Hazebrouck – Ceylan – Hazebrouck – by 2CV on the tracks of the Indian Mail

Nearly 20,000 miles by 2 CV, from Hazebrouck (between Lille and Dunkerque) to Ceylon and back-such was the trip successfully undertaken a few months ago by three young Frenchmen. Yves Masmontel, 20, an architectural student, Jean-Paul Becquart, 20, an apprentice mechanic, and his brother Jean-Michel Becquart, 23, an engineering student, decided last year to make a long and adventurous holiday journey. Such a project called for two things: an objective, and money. The first was soon decided upon-India. The itinerary was direct, and overland almost ali the way. And why not make it Ceylon, better still?

Money posed a trickier problem. They didn’t have a great deal of it. No matter; they reduced their baggage to the bare essentials and clubbed together to buy a second-hand 1963 2 CV with 25,600 miles on the clock.

On June 28th 1965, the three travellers set out from Hazebrouck. By September 23rd they were back, lean, bronzed, bearded and happy, aboard their 2 CV, but still going strong after having clocked 18,715 miles since the trio set out. Their journey took them from France via Belgium, Germany, Austria, Yugoslavia, Bulgaria, Turkey, Iran, Afghanistan and Pakistan to India (Amritsar, Delhi, Benares, Patna), from there to Nepal (Khatmandu), then backinto India (Hyderabad, Madras) and on to Ceylon. Their return journey took themthrough Italy. In 86 days they passed through 21 countries, economizing on everything, even on time, driving at night when bad roads or unforeseen setbacks delayed,them in the daytime. They spent two weeks holiday in Nepal and Ceylon, the rest of the time averaging 261 miles a day. The trip was uneventful except for such incidents as the India-Pakistan war, a bombardment in Lahore, an epidemic of cholera in Iran, a monsoon fiood in India, a landslide caused by the monsoon in Nepal, and an encounter in Afghanistan with Tajik warrior tribesmen who took a great interest in their car and equipment. In the desert between Meshed and Teheran the car suffered 44 punctures in 620 miles-37 hours of slow progress without a moment’ s respite. They made up for this during the last-but-one leg of the return journey: Istanbul-Tulle, 1,540 miles in 47 hours non-stop.

Their total petrol consumption was 1,722 l ( 380 Imperial gallons), costing altogether 982 French Francs and corresponding to an average of 5.72 l per 100 kilometres ( close to 50 miles to the gallon). Oil consumption was normal, totalling 36 l ( 63 pints), with an oil-change every 1,400 miles. The 2 CV was bought by the trio for 3,700 French Francs. Although Jean-Paul took it down completely before departure in order to familiarize himself with the vehicle, it did not undergo any special trans formation for the trip apartfrom the attachment of li thin steel plates under the chassis. The total, east of the trip, for three persons and last ing three months, was 3,500 Francs.

(Melkein) maailman ympäri (melkein) 80  päivässä

Kolme ranskalaista nuorukaista olivat jo jonkin aikaa haaveilleet kunnon lomamatkasta.  Arkkitehtiopiskelija Yves Masmontel,(20) ,  asentajaharjoittelija Jean-Paul Becquart (20) ja hänen 23-vuotias  insinööriopiskelijaveljensä Jean-Michel totesivat, ettei matkan toteuttamiseen tarvita kuin kohde ja rahaa.  Kohteeksi valikoitui varsin nopeasti Intia – suoraviivainen reitti ja matka voidaan tehdä lähes kokonaan maanteitä pitkin. Ja mitä jos pienenä extrana otettaisiin Ceylon mukaan värikkäine norsuineen  ja Colombo-juhlineen – aina vain parempaa.  Talous?  No, rahaa ei nuorilla miehillä ollut kovinkaan paljoa, siksi he päättivätkin pienentää matkavarustustaan ja ottaa mukaan vain välttämättömimmän. Matkan tekoa varten  kolmikko osti kulkuvälineekseen käytetyn 2CV Citroënin.  (vm 1963, ajettu 41200km)  Kuten matkalaiset, myös kuljin olisi vähään tyytyväinen.  

Kesäkuun 28. 1965 nuorukaiset lähtevät matkaan Hazebroukista, joka sijaitsee Lillen ja Dunkerquen välimaastossa.  Syyskuun 23:n mennessä he olivat palanneet matkaltaan laihtuneina, ruskettuneina, parrakkaina ja iloisina pölyisen,   kuhmuisen,  täplikkään ja muutenkin hieman resuisen Rättärinsä kera. Punaiset valotkin olivat jonnekin kadonneet.  (65 asteen helteessä Iranissa takalyhdyt olivat auringon paisteessa haalistuneet)  Kuljin oli edelleen kuitenkin ajokunnossa, mitä nyt 30121 km lisää mittarissa.  Matka vei heidät Ranskasta Belgian, Saksan, Itävallan, Jugoslavian, Bulgarian, Turkin, Iranin, Afganistanin ja Pakistanin kautta Intiaan (Amritsar, Delhi, Benares, Patna) Sieltä Nepaliin (Khatmandu), vielä takaisin Intiaan (Hyberabad, Madras) ja viimein Ceylonille. Paluumatka toi heidät vielä Italian kautta, siten 86 päivässä he kävivät  21 maassa.  Pienellä budjetilla matkaa tehtiin koko ajan säästöliekillä,  esimerkiksi säästöä tuli siitäkin, että ajettiin huonoilla reiteillä aina kun mahdollista öisin. Siten säästyi aikaa, kun valoisaan aikaan muu liikenne tai muuten odottamattomat olosuhteet saattoivat viivyttää matkan tekoa.  Intiassa ja Ceylonilla kolmikko vietti lomaillen kaksi viikkoa, muina päivinä ajokilometrejä kertyi keskimäärin 420.    Matkaa tehtiin ilman sen suurempia yllätyksiä. No poikkeukset vahvistavat säännön, niin tälläkin kertaa: vähän sodankäyntiä Intia-Pakistan rajamaastossa,  kranaattitulitusta Lahoressa, koleraepidemiaa Iranissa,  monsuunin aiheuttamia tulvia Intiassa ja Nepalissa (missä tulva aiheutti maan vyörymän vuorella.)  Afganistanissa jännittävä kohtaaminen, missä ryhmä Tajik –sotilaita ympäröi auton ja osoitti suurta kiinnostusta matkalaisten kulkuneuvoa ja varusteita kohtaan.  Elekieltä apuna käyttäen päädytiin neuvottelemaan lunnaista ja neuvokas kolmikkomme pakeni paikalta siinä vaiheessa, kun ryhmän johtaja maisteli heidän Dolpic (hierontavoide) -putkilonsa sisältöä. 

Katmandussa, Nepalin pääkaupungissa  he esiintyivät gaalaillallisella, Jean-Paul rumpalina, Yves kontrabassossa ja Jean-Michel pianossa, tämä siitä huolimatta, ettei kukaan heistä ollut aikaisemmin edes koskenut musiikki-instrumentteihin, saati että osaisivat  soittaa niillä.  Mutta hyvinhän se meni, hotellin omistaja jopa tarjosi heille vuoden sopimusta.  Katmandussa he tapasivat muitakin matkan tekijöitä: australialaisen, joka ajoi tandempyörällä päämääränään Lontoo, saksalaisen, joka matkusti maailmaa ympäri hevosella,  toisenkin pyöräilevän maailmanympärimatkalaisen, joka vähän haikeana tunnusti, että valitettavasti hänellä on enää jäljellä Afrikka.  Heidät ryöstettiin Trichy:ssä eteläisessä Intiassa ja heille jäi vain 100 dollaria kattamaan 13000 kilometrin matka. 

Meshedin ja Teheranin välisen autiomaan ylitys oli varsinainen tuskien taival,  auto ei meinannut selvitä 1000 km matkaa, jota tehtiin 37 tuntia hitaasti edeten ilman yhtään hengähdystaukoa.  (tässä kohtaa puhutaan rikkoutumisista, puhkeamisista tms, joita oli yhteensä 44 kpl. Ilmeisesti kaikki eivät olleet rengasrikkoja kääntäjän huom.)  No, tämän he saivat kurottua kiinni viimeistä edellisellä etapillaan: Istambul- Tulle,  2478 km ”ilman pysähdyksiä”  47 tunnissa.  Polttoainetta kului kaiken kaikkiaan 1722 litraa (kustannus yhteensä 982 Frangia) keskikulutus 5,72l /100km. Moottoriöljyä kului koko matkan (2250km) aikana 36 litraa.  Auton ostohinta oli 3700 Frangia, ja ”tee-se itse- mies”  Jean-Paul oli huoltanut auton  perusteellisesti ennen matkaa. Autolle ei tehty muita muutostöitä, kuin suojalevyjen asennus alaosan suojelemiseksi, mikä osoittautui hyvin tarpeelliseksi jo varhaisessa vaiheessa. 

Kolmen hengen kolmenkuukauden matkan kokonaishinnaksi tuli 3500 Frangia.  Kun vielä otetaan mukaan auton hankintahinta,  koko retki tuli maksamaan 800 Frangia kuukaudessa henkilöä kohden.