Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Varoitus Franzosen vaihteistolaakerista, artikkeli 10213
- Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2.4.2017 at 21:24 Lasse toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.3.2017, 13:45 #239536
Moro !!
Franzose myy vaihteiston ala-akselin laakeria artikkeli numero 10213 originaalia vastaavana, mutta se ei ole sitä.
Laakerin olkapää on 0,5mm kapeampi kuin originaalissa ja näin ollen ei käy suoraan originaalin tilalle.
Olen yrittänyt asiasta heille reklamoida, mutta he eivät asiaa myönnä. Minulla nuo laakerit jää asentamatta ja laakereita he eivät suostu ottamaan takaisin.
Olkaahan varovaisia, osien mitat kannattaa aina ennen asennusta tarkistaa !!Lasse
28.3.2017, 15:07 #239540Hyvä kun kirjoitit, kuulin tästä eilen huhua, mutta liike oli puheissa toinen.
Hmmm…Franzosella tämä on Primary shaft bearing ja Burtonilla bearing for secondary axle samoilla mitoilla, eli suomeksi ylälaakeri ja alalaakeri. Jompikumpi “kusee” nyt.
https://www.burton2cvparts.com/pinion-axle-bearing-rear-p-5256.html?cPath=499_8034_8035Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.3.2017, 19:31 #239542Franzosella on erinomaisen hyvät valikoimat ja homma toimii muuten mainiosti, mutta sama havainto itselläni että reklamaatiosta puhuttaessa keskusteluyhteys lakkaa kokonaan toimimasta.
Sen 0.5 mm kai saa shimmattua, eikös se välys takakanteen ole joka tapauksessa säädettävä kohdalleen?
28.3.2017, 19:49 #239543Tämä laakeri on Franzosella ja Burtonilla saman valmistajan tekemä eli Argentiina, ainoa ero on että Burtonin laakerin mukana tulee puoli milliä paksu rengas mukana joka laitetaan laakerin olakkeen ja vaihteiston rungon väliin jolloin vastaa alkuperäistä. Tuossa Franzosen laakerin nimen otsikossa on alkuperäinen 2cv6 numero. Itse en suosittele laakeria ostamaan kummaltakaan koska on erittäin huono laatuinen. 2cv6 vaihdelaatikossa ei peräkopan ja laakeri laipan välystä shimmata vaan sinne jää noin 0,2mm välys oikean paksuisella laipalla. Jos tätä 0,5 välilevyä ei laita niin pinjonpyörän säätö voi olla hankala koska joutuu sorvauttamaan säätölevyn joka johtuu siitä että niin ohutta ei ole valmiina jonka se tarvitsee. Myös moottori jarrutuksessa pinjon akseli pääsee liikkumaan taaksepäin normaalia enemmän. Toisin sanoen se 0,5mm vaikuttaa moneen asiaan. Itse ostan laakerin VGS:ltä on laadukas SKF.En sano että kaikki Argentiina laakerit on huonoja koska yhdestä on vain kokemuksia mutta sitä pyörittelin puristettuna ruuvipenkissä niin piti aika moista jurinaa uudeksi laakeriksi, SKF ei pitänyt samanlaista ääntä.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke28.3.2017, 21:43 #239552Seuraava varoitus Franzosen vaihteistonlaakerista:
Näköjään minun ylemmän akselin takalaakerissa oleva lukkorengas (mikä korvaa alkuperäisen laipan) on ulkohalkaisijaltaan niin iso ettei se kunnolla mahdu takakannessa olevaan upotukseen.
Eli ulkohalkaisjaa hiomatta takakansi jäisi kantamaan tuon lukkorenkaan varaan.Näiden kanssa olisi todellakin huomattava tarkistaa aivan kaikki mahdollinen.
2.4.2017, 20:45 #239757Moro !!
No nyt viidennen spostin jälkeen tuli vastaus jossa laakerin erimittaisuus originaaliin verrattuna myönnetään:
Sehr geehrter Herr Suhonen,
dort muss natürlich zwingend eine Passscheibe von 0,5 Stärke zwischen Gehäuse und Lagerschulter montiert werden, klar weil sonst die ganze Welle hin und her kann durch z. B. allein den Lastwechsel. Wir haben solche Passscheiben nicht im Programm. Die Getriebe Spezialisten haben solche Scheiben extra anfertigen lassen, und wissen auch genau von diesem Problem, und auch das es die Lager mit 18,5 Tiefenmaß (kaum) bis garnicht gibt. Die Spezialisten sind bislang froh überhaupt solch ein Lager zu bekommen.
eli suomeksi
Parahin Herra Suhonen,
Luonnollisesti laakerin ja vaihteiston päädyn väliin pitää asentaa 0,5mm välilevy, itsestään selvää koska muuten vetopyörän akseli pääsee liikkumaan mm. kuormituksen voimasta edes takaisin. Meillä ei ole kyseisiä välilevyjä ohjelmassa. Vaihteistospecialistit ovat valmistuttaneet näitä välilevyjä ja he tietävät tarkalleen tämän ongelman ja sen ettei originaalin mittaista laakeria ole juuri saatavana. He ovat olleet myös iloisia että tätä laakeria on ylipäätään saatavana.Ho hoijaa, myönnän tämän aiheen kuuluvan speciaali remonttien puolelle, mutta silti kaipaisin oikeaa tietoa osista myös amatööreille ettei asennusvirheitä tiedon puutteen vuoksi sattuisi. harmittaa, jos pilaa laattikkonsa uskoen osan olevan sopiva ilman modifikaatioita.
Lasse
2.4.2017, 21:03 #239760Lasse sanotaanko tuossa päädyn ja laakerin väliin vai laakerin laipan ja rungon väliin joka on oikea paikka välilevylle. Rungolla tarkoitan osaa jossa on akselit ja hammaspyörät sekä vaihteen siirtäjät, pääty on taas osa jossa on vaihteiston kiinnitys pultit etuakseliin ja nopeusmittarin hammaspyörä.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke2.4.2017, 21:24 #239762Moro !!
Kyllä siinä sanotaan ja tarkoitinkin vaihteiston kotelon eli rungon ja laakerin olkapään väliin. EI siis laakerin päädyn ja takakannen (päädyn) väliin.
Lasse -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.