Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › The Goddess
- Tämä aihe sisältää 48 vastaukset, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.10.2016 at 13:06 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7.7.2016, 10:15 #228170
Tämä projektipäiväkirja on jatkoa esittäytymiselleni.
Mistähän sitä alottaisi? No ainakaan tekeminen ei tämän auton kanssa tule loppumaan. Auto vaatii laittoa oikeastaan joka paikasta. No nyt aluksi tämä olisi tarkoitus tosiaan saada leimattua syyskuuhun mennessä. Kunhan saan kaasarin ehjäiltyä olisi tarkoitus käyttää autoa suikkamiehen arviolla. Jarrut taidan huoltaa myös ennen sitä koitosta. Sen jälkeen vikalistan mukaiset kohdat korjaukseen. Haluaisin saada tuon edes hieman paremman näköiseksi sekä ulkoa että sisältä. Tällä hetkellä siihen on tehty paikkamaalauksia ilmeisesti pensselillä ronskisti talomaalia vedellen. No parempi sekin kuin ruoste. En osaa oikein päättää maalaisinko tuon nyt johonkin itseäni miellyttävään väriin vai odottaisinko synttäreihin ja antaisin isäni päättää värin? Yksi vaihtoehto olisi että autoon tulisi joku väri joka on ollut isäni aikoinaan omistamissa rättäreissä. Se nyt ei vaan ole niin helppoa. Siihen aikaan kun kamerat ovat olleet melkoisia luksustuotteita hintansa puolesta. Eli toisin sanoen sellaista ei mummolassani ollut enkä voi katsoa kuvista. Mummolan vintillä pitäisi kuitenkin olla jotain kaitafilmejä nuilta ajoilta joita olisi tarkoitus mennä katsomaan seuraavalla kerralla kun käyn mummolassa. Mummoni muisteli että isällä on ollut ainakin punainen ja harmaa rättäri.
Seuraavaksi hieman kuvia lähtötilanteesta.
Tulipa poikettua myös ekaa kertaa katsomassa paikallisia kiltalaisia.
Autoon on nyt vaihdettu pyyhkijänsulat. Tankkiin laitettu Liqui Molyn polttoainejärjestelmän ja kaasarin puhdistusainetta, sekä tietenkin myös lyijynkorviketta. Yllä oleva bensansuodatin tuli vaihdettua myös ja sen sisältö oli jokseenkin etovaa. Eilen tuli tehtyä myös ensimmäinen öljynvaihto. Ihmettelin kun olin laskenut koneesta öljyt propun kautta ja irrotin sen jälkeen suodattimen niin suodattimen jalan kautta tuli vielä suhteellisen paljon öljyä pois. Suodattimeksi laitoin Knechtin OC5 suodattimen joka sopi kuin kananmunat ja pekoni krapula-aamuun.
Seuraavaksi josa vaikka vaihtelis tulpat ja mittais samalla puristukset. Uusia renkaitakin pitäisi hankkia kun nykyiset 125R15 Misukat näyttää aika haperoille. Lämmityslaitteen kaapelikin oli mennyt poikki ja sekin täytyisi hankkia. Sisustan tuoksua ajattelin kokeilla muuttaa otsonaattorin avulla.Ja tosiaan Killan jäsenyyttäkin tuli anottua välittömästi tämän härvelin hankittuani. Ajatuksia ja ehdotuksia mitä kannattaisi tehdä otetaan vastaan.
If in doubt, go flat out.
7.7.2016, 13:57 #228186Lyijynkorviketta tuo ei tarvitse. Saa sitä käyttää, mutta pakollista se ei ole. Bensatankki kannattaisi ottaa alas, huuhdella se, käydä bensatankin anturi läpi ja suojata sen ruostuvat osat, uusia letkut, varmistaa anturin kontaktit ja harkita bensalinjaston uusintaa. Itse suosin nykyisellä etanolibensa-aikakaudella kupariputkibensalinjastoa niiltä osin, kun pystyy ja muualta laadukkain letkuin.
Jos jotain muuta vinkkaisin niin älä pura liikaa kerrallaan, mieluummin käy paikka kerrallaan läpi ja ajele välissä.
