Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kahden kitkan välissä
- Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 24.1.2019 at 10:08 Mika Koivunen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.1.2019, 10:19 #260214
Morjenttes ja hyvää alkanutta vuotta.
Vähissä on talvisätkäilijät ja ehkäpä juuri siksi tätäkin nakutan ylös. Nimittäin niinhän siinä kävi, ettei viime vuoden aikana löytynyt irrallaan kaipailemiani 2 kappaletta Continentalin ContiViking Contact 6:ia ja vähän siitä johtuen olin pakotettu heittämään taakse jo entuudestaan tutut Continentalin TS-jotain, vanhemmat kitkarenkaat.Ts. edessä CVC 6 ja takana TS:t. Sekarengastushan ei ole sallittu siten, että etu- ja takapyörillä on ns. ristiin eri renkaat, eikä varsinkaan kitka-nasta yhdistelmää, mutta saman tyypin (kitka) rengasta saa olla parina per akseli.
Nämä kiinni superissa, jolla nyt olen ottanut talvikokemuksia aina siellä täällä pahinta suolamömmökeliä väistellen. Ei sillä, että tuo yksilö mihinkään maatuisi, mutta onhan siellä alustassa edelleen ruostuviakin osia…
Ja miltä se tuntuu? Noh, vielä eilen oli aivan hemmetin liukas keli pakkasen pudotessa -27:stä -18:sta, jossa sitten iltasella kävin päästelemässä. Tämän painojakaumahan on varsin kieroutunut verrattuna tavalliseen sätkään, sillä painoa on etuakselin etupuolella aivan riittävästi enemmän…vähän liikaakin..Mutta tällä rengasyhdistelmällä tuo paketti on vähintäänkin hyvä!! Nimittäin normaaliajossa varsin tasapainoinen, eikä mitään sen erikoisempaa yllätystä. Siinä vaiheessa, kun sisäinen piruni pääsee irti niin huomaan liitäväni nelipyöräluisua ja kaasua painamalla tämä yhdistelmävaunu oikenee kiltisti. Ts. noiden etupään CVC6:sten pito on siinämäärin hyvä, että se todella kiskoo tuon kajuutan takaisin normaaliin kulkusuuntaan.
Samalla olen havainnut ns. sätkäetuuden verrattuna noihin muihin talvimuovipulkkiini, nimittäin tuota oikaisua tehdessä ei tarvitse kuin vähintään nostaa peukalot pystyyn ratin sisäkehältä ja Diravimaisesti sätkän kaltaisen etuakseliston dimensiot pitävät huolen siitä, että renkaat oikenevat kuin itsestään. Tämä peukalot pystyssä ajaminen ei liity liftaamiseen metsähallituksen puolelta, vaan yksipuolaiseen rattiin; se puola pyöriessään tekee pahaa jälkeä osuessaan ns. sopivasti…! Epäilen vahvasti, että mm. Late-vainaa on tätä ominaisuutta hyödyntänyt pärjätessään jääratakisoissa mainiosti. Kabiinihan kun ei tunnetusti ole iso niin ei siellä hirveästi olisi tilaakaan pyöritellä rattia vimmatusti.
Mutta mitäpä tämä kollegiumia kiinnostaa? Ei välttämättä lainkaan, mutta ajattelin vain kertoa, ettei tarvitse vierastaa kitkoja sätkässä nyt kun niitä varsin hyvin saa ja vieläpä ihan kohtuullisiin hintoihin. 10-20 vuotta takaperin muiden kuin Misukan talvirenkaiden ostaminen alkoi olla haastavaa…Näin ne ajat muuttuvat, edes jostain kohtaa parempaan suuntaa!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.1.2019, 10:08 #260336Itsellä kolmas talvi menossa noilla CