Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nokka-Nakuttaja

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #244834

    Silirimpsis!
    Olen kuullut huhua, että muuan harrastajan vaihdettua 652 mäntäpyttysetti kutoseensa on alkanut armoton kilinän ja kalinan metsästys. Ts. kone on alkanut nakuttamaan täydellä kaasulla, vaikka käytössä on 123-Tune. Sytytys ja nakutushan kulkee sikäli käsikädessä, että jos sytty on liian aikaisella niin palotapahtuma tapahtuu liian aikaisin ja tuo takaisinpotku saa koneen mekanismit kilisemään ja kalisemaan. Siinäpä tuo yksinkertaisuudessaan. Mutta mitäpä, jos se nakutus on kohtuuttoman herkällään, vaikka ajoitusta myöhästäisi?

    Mennäämpä asiassa vähän syvempiin kanjoneihin. Sattuu nimittäin olemaan niin, että sekä Visa V06/630, että uudemmat ovat jonkin verran “jyrkemmällä” nokka-akselilla, kuin kutonen. Jyrkkyydellä tarkoitan aukioloaikaa asteina per työkierto ja/tai suurempaa nostoa, eli paljonko nokka-akselin nokka tyrkkäsee venttiiliä auki rajuimmillaan. Näiden molempien aikaansaannokseksi luettakoon, että bensan ja ilman seosta kerkiää hilppasemaan enemmän sylintereihin työkierron aikana. Eli ajatelkaa venttiili eräänlaisena ovena, jonka aukioloaika ja avauskulma vaikuttaa siihen, paljonko väkeä kerkiää juoksemaan läpi, mikäli aika sikäli on rajattua. “Niin vähän aikaa, niin paljon tekemättömiä asioita…”

    No mitäs hemmettiä muuan Citroen on lähtenyt tuninkia harrastamaan Visan koneiden kanssa, jos se sätkän nokka-akseli on niin maan pirun hyvä ja toimintavarma?? Tästä pääsemme takaisin mäntiin: Visa alkusarja 9.0:1 puristussuhteella ja loppusarja 9.5:1. Käytännössä se tuppaa olemaan niin, että mitä kovempiin puristussuhteisiin mennään niin sitä herkemmin koneet nakuttavat ja vaativat korkeampioktaanista polttoainetta. No mitäs jos tähän lisätään aavistuksen laihaa seosta, joka sattumoisin saattaa räjähtää vähän miten sattuu? Tämä on sitä samaa tavaraa, mikä ralliautojen pakoputkissa paukkuu; pitkien nokka-akseliaukioloaikojen ja ns. overlapin seurauksena palotapahtuman ohi juoksee aavistuksen bensahöyryjä pakoputkeen, jotka sitten vaihtojen ja moottorijarrutusten aikana roihahtavat tuleen aiheuttaen pauketta kanjoneihin.

    Takaisin rallista sätkiin. Tahtoo sanoa sitä, että väitän seuraavaa: Kuutiotilavuutta kasvattaessa Citroen on päätynyt “kiristämään” nokka-akseleitaan saadakseen enemmän täyttöä per työkierto koneeseen. Tällöin seos pysyy rikkaana ja kestää paremmin Visan korkeita puristussuhteita.

    Enkä puhu pelkästään lämpimikseni, vaan ompa kertynyt käytännön kokemustakin kahdesta kutosen koneesta ja visamäntäkoneesta kaikki täsmälleen samoilla virinokilla. On nimittäin niin, että noita kahta kutosta ei saa käymään nättiä tyhjäkäyntiä ei sitten millään. Tämä on tyypillistä, kun asteet alkavat lähestyä 300:aa. Yllättävää kyllä, visanpa männillä tyhjäkäynti on huomattavasti nätimpää. Aavistuksen samaa säveltä, mutta ei ihan niin selvästi. Kaikissa näissä kolmessa käyttökierrosalue on hyvin identtinen keskenään, toki Visan mäntien tuodessa lisäpotkua tuo kierrosalueen läpimeno tapahtuu ripeämmin.

