Alkuperäinen teksti ja kuvat: Ian Seabrook – Hubnut,org
Kun ajat vanhoilla autoilla, joutuu välillä olemaan kekseliäs. Pitää oppia diagnosoimaan erilaisia ääniä. Onko ääni tyyppiä “pysäytä heti” ja rullaa tai työnnä lähimpään turvalliseen paikkaan. Vai onko ääni sellainen mistä ei tarvitse välittää? Saatat myös tarvita tehdä pikakorjauksia tienpäällä. Olen kerran joutunut sitomaan iskunvaimentimen kiinni kaiutinkaapelilla ja olen myös joutunut opettelemaan ajamaan autoa, jossa on rikkinäinen kytkinvaijeri.
Yksi suosikeistani on The Art of Bodgeryn alumiiniteippi. Sillä voi fiksata vuotavaa koria tai kuten viimeviikonloppuna, tilapäiskorjata dieselpumpun ilmavuotoa. Ei ollut aivan ihanteellisin, mutta lievitti “oireita” riittävästi. Bodgery on kyllä ehdottomasti parhaimmillaan pakokaasu vuodoissa.

Tällä viikolla pääsin toistamiseen käyttämään tätä ihme materiaalia, kun Nippa alkoi antaa merkkejä pakoputkisto ongelmista. Ei sinänsä mitään vakavaa, mutta naapurit ei välttämättä ole samaa mieltä.
Itseasissa pakoputkisto on aivan loppu. Sitä oli korjattu hitsaamalla viime vuonna. Nyt se alkaa olla rapistunut joka paikasta. Nyt tuli reikä juuri ennen takimmaista vaimenninta. Täydellinen paikka alumiiniteipille.

Nykyään on olemassa pakoputken korjaukseen kaikenlaisia korjaussarjoja, mutta ne ovat usein melko kalliita. The Art of Bondage rulla maksaa vain noin kahdeksan euroa, hinta/laatu suhde on todella hyvä. Yhdellä rullalla korjaa useita pakoputkistoja. Olen laittanut nauhaa useita kierroksia saadakseni parhaan tarttuvuuden. Tämä pakoputkisto on myöhemmin pakko vaihtaa, mutta Bodgeryn avulla sain siitä riittävän hyvän läpäistäkseni katsastuksen ja säästyn kiusalliselta tilanteelta ajellessani ympäri kylää liian äänekkäällä autolla. Muutaman sekunnin työ ja kaikki kuulostaa taas hyvältä.
Tiedän että se on tarpeeksi hyvä katsastuksen läpäisyyn, kuten myös Omegassa sitä tarvittiin katsastuksen läpäisyyn.

Katsastusmies sanoi vain, että ei saa olla kaasuvuotoja, joten se on täysin kunnossa. Kuten näet on Omegan laastari pitänyt pintansa yli 160 km verran.
Alumiiniteippi ei ratkaissut dieselvuoto ongelmaa. Siinä se oli väliaikainen ratkaisu, mutta korjasi tilanteen tilapäisesti. Ainoa negatiivine puoli on, että teippi jättää kamalan tahmean sotkun. Alumiini teippi kuuluu nykyään työkalupakkini varustukseen.
Alkuperäinen teksti ja kuvat: Ian Seabrook – Hubnut,org