Isäsi todennäköinen sätkän maalikoodi löytyy, kun selvittelet minkävuotisia kulkimia hällä on ollut. Esim. -71 todennäköisin on viininpunainen ja sen sävy löytyy helposti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.7.2016, 14:45 #228187Joo täytyypä kattoa jos se tankki tulisi pois sieltä niin ei tarvitsisi olla jatkuvaan suodatinta vaihtamassa. Ajelin hieman pihamaalla eilen öljyt vaihdeltuani ja heti oli uutta sontaa kertynyt uuteen suodattimeen. Tulispa se killan lasku vikkelästi että sais katella vähän ohjeita ja remontit sujuisi nopeammin. Ymmärrän toki että hommat hoituu harrastuksena silloin kun joutaa tekemään mutta silti.
Ainakaan tässä vaiheessa ei ole tarkoitus purkaa vielä kuin paikka kerrallaan. Toivottavasti puristukset on tallella niin ei tarvitsisi edes avata tuota konetta. Maalausta varten kyllä varmaan irroitan moottorin ja vaihteiston että saa konetilan putsattua ruosteista ja maalattua. Mutta maalaus suoritetaan todennäköisesti vasta auton luovutuksen jälkeen.
Onnistuinpa muuten jo mokaamaan tämän yllätyksen kanssa. Laitoin Killan Facebook sivulle viestin jossa kysyin jos joku kiltalainen joutaisi katsomaan ostostani. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt houkutella joku mukaan katsomaan autoa ennen kuin ostin sen. No joka tapauksessa Facebook oli heittänyt tuon viestin suoraan Isäni Feediin! Isäni soitti minulle kun olin matkalla Hy-Ri miittiin ja kysyi: “Oletko ostanut rättärin?” Häkellyin yllättävästä kysymyksestä enkä osannut kiertää sitä vaan jouduin valehtelemaan isälleni. Tuli paha mieli. No jospa tarkoitus pyhittää tuon enkä menetä kuitenkaan luottamusta.
Saako nuita alkuperäisiä avaimia muuten mistään? Voisin teettää toisen parin niitä kun auton mukana tuli vain yhdet.
If in doubt, go flat out.
7.7.2016, 22:00 #228194Saako nuita alkuperäisiä avaimia muuten mistään? Voisin teettää toisen parin niitä kun auton mukana tuli vain yhdet.
Moro,
Citikka-logollisia avaimia kannattaa kysyä Helsingin Kalliosta seuraavasta paikasta (oli ainakin vähän aika sitten saatavana):
Auto-Avain
Agricolankatu 5
puh. 09 710176T: jiipee
8.7.2016, 09:12 #228213Kiitos jiipee. Täytyypä kysäistä.
Eilen ei projekti taas pahemmin edennyt. Kävin kuitenkin vaihtamassa autoon uudet tulpat ja kokeilin puhdistaa tyhjäkäynnin säätöruuvia. Kyllähän se tyhjäkäynti sieltä hetkeksi löytyikin mutta ruuvi on niin väljä että se pyörii siellä kolossaan ihan itsekseen. No enpä aio murehtia tuota ennen kuin olen pessyt koko kaasarin.
Huuhtelin auton nyt ekan kerran ja sen jälkeen kello olikin jo aika paljon. Puristuksien mittauksen päätin suorittaa myöhemmin kun molemmat lokarit on irti.
Tankistakin tuli napattua kuva kun se luotettavuutta kyseenalaistettiin kiltalaisten toimesta. Ihan hyvälle se ainakin vielä näytti. No ehkä tuo sauma vois olla parempikin.Sain myös lisätietoa isäni autoista. Yksi on ollut viininpunainen mustilla lokareilla(kuulostaa todella hyvälle kombinaatiolle) ja yksi on ollut vihreä ja sen takaluukussa on lukenut “The Green Goddess.” Ei kenelläkään sattuisi olemaan vihreää autoa jossa olisi tuollainen teksti perässä? Vai onkohan se ollut yleinenkin juttu joskus? Infomoijani oli kuitenkin tällä hetkellä Sisiliassa ja lupasi kertoa enemmän palattuaan kotimaan kamaralle.
If in doubt, go flat out.
8.7.2016, 13:56 #228221elähän turhaan fiilistele sitä tankin ulkonäköä…Siellä jos on vauhtivesi ja kaikki oravaa pienemmät pesää pitäneet 40-50 vuotta niin jo on aikakin ottaa käsiin ja huuhtoa. Jo pelkästään pitkään seisonut bensa on saattanut kiteytyä sakaksi pohjalle, joka tukkii sen bensatankin anturin karkeasuodattimen aika-ajoin. Kun otat käteen sen niin hoksaat mitä viheltelen.