    Siispä suosittelen asian kanssa painivalle kahta vaihtoehtoa: Teetä kopio visan nokka-akselista kutosen nokka-akseliin. Esim. GT-motor HKI osaa tämän tehdä. Toinen vaihtoehto on tutustua aiheeseen syvemmin esim. Virittäjän käsikirjan pohjalta ja kokeilla jotain tiukempia asteita ja nostoa, kuin mihin Citroen on päätynyt. Jälkimmäinen vaihtoehto on rajoitteellinen, mikäli kulkimesi käy vuosittaisessa pakokaasumittauksessa…

    Nyt joku tietysti ajattelee, että “hullua pilkkoa lohkoa ja vaihtaa nokka-akselia vain mäntien takia!?” Niimpä, mutta jo pelkästään 652 männät vaihtamalla voi kyllä kuunnella Aki Sirkessalon Naispaholaista hyvällä omatunnolla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #244850

    Näistä nakutus ongelmista juttelimme Kossun pajalla viime sunnuntaina, tuntuvat olevan aika yleisiä 652 muutoksen yhteydessä, onkohan siinä eroa jos 652 sarja on asennettu A06/635- moottoriin tai A06/664 – moottoriin ? Visan koneista sen verran että itselläni on V06/665 – tyyppinen moottori jossa puristus on 8,4 tässä ei ole ilmennyt nakutusta ollenkaan.

    #244854

    Minä rakentelin tuossa viime kesänä uuden koneen sätkääni. Siihen tuli nuo Burttonin 652cc ja 9:1 puristeiset sylinterit/männät. Sytytyksen hoitaa 123 tune. Nokka-akselin ostin käytettynä Hausjärveltä, itseasiassa kaksi. Koneeseen laitoin silmämääräisesti jyrkemmän nokan, mutta parempi kunto vaikutti sen paikalleen pääsyyn. Minä en ole huomannut minkäänlaista nakutusta, kone toimii muutenkin loistavasti ja kulkee/vääntää niin pirusti 🙂
    Tuota Akailen mainitsemaa nykäisyjä tasakaasulla ajettaessa silloin tällöin on.

    Mikko

    #244855

    onkohan siinä eroa jos 652 sarja on asennettu A06/635- moottoriin tai A06/664 – moottoriin ?

    Pitäisi olla, sillä tuo jälkimmäinen on ns. saksan saastekone, joka on suuremmalla nostolla kuin tämä perinteisempi A06/635. Käytännössä tämä jälkimmäinen on enemmän vääntökone ja ensimmäinen kiertokone. Myöskin tuossa saksan koneessa oli yleisesti 7.9:1 matalapuristemännät ja A06/635 8.5:1.

    Sen olen huomannut myös, että ilman 123:sta 652 männillä ajettaessa sätkän oma epäkeskohomma on ns. roskaa, sillä se ennakon muutos tulee ihan väärässä kohtaa. Tätä saa parannettua leikkaamalla epäkeskojen painosta osan pois, jolloin ennakon säätö tulee myöhemmin. Tämä ei silti ole vielä lähelläkään sitä toimiastetta, mitä 123 Tunella tuntuu irtoavan.

    Burtonin ensimmäinen 652-kit oli Visan 9.0:1 männät, joiden puristussuhde oli laskettu 8.5:1 ja männänrenkaat vaihdettu terässylinterille sopiviksi. Tehtaalla käydessä moottorispecialisti tiesi kertoa, että tuon ensimmäisen sarjan puristussuhteen lasku johtui lämpöongelmista, mutta tässä uudessa sarjassa kuulemma sylinterivalumateriaalia on vaihdettu ja lämpöongelma on saatu kuriin, jolloin puristussuhteen muutosta ei tarvitse tehdä. Nakutuksesta en ole löytänyt mainintoja.

    Pitää myös huomioida, että VGS:llä on oma kittinsä ja niitäkin olen kuullut suomessa asennetun, joten en voi tässä yhteydessä puhua pelkästään Burtonin settiä koskevista nakutusongelmista.

    Alkuperäiseen kysymykseen palaten, A06/664 tai A06/644 voisi soveltua paremmin visasetille, mutta edelleen näen vartavasten muokatun nokka-akselin parempana vaihtoehtona. Yksi syy on tuon “loppupään” nokka-akselin rattaan niittaustekniikka, sillä vanhemmissa se oli paremmin niitattu kasaan. Tulee rumaa jälkeä, jos tuo niittaus pettää. Nm. sivusta seurannut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #244856

    Tuota Akailen mainitsemaa nykäisyjä tasakaasulla ajettaessa silloin tällöin on.
    Mikko

    Kiitos tästä paljastuksesta! Juuri toissapäivänä oli taas yksi rytmihäiriö, joka rytkäytti oikein kunnolla. Kierroksia tuolloin 4500.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #244876

    Ekassa kappaleessa kuvailtu, kuulostaa tutulta, tai siis siitä minkä spekulointiin on tullut hitusen osallistuttua…

    Siinä yksilössä esiintyy huomattavaa nakutusta jo perin maltillisilla ennakoilla. Viittaisi siihen että puristusta olisi vähän liiankin kanssa, hieman työläs selvittää ja varmistaa, mutta sellaiseen käytös mielestäni viittaa. Kestää jopa vähemmän ennakkoa kuin Visa ahdettuna…

    Visaan tuli aikanaan lisättyä puristuksia, eikä alkuperäisen sytkän kanssa esiintynyt nakutusta kuumanakaan, reippaassa etenemässä 150 lukemilla (nopeus ja öljynlämpö) myöskään. Ihan hetkeen en pääse tarkistamaan mikä moottorin versio kyseessä oli, mutta jos tieto vastaan tulee niin laitan esille…

    #244877

    Semmoinenkin tuli mieleen, että josko tuossa mainitussa yksilössä on ollut nokka hampaan-pari aikaisella alusta lähtien tai jonkun sepän jäljiltä? Saattanut vakiomännillä liikkua hyvinkin, mutta nyt tällä uudella 77mm sarjalla ennakkoa on liikaa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #244895

    Akaile. Lähetin sinulle yksityisviestin.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #244897

    Seos menee vähän ohkaselle? Lambda kertoo enemmän kuin tuhat arvausta…. Jos “viritys” on onnistunut, tarvitaan lisää polttista.

    #244919

    Akaile. Lähetin sinulle yksityisviestin.

    Vastasin tähän pitkästi, mutta jos ei tullut perille niin foorumin moottori hukkasi sen (jälleen..!)

    Tuohon yksityisviestiin liittyen oikaisen tähän topikkiin liittyvän luuloni; en tiennyt, että ko. moottori oli kokonaisuudessaan avattu kampe kiltalaisen toimesta, joten siis tuo heittämäni ajoitusvirhe kammen ja nokan osalta ei liene mahdollinen. Luulin ko. koneen olevan kulkimen alkuperäinen ja siihen vain lisättynä tuo 652 mäntäsetti.

    HanaAnan heitto seoksista on aiheellinen pointti. Mikä kaasari ja mitkä suuttimet?

    Karillekin vastasin, että unohtakaa tässä tapauksessa vauhtipyörän ajoitusreikä, se ei välttämättä ole oikein tämän koneen nokan ja vauhtipyörän suhteen. Kyllä, luitte oikein, on olemassa kahta eri ajoitusreikää kutosen vauhtipyörissä.

    Siispä männät yläkuolokohtaan tulpanreiästä tiiraamalla, merkki vauhtipyörään, strobolla merkkiin ja sen jälkeen Tunen käyrää säätämään ensin ilman MAP:ia.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #244921

    Niin ja vielä tuosta Tunesta: jos se kone nakuttaa jo hirveän aikaisilta kierroksilta niin älkää laittako ennakkoa juuri mitään vielä siihen kohtaan. Raakasti sanottuna, kun en suoraan muista, niin itsellä taitaa olla tällä hetkellä seuraavat pykälät:
    1000 rpm 12 ast
    1500 rpm 17
    2000 rpm 19
    3000 rpm 21
    4000 rpm 25
    5000 rpm 27
    6000 rpm 29
    8000 limit 29

    Jos se kestää nyt vaikka 1000-3000 kierrosta sen 14 astetta niin sitten sillä siihen asti ja taas 4000 rpmstä kasvattamaan, missä se raja nyt ikinä kulkeekaan. Tälläinen moottori on ihan täysin “uniikki” kappale, joten siihen ei ole “oikeaa ja väärää” käyrää, vaikka kaverilla se sytytyskäyrä olisi ihan toisenlainen. Tuo ennakon kesto saattaa jopa vaihdella eri kierrosalueilla johtuen kaasarintoiminnasta ja seoksen kasanapysymisestä.

    Omaani en ole saanut nakuttamaan vielä kertaakaan ja olen hakenut nyt noita asetuksia asteen kerrallaan nostamalla. Kulku on parantunut joka kerta. Jos vakionokalla ei mennä lähellekkään noita ennakkoja niin se johtuu juuri tuosta, millä tämän topicin aloitin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.