Korjausmaalauksen opastusta

Lahden jaoksen 24.3.2018 järjestämään korjausmaalauksen opastustilaisuuteen Paakkisen Automaalaamon tiloihin Hollolaan saapui 25 tiedonjanoista Citroën-harrastajaa Turku-pääkaupunkiseutu-Hämeenlinna-Lahti-Mikkeli -akselilta. Työkalumakasiinista Lahdesta oli saapunut paikalle kaksi automaalauksen ammattilaista.

Opastuksen aluksi lyötiin surutta demo-ovena käytettyyn oveen kuulavasaralla näkyvän jäljen (tämä ei yleisöä suuremmin järkyttänyt, olihan kyseessä VAG-konsernin tuote..), jota sitten alettiin vaihe vaiheelta paikkaamaan.

Työkalumakasiinin herrat painottivat joka vaiheessa puhtauden tärkeyttä, hommassa käytettiin silikonin/rasvanpoistospraytä ja puhtaita nukkaamattomia liinoja. Myöskin tärkeää on noudattaa maalien, kittien ym. valmistajien ilmoittamia sekoitustapoja ja kuivumisaikoja sekä työstömenetelmiä ja tarvikkeita. Tietysti aina on varmistuttava, että sopivatko käytettävät aineet/maalit keskenään, ettei tarvitse aloittaa töitä uudelleen oikeilla aineilla. Työkalumakasiini lupasi että heiltä saa aina neuvoja aineiden ja menetelmien valintaan. Ja muistetaan suojata ihtemme, riittävän tehokas hengityssuojain oltava ehdottomasti pölyn ja liuottimien takia, sekä käsissä hanskat.

Rasvan poistoa

 

 

 

Homma alkoi rasvanpoistolla, tuote ottaa myös silikonin pois (silikonia on nykyään monissa vahoissa, myllytysaineissa ym, ja olisi aina varmistuttava että tuotteissa ei ole silikonia). Tähän ei kannata käyttää jarruosien puhdistusaineita tms, koska niistä käytännössä jää aina hieman hiilivetypohjaisia jäämiä, jotka aiheuttavat ongelmia maalauksen edetessä.

 

Pinnan hionta

 

 

 

Tämän jälkeen hiomatukeen kiinnnitettiin 180 hiomaliuska, jolla hiottiin korjattava alue riittävän suurelta alalta vaurion ympäriltäkin, vaihe vaiheelta, kunnes pelti näkyi sieltä täältä. Kuopan alue hiottiin “karhunkieli”-tyyppisellä tuotteella, hiontahuovalla.

 

 

Pelli näkyy, saa näkyä..

 

 

 

 

 

 

 

 

Pölyjen poisto

 

 

 

Sitten pölyn poisto, rasvanpoisto ja ennen kittausta voi rajata maalarinteipillä kitattavan alueen reunat.

 

 

 

 

Kitin käytössä tärkeää on lisätä kovetetta oikeassa suhteessa (tässä n. 2 %) ja sekoittaa massa huolellisesti, kunnes kovetteen väriä ei ole nähtävissä.

 

 

 

Valmiin kitin työstöaika tällä polyesterikitillä oli n. 4 minuuttia. Kitti käy suoraan paljaan pellin päälle. Kitin levitys ohuella teräslastalla, riittävällä kerroksella. Eli mieluummin yksi hyvä täyttö kuin välihiontoja ja uusia täyttöjä.

 

 

Kitin kuivuttua hionta hiomatukea ja sopivan karkeuden omaavaa hiontaliuskaa käyttäen, hiontaliuskaa vaihtaen hienompaan. Peltipintaa saa jäädä näkyviin, peittyy hiontapohjavärillä.

 

 

Hiomaliuska

 

 

 

 

 

Kun on saavutettu haluttu sileys kitin pintaan, hyvä pölynpoisto ja puhdistus rasvanpoistoaineella, riittävän isolta alalta.

Teipin reuna taitettu sumurajaa varten

 

 

 

 

Sitten teipataan maalattava alue, sumurajan teippaus kääntäen maalarinteipin reunaa kaksinkerroin, jolloin osa teipin reunasta jää irralleen maalipinnasta. Sitten vielä tarkka puhdistus irtopölystä käyttäen tahmeaa puhdistusliinaa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tämän jälkeen sopivalla hiontapohjavärillä (tässä tapauksessa liuotinpohjainen maali) kokeillaan pahviin tms. millä leveydellä ja suunnalla maali tulee. Tänään käytössä olleessa tuotteessa oli säädettävä suihkun leveys ja suunta. Testisuihkutuksella poistuvat mahd. kököt maalista. Huom. maalin tulee olla vähintään huoneenlämpöistä!!

 

Tämän jälkeen maalataan ensin ohut kerros, jonka annetaan kuivua.

Kuivumisen edistymisen näkee kun katsoo maalattua aluetta valoa vasten, maali kuivuu mattapinnalle kun se on kuiva. Tähän menee muutama minuutti. Ei kannata edistää kuivumista kuumailmapuhaltimella tms.

 

 

 

Kun ensimmäinen ohut kerros on kuivunut, suihkutettiin reilumpi kerros pohjamaalia, kunnes pinta oli hyvä.

Teipit voi poistaa tässä vaiheessa, kun väri on sumutettu.

 

 

Vielä märkää, teipit pois tässä vaiheessa!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuivumisen jälkeen pohjamaali hiottiin sopivaa karkeutta käyttäen aiempaa isommalta alalta, puhdistettiin pölystä ja rasvasta huolellisesti vieläkin reilummalta alalta.

 

 

 

 

 

Sitten uudet teippaukset pintamaalia varten, hieman pohjamaalia kauemmaksi, huomioiden sumurajaan teipin “kanttauksen” kaksinkerroin.

 

 

Pintamaalina käytettiin tässä demossa 1-komponentti akryylimaalia, jota voi käyttää pienehköihin maalauksiin, isompiin mieluusti 2-komponenttimaalia.

 

 

 

Pintamaalaus kannattaa tehdä 2-3 kerroksella, väleissä esim. 2 minuutin odottelu.

 

 

 

Sumurajalle käytettiin tähän tarkoitettua rajanhäivytintä aivan ohuelti suihkutettuna, jolloin maalin sumurajan häivytys on helpompaa.

Valmis kuivumaan

 

 

Pintamaalin kannattaa antaa kuivua kunnolla, 2-3 vuorokautta (?) ennen kuin sen voi vesihioa ja myllyttää. Varsinaista vahaa ei kannata laittaa kuin vasta vähintään 3 viikon kuluttua.

Jos maalattavalla alueella on ruostetta, ruoste pitää saada pois mahdollisimman tarkkaan. Paras tapa tähän on hiekkapuhallus sopivilla laitteilla (sätkässä erityisesti ovien alakantit), mutta käyttää voi myös pieniä porakoneeseen kiinnitettäviä hiontatarvikkeita. Pistemäisiin kiveniskeymiin kannattaa tehdä kunnon puhdistus ja pohjamaali pienikärkisellä tikulla, päälle samoin pintamaali. Pohjamaalauksessa yleensä 2-komponenttiväri/happoväri on paras.

Em. ohjeet lievällä varauksella, kirjoittajan muisti on joskus valikoiva =)

Tässä vielä päivän aikana käytettyjä aineita/tarvikkeita:

Silikonin/rasvan poistoaine
Polyesterikitti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hiontapohjamaali
Tahmea liina pölynpoistoon
Rajanhäivytin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maalien kuivumista odotellessa Työkalumakasiinin monsieur suoritti sätkän lokasuojan myllytyksen. Musta lokasuoja on pinnaltaan hieman hapettunut ja naarmuinen. Käsinhionnalla (tyyny ja sopivan karkeus/leikkausasteen omaava hiontatahna) työ on hidasta mutta käy jos maalipinta on kohtalainen.

Hiomatahnan levitys ensin..

 

 

Myllytyskoneella (normi pyörivä laikka tai uudemmissa oskilloiva laikka) työ on huomattavasti joutuisampaa, kun on sopivat “laikat”ja aineet. Hienoa jälkeä saatiin nopeasti ja melko vaivattomasti, kun on oikeat aineet ja välineet sekä työtavat!

 

 

.. myllytystä..
.. ja Voilá, eron huomaa!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Automaalaamo Paakkiselta löytyi ullakon kätköistä mm. wanhoja värikarttoja Citroëneille. Ja nehän saatiinkin näytille tarkempaa tarkastelua varten.

 

 

 

 

Lahden jaos haluaa esittää suurkiitokset Paakkisen Automaalaamolle tilojen lainaamisesta opastustapahtumaa varten sekä Työkalumakasiinin kavereille täsmällisestä ja käytännönläheisestä korjausmaalausopastuksesta! Hyvin hyö jaksoivat vastailla kysymyksiin ja perustella asioita ja työtapoja. Ja vielä lopuksi kiitokset paikalle tulleille kiltalaisille!