Hyvä keino putsata tankkia on ripustaa se mustekalakiinnityslenkeillä reijistään vaakatasoon, kipata kourallinen pieniä kiviä sisään, litra pari löpöä ja sitten siinä mustekalojen varassa vatkailee kivilöpölientä eessuntaas tankissa. Anturi pitää olla pois paikaltaan. Sen jälkeen rojut pois sisältä ja bensalla huuhtoo tankkia, kunnes tankista tulee yhtä kirkasta mitä sinne laittoi. Oikein kun haluaa palveluksen tehdä niin lorauttaa lopuksi bensatankin sisäpuoliseen maalaukseen tarkoitetut maalit sisään ja pyörittää tankkia riittävästi. Antaa kuivua, anturi paikalleen, tankki paikalleen ja kovaa ajoa. Täyttöputkeen suosittelen uutta välikumia ja RST-klemmareita. Ei tarvitse joka tankkauksen jälkeen katsella bensaniagaraa ko. paikasta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.7.2016, 14:28 #228226Juu. Kyllähän tuo puhdistaa pitää mutta pitäisi varmaan olla nuo uudet tiivisteet siinä kohtaa hollilla kun niitä vanhoja sinne ei viitsi laittaa. Viikonloppuna ei taida keretä tekemään mitään tälle vekottimelle.
If in doubt, go flat out.
8.7.2016, 15:09 #228235Ostoslista tiivisteiden osalta:
http://www.burton2cvparts.com/fuel-tank-sender-unit-rubber-gasket-p-3964.html?cPath=499_8024_8030
http://www.burton2cvparts.com/rubber-sleeve-for-fuel-filler-neck-metal-tank-p-3946.html?cPath=499_8024_8030
2 x http://www.burton2cvparts.com/hoseclamp-%C3%83%C2%985070mm-stainless-steel-p-5664.html?cPath=499_8087_8093Muut osat lienee hyödynnettävissä. Pulteille voi ruiskia jo ennakkoon WD-40:iä. Anturin kolme ruuvia saattoi olla ihan vakio M4 kierteellä, joten niihin kannattaa vaihtaa RST-pultit tilalle. Voi nimittäin olla, että anturia irrottaessa ne nykyiset menevät pilalle, joten anturin tarvittavat jatkotoimenpiteet helpottuvat huomattavasti vuosienkin päähän, kun viljelee näitä happamoitumattomia osia. (Esim. karkeasuodattimen tukkeutuminen tienpäällä, huoltoluukun kautta saa anturin käteen, mikäli nuo kolme ruuvia lähtevät helpolla auki. Vanhat nyljetyt ruuvit saat auki tarvittaessa poraamalla varovasti kannat irti ja anturin ja tiivisteen poistamisen jälkeen jäljellä on kierrenysää sen verran, että tongeilla saa jämät pyöriteltyä pois)
Takapenkin alla on tuossa vuosimallissa huoltoluukku, jonka kautta pääset irrottamaan bensaletkun ja anturin sähköpiuhat.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.7.2016, 07:59 #228259Viikonloppuna ei ennakko-odotusten mukaisesti joutanut pajoittamaan kotteroa mutta kävin tutkimassa auton ruosteita ja kyllähän sitä piisasi. Tuntui hieman pahalle hakata reikiä autoon mutta nuo mädät kohdat saavat väistyä terveen pellin tieltä joka tapauksessa. Takasisälokarit on ehkä pahimmat. Edessä jalkatila/lattia on päässyt hieman huonoon kuntoon. Se näytti olevan ihan vain pulteilla kiinni joten luulisi olevan helppo vaihtaa. Kuljettajan puolelta pohjaa on joskus paikattu mutta sitä ei ole suojattu mitenkään. Vänkärin puoli kaipailisi vähän uutta peltiä. Mitään isoja tai älyttömän pahoja kohtia ei kuitenkaan löytynyt ja sovinkin kaverini kanssa että vien auton hänelle hitsattavaksi kun saan kaasarin ja jarrut huollettua.
Minulle suotiin oikeudet Killan arkistoihin joita tutkiskelemalla huomasin että auto on rekisteröity jo ennen kuin se on saapunut Suomeen. Auto on rekisteröity marraskuussa -70 ja saapunut Oihonna nimisen laivan kyydissä 23.2.1971. Autossa on ilmeisesti sen alkuperäinen Blanc Meije -niminen maali pinnassa höystettynä nuilla jo aiemmin mainituilla paikkamaalauksilla.
