Nyt kun moni on laittanut kulkimensa talvisäilytykseen, niin olethan muistanut myös huolehtia sen akusta.
Kun akku jää käyttämättömäksi pidemmäksi aikaa, on se irroitettava sähköjärjestelmästä. Jopa hyvin pienet virrat (kytketty kello, hälytin jne.) purkavat akkua ja saattavat aiheuttaa sille vahinkoa. Varmista, että akku on täyteen varattu, kun se varastoidaan. Säilytä akku viileässä (suojassa pakkaselta) ja kuivassa tilassa, koska lämpötilan laskiessa itsepurkaus puoliintuu jokaista 10:ntä astetta kohden. Kaikissa akuissa on tietty itsepurkaus, joka näkyy lepojännitteen laskuna. Jos jännite laskee alle 12,4 V:n, pitää akku varata. Akku, jota ei pidetä täydessä varauksessa, on vaarassa sulfatoitua ja menettää kapasiteettinsa. Muista, että purkautunut akku voi jäätyä normaaleissa talvilämpötiloissa.
Jännitetietoa:
- Täysin varatun akun lepojännite on noin 12,7 V
- Puoliksi varatun akun lepojännite on noin 12,2 V
- Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7 V
Tieto pätee perinteiseen lyijy käynnistysakkuun, uusissa AGM ja ECM akuissa hieman erilaiset jännitteet.
Lähde: Exide.fi