Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mikä on markkinoiden paras ja tehokkain laturi 2cv6:een vm-76?

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #245492

    Moron,

    Eli otsikossa on oikeestaan asiani.

    Vanha laturi rupattelee aina silloin tällöin, että uii, uii, lataa kyllä. Korjaamaan en ryhdy, kun en osaa.

    Uutta olen siis ajatellut.

    No, jos jollakulla on tarpeettomana uuden karhea mailman paras laturi, niin kaupintailmoituksiin vastailen?

    T: jiipee
    Tuusulan kk
    jukka-pekka.tirri@mmm.fi
    0503369432

    #245526

    Se uli uli johtuu yleensä tietyntyyppisestä mekaanisesta säätimestä. Siispä neuvoisin, että jos näin todellakin on, että kiinni on alkuperäinen mekaaninen säädin niin kokeileppa jonkun kiltatoverin elektronisella säätäjällä pitääkö samaa ääntä enää? Jos ei pidä niin sen jälkeen on helppo pistää uusi elektroninen säädin tilaukseen.

    Huonommassa tapauksessa nimittäin ostat uuden laturin ehjän tilalle ja sama ääni kuuluu edelleen.

    Kutosen 30A laturit ovat yleisesti ottaen äänekkäämpiä kuin esimerkiksi nelkun 22A laturit. Vaihtoehtoja on, mutta käyttötarvekin pitäisi tarkastella…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #245531

    Se uli uli johtuu yleensä tietyntyyppisestä mekaanisesta säätimestä

    Kiitos Akaile neuvoista,

    Kiltatoverin kimppuun siis.

    Sitä vaan tumpelona ajattelin, kun Kuljin on kuivina pakkaspäivinä läpi talven ajossa (pakkasrajana olen pitänyt n. -20 C), jotta loppuneeko virran tuotanto käynnistämiseen, eli laturi mahdollisesti on KikyLoikkansa toteuttanut? No senhän kyllä sitten huomaa, kun ja jos noin käy. Se hetkittäin kuuluva uikutus (jos ei oo “vaarallinen”) ei mua häirii, ei kuulu siis kabiniin kaiken melun seasta (Hossi kyllä saatu aika mielekkään hiljaiseksi). Ulkopulelta kuunneltuna ääni silloin tällöin kuuluu.

    Tälle talvelle tulee käynnistystä helpottamaan? 300 W ? säteilylämppäri (mahtaneeko auttaa?) ja “pohjapanssari” viiman suojaksi. Grilli ja lauhdutin on jo tukossa. Pakosarjaa, lämmönvaihtimia ja kurttuputkia vielä jollain eristelen, kunhan keksin materiaalin.

    Kiitos vielä kerran ja Hyvää Myöhäis Syksyä!

    T: jiipee

    Ps. Meni meikäläisen jorina osittain vähän ohi “laturi topiikin”, sorry

    #245537

    Jos laturin tuottoa ei syödä millään lisälaitteilla, kuten tehokkaammilla valoilla niin ei sitä sikäli tehokkaampaan tarvitse vaihtaa. Lataushan alkaa vasta kun kuljin on käynnissä, joten se ei starttaushetkellä vaikuta. Starttipituuskestävyyteen vaikuttaa akun kapasiteetti ja varaustila. Akun “jäätyessä” se kapasiteetti pienenee entisestään. Itse suosin 55Ah tai 60Ah akkuja ja sellainen on aina riittänyt. Pakkasella myös startille ja maihin menevällä akkukaapelin paksuudella on iso merkitys.

    Kutosen 30A laturin max teho on: 14.4V x 30A = 432 wattia. Siitä voi laskea paljonko esimerkiksi valot syövät pois laturin tehokapasiteetista: 432 W – (2 x 55W (H4 lyhyet) ) = 322 Wattia jää jäljelle. Ts. vain noin 1/4 laturin tuotosta kuluu H4-lyhyillä ajellessa. Valot ovat sätkän alkuperäisvarustuksesta ne syöpöimmät. Laturin riittävyys kokonaisuudessaan lasketaan ynnäämällä kaikkien laitteiden (lue: valojen ja polttimoiden) tehot yhteen ja se summa vähennetään tuosta max tehosta. Laturia voi myös ylikuormittaa, mutta se ei pitkäaikaisesti kannata.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #245552

    Laturin riittävyys kokonaisuudessaan lasketaan ynnäämällä kaikkien laitteiden (lue: valojen ja polttimoiden) tehot yhteen ja se summa vähennetään tuosta max tehosta

    Kiitos Akaile,

    Nyt alkaa tällänen tumpelokin vähän ymmärtää selkeän esimerkkisi perusteella jotain tuosta virran tuotannosta ja kulutuksesta.

    Pakkasella myös startille ja maihin menevällä akkukaapelin paksuudella on iso merkitys

    Noista hyvistä kaapeleista lyötynee varmaankin tietoa aikaisemmista arkistoiduista keskusteluista.

    Mutta laiskana miehenä rohkenen kysyä, että millaiset ovat, ei riittävän hyvät, vaan tosi hyvät kaapelit?

    T:jiipee

    #245621

    Alkuperäiset kaapelit ovat jotain 6 ja 12 neliömillin välimaastosta. Ne kun päivittää isommista kaapeleista, 25-35 neliömillin luokkaa, niin jo virtaa käynnistys- ja latausvirta vähän toisella tavalla pakkasellakin. Asiaa voi testata käytännössä apukäynnistyskaapeleilla; ohuilla pitkillä kaapeleilla startti pyörii laiskasti ja paksuilla samanmittaisilla huomattavasti ripeämmin.

    Samalla kun tekee plussakaapelit punaisella ja miinukset mustalla niin maallikkokin löytää hätätilanteessa plussan helpommalla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #245622

    Kiitti Akaile,

    jiipee

    #245631

    Olennaista sähkön riittämiselle on, että kulkimen sähkövehkeet on kunnossa. Epäkuntoisen laturin tai startin huomaakin helposti, mutta vanhuuttaan hapettuneet, murtuneet tai löystyneet kaapelit ja niiden liitokset aiheuttavat pientä epämääräistä kiusaa ennen kuin matka katkeaa kokonaan. Sätkässä niiden tarkistaminen ja uusiminen on onneksi helpompaa kuin oikeissa autoissa. Yhtä tärkeitä kuin akun, startin ja laturin väliset paksut plus-kaapelit, on akun, moottorin ja korin väliset miinus-kaapelit, joiden pitää olla yhtä paksut, että paksusta komeasta plus-kaapelista on mitään hyötyä. Sätkässä myös releistämätön virtalukko on kuluessaan helposti sähkönkäyttöä haittaava tekijä.

    Akun koon suurentaminen ei pitkässä juoksussa auta mitään, jos ajo on niin lyhyttä että käynnistys (ja valot, istuinlämmittimet, lisäpuhaltimet, radio, mitä kaikkea keksitään sätkään asentaa) kuluttaa enemmän kuin laturi ehtii ladata matkan aikana. Aikanaan ajoin yhden talven Xantialla sätkästä lainatulla olikohan 35Ah akulla, piti lainata kiireessä hajonneen tilalle, mutta unohtui käyttöön koko talveksi kun toimi ongelmitta.

    #245660

    vanhuuttaan hapettuneet, murtuneet tai löystyneet kaapelit ja niiden liitokset aiheuttavat pientä epämääräistä kiusaa

    Kiitti Wonderi vinkeistä

    T: jiipee

    #254291

    Mittasin aikanaan kutosen laturin virrantuoton tyhjäkäynnillä ja eihän se ollut kuin hiukan yli 6 A eli ilmankos kojelaudan mittari aina painui punaiselle liikennevaloissa seisoessa. Laitoin Talmun keltaiset huomiovalot ja niihin LED-polttimot sekä parkit sammuksiin huomiovaloilla ajaessa ja johan pysyy vihreän yläreunassa. Kierroksilla nousee valkoisen alueen puoliväliin.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.