[size=6pt]Outoa että S/S Oihonna on poistunut romutettavaksi vuonna 1960 ja M/S Oihonna(myöh. M/S Vasaland) on tehty vasta -84. Mikäs Oihonna tuon sitikan sitten toi?[/size]If in doubt, go flat out.
12.7.2016, 13:10 #228273Kaasari tuli riipastua pois eilisiltana ja tänään ois tarkoitus purkaa ja pestä se. Jouduin tekemään erikoistyökalun sitä varten kun mikään olemassa oleva työkalu harakan varpaasta piippuhylsyyn ei mahtunut avaamaan muttereita. Täytyy myöntää että vähän jännittää avata tuo kaasari ja mietityttää että miten se koho säädetään mutta eiköhän tuo selviä kun ottaa kannen irti ja näkee osat.
Saako tuota huohotinta muuten irti mitenkään jos kaasari on paikallaan?
Vähän onnettomalle näyttää sitikka nykykuosissa Fordin vierellä.If in doubt, go flat out.
12.7.2016, 13:57 #228276Saako tuota huohotinta muuten irti mitenkään jos kaasari on paikallaan?
Saa, mutta hankalahko se on laittaa takaisin. Kannattaa liimata paperitiiviste huohottajan jalkaan kiinni ennenkö lähtee pujottelemaan takaisin, eikä kannata myöskään unohtaa laturin kiinnitysrautaa vasemman pultin alta.. Alumiinia kun on lohko niin kiristäminen varovasti ja järjellisiä momentteja käyttäen.
Nyt kun tuo kaasari on irti niin suosittelen osille ja kaasarille ultraäänipesua. Kaasarin sisäisissä kanavissa on monesti mähnää ja ultraäänipesu saattaa saada sen irtoamaan.
Bensanpinnan korkeutta säädetään siitä kohon alumiinilipareesta, joka neulaventtiiliä painelee, eli varovaa taittelua ja mittailua suuntaan jos toiseen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.7.2016, 15:00 #228277Minä koitin ottaa sen huohottimen pois edestä helpottaakseni kaasarin irrotusta mutta laturin kiinnikkeen pultti otti kiinni imupakosarjaan. Nyt sen sieltä varmaan saisi irti mutta en taida saada sitä takas jos laitan kaasarin paikalleen ainakaan lyhentämättä sitä pulttia.
Ultraäänipesuri ja pesuainetiiviste on takakontissa ja sinne ois aikeena tuo kaasari paiskata marinoitumaan.
If in doubt, go flat out.
12.7.2016, 17:44 #228281Onkohan tässä vakio suuttimet vaikuttavat aika isoille. Joku tätä on ainakin joskus näpelöinyt. Osa komponenteista oli todella tiukassa.
Hieman meinasi vastustaa kun joku oli tosiaan tuota joskus korjaillut. Toinen koho oli kiinnitetty liimalla ja irtosi hipaisusta. No nyt se on kunnolla kiinni.
Ajattelin kunnostaa tuon huohottimen kuitenkin vielä ennen kuin asennan kaasarin takaisin paikalleen. Joten testaaminen ja säätäminen jää vielä tulevaisuuteen.
If in doubt, go flat out.
14.7.2016, 08:43 #228298Sitten oli vuorossa jarrut. Myyjä sanoi: “Jarrut tarvii pientä säätöä.”
Löytyi syy oikean etukulman rahinaan. Saman puolen takapyörän laakeri oli suojattu, toisin kuin kuskin puoleinen.
No nyt ois jarrut ilmaamista vaille valmiit.
Tulipa tilattua Burtonilta vahingossa 2kpl takajarrujen korjaus sarjoja. Toisen avaamattoman paketin voisin myydä hintaan 80€. Tämä tuote kyseessä. Voin tuoda johonkin lähialueille.
If in doubt, go flat out.
14.7.2016, 15:16 #228310Keskititkö nuo jarrukengät mittaamalla tai jollain omatekoisella työkalulla? Ei muuten, mutta poljinliikkeestä voi tulla levoton/kuluneisuudesta ja jarruarvoista epätasaiset, ellei kengät hankaaa rumpua tasaisesti koko pinta-alaltaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.