Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Dyane ei käynnisty

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #239462

    Ajoin Dyanen syyskuussa talliin, mutta nyt yrittäessäni käynnistää sitä se ei sano mitään. Merkkivalo ja ajovalot palavat kyllä. Onko diagnoosi tämän perusteella että startti on rikki? Vai pitääkö vielä testata jotain muuta ennenkuin tämän voi varmaksi sanoa?

    Etsin netistä starttia, ja sellaisen saisi n 100 eurolla, onkohan tämä siinä tapauksessa uusi startti? Kun ei huvittaisi ostaa samanlaista vanhaa purettua ja sitten huomata että se on seuraavana keväänä taas vaihdettava.

    #239465

    Jos ei mitään tapahdu,kannattaisi ehkä akkua tutkia.Siellä pitäisi olla virtaa että jaksaa pyörittää.Startin johdot voivat olla irti tai hapettuneet.Virtalukosta tai starttináppulasta
    Solenoidia kopauttamalla saattaa startti alkaa toimia.
    Kymmeniä mahdollisuuksia siihen vikaan ennenkuin uutta osaa ostaa.
    Voisiko kokeneenpi kiltalainen käydä katsomassa.Paikallinen jaosporvari voi neuvoa.
    Apua helpistä löytyy satoja kiltalaisia jotka ovat lupautuneet auttamaan.
    Kiltaan kannattaa kuulua juuri siksi että saa neuvoa ja apua.
    Jos vaikka aloittaisit ilmoittamalla paikkakunnan,niin olisi avittaja helponpi löytää-

    #239466

    Puhelinnumerosi viittaa espooseen.Silloin apua löytyisi Helsingin tai Tujäken porukoista.
    Yhteystiedot sivun ylälaidasta Jaosten kohdalta.

    tv seppon

    #239476

    Kuten Seppo sanoi, on monta muuta mahdollisuutta miksi ei starttaa. Startti ei kyllä yleensä kuole talvisäilytyksessä. Hapettumisesta johtuvia kosketusongelmia voi toki tulla.

    Jos nyt jostain syystä vika olisi starttissa, niin uuden startin saat todennäköisesti edullsimmin Automecasta.

    Kysy puhelimeen korjaamopäällikkö Matti Lampilaa.

    Mutta sitä ennen pitää pois lukea muut yksinkertaiset ongelmat.

    #239479

    Kiitoksia neuvoista!

    Akussa on täydet latingit ja starttia on kopauteltu käynnistystä yrittäessä.

    Auto on Vantaalla, ehkäpä tosiaan pitää kokeneempia kutsua kylään 🙂

    #239492
    jym

    Helppo konsti startin testaamiseksi on esim. yhdistää irtopiuhalla starttimoottorissa olevat 2 liitintä (iso akun +-napaan kytketty ja pieni starttinapilta/virtalukolta tuleva). Varo ettet sohi piuhalla mihinkään muualle.

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #239511

    Kopautteluista puhuttiin, mutta ei sitä varsinaista vinkkiä, eli samalla kun napista painaa (tai vääntää avaimesta uudemmissa) niin joku muu naputtelee vasaralla startin kylkeen. Jos ei ole jeesaavaa kaveria siihen hätään niin sitten kannattaa tehdä tuo JYMin mainitsema kytkentä, eli startin persuksista plussaa siihen pienempään johtoon startissa ja samalla toisella kädellä naputtelee vasaralla startin kylkeen. Mikäli akku on kunnossa niin tämän pitäisi saada startti liikenteeseen. Se on erittäin todennäköisesti vain kuivahtanut ja solenoidi ei lähde liikenteeseen siitä syystä.

    Varsinaisia kuluvia osia ei startissa ole kuin laakerit, hiilet ja muutama pusla mallista riippuen. Ts. halvimman startin saat kun otat sen käteen ja teet huollon sille. Jo pelkkien hiilien vaihto voi tuoda ison kasan lisää käyttövuosia. Vanhoissa alkuperäisstarteissa on myös enemmän pyöritysvoimia kuin uusissa Valeon tarvikestarteissa…

    Netistä löytyy starttien räjäytyskuvia ja täältä foorumilta saat myös apuja.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #239538

    Mää ottaisin ekaksi akkukaapelit irti, puhdistaisin navat ja kiristäisin kunnolla.

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #239558

    Mää ottaisin ekaksi akkukaapelit irti, puhdistaisin navat ja kiristäisin kunnolla.

    Unohtamatta miinuskaapeleita moottorin ja korinkin päästä.

    #239700

    Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä! Startti tosiaan oli mennyt epäkuntoon, vaihdoin tänään toiseen käytettyyn starttiin ja kas auto käynnistyi 🙂

    Tommi

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.