Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka LHM-jarrupääsylinteristä muutama huomio

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #255348

    Tässä kun on nyt tullut aikalailla huolella käsiteltyä tämän yhden kulkimen jarruja niin olen tehnyt muutamia huomioita, jotka olisi syytä saattaa kollegiumin huomioon:
    Tällaisessa kaksipiirijarrupääsylinterissä vikaantuminen ei välttämättä paljasta itse itseään suoraan sillä, että nesteitä valuu kabiinin lattialle, vaan vika voi olla sisäinen siten, että jomman kumman työmännän tiivistinkumi vuotaa painetta toisen piirin puolelle. Tällöin runsaasta ilmaamisesta huolimatta jompaan kumpaan jarrupiiriin ei oikein saa kunnon työtehoa.

    Jos ryhtyy uusimaan noita tiivistekumeja niin kannatta muistaa, että ne mäntiä pitelevät putkisokat saa pois siten, että poraa sen tapin reiän läpi ohjurireiän sylinteristä läpi ja sitten toiselta puolen 4.2mm poralla siihen tappiin asti. Tällöin tapin pääsee lyömään tuurnalla läpi…tietysti ensin kannattaa koettaa sopivilla pihdellä nyppiä nuo ylös, mutta joskus ovat kovassa. Tuohon 4.2mm reikään sitten pyöräytetään M5 kierteet, joihin voi asentaa noin 7mm pituisella kiereteellä varustetun pultin jarrupääsylinterin paikoilleen asentamisen j ä l k e e n.

    Samalla kun tätä huoltoa tekee toivottavasti viilapenkin ääressä niin kumien vaihdon jälkeen kannattaa testata tätä korjattua jp-sylinteriä kaatamalla hieman LHM:ää säiliöreikiin ja pumppailemalla mäntiä. Omassani oli tilanne, että takapään piiri ei nostanut paineita ennen kuin sormella piti jarruputken reiässä tulppaa. Jostain syystä tämä tarvitsi siis vastapainetta ja sama homma oli kulkimeen asentamisen jälkeen. Tätä pitäisin sitten varoittavana merkkinä, sillä koeajolla kävikin niin, että takajarrut alkoivat lisääntyvissä määrin laahaamaan… Puhalsin kyllä asentaessa molempien mäntien takaiskuventtiilit puhtaiksi, mutta mitä ilmeisemmin siellä sisällä olikin liikkeelle lähtevää töhkää, joka olisi pitänyt liuottaa tai ultraäänipestä.

    Koska en jaksanut tehdä tätä työtä uudestaan kulkimen ollessa arkikäytössäni, päädyin eilen asentamaan uuden pääsylinterin. Siinä merkillepantavaa oli uustuotanto-osana, että mäntien ulostulo on estetty seekerirenkaalla siinä huulloksessa, joka ympyröi sylinterin työntötangon kabiinin puolella. Mielenkiintoista nähdä toimiiko tämä uustuontantomalli yhtä pitkään kuin alkuperäiset. Tässä oli valmiina takapiirin läpipultti sylinterin alapuolella ja putkisokkia ei ollut lainkaan. Ilmeisesti Cassiksen myymä pääsylinteri.

    Pääsylinteriä pitävät kaksi M9-pulttia vahvaan rasvaan, jotta se irrotus ensi kerrallakin olisi jouheaa..Ja jarrupääsylinterin ja rintapellin väliin sen tiiviste, joka siihen kuuluukin. Omastani meni tuo silpuksi ja sen kyllä kuulee! Taidan tänään pursottaa silaria väliin.

    Tuo nyt takajarrut jumittanut sylinteri tulee kyllä käsittelyyn uudestaan, mutta en vain tähän hätään jaksanut enää taistella sen kanssa. Tänään pitäisi aukoa takajarrut…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #255364

    Nyt rupesi pelottamaan tuo reikä-kierteytys-pulti viritys jarrupääsylinterin kylkeen. Ei ainakaan minun kulkimiin koskaan, uusia pääsylintereitä näyttää saavan alle 55 eurolla.

    #255373

    Hei haloo, siinä uudessa sylinterissä oli valmistajan tekemänä tuo sama. Pultin juurella on vieläpä kupariprikka tiivistämässä ja jos asiat on niin kuin on Citroen sen suunnitellut, LHM-jarrupääsylinterillä on merkkivalo indikoimassa vajausta. Jos tämä ei ole kytketty tai ei toimi niin huomionarvoista on myös jarrupääsylinterin sijainti suoraan pakoputken yläpuolella, jolloin tällainen pultti vuotaessaan antaa kyllä hajua. Riski on ihan vastaava kuin vanhalla jarrupääsylinterillä ajellessa; se joko vuotaa tai ei vuoda.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #255374

    Vielä lisäyksenä, että tämän linkin kuvassa 3 näkyy tuo tarkoittamani pultti.
    https://www.mehari-2cv-spare.co.uk/master-cylinder-8-lookeed-circuit-double–a–1001002.html
    Huomaa myös se, että kaikissa LHM jarrupääsylintereissä on valussa tuossa kohtaa nypelö, joihin nuo kierteet pystyy tekemään. Tämän valukohdan funktio on?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #255409

    Tuo paineen jääminen putkistoon johtunee sen männässä vai oliko se venttiilissä olevan tapin kulumisesta joka tyssää noihin pystysuunnassa oleviin lukitustappeihin, toleranssit alunalkaen pieniä ja kuluva aines pehmoista sinkkivalua kai. Minulla aikanaan yksipiirisylinterissä ilmeni tuo omituinen vika. Muistaakseni viilailemalla saa ehostettua osia niin että saa venttiilin aukeamaan.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.