsä koneen lämpötilan 115 asteessa, joka hänen mielestään oli juuri oikea ajolämpötila rättärin koneelle.

    Terveisin Olli
    Oppipoika ja Turun jaoksen hupimestari ja ex jp, ex patroona, ex vara-jp, ex skriba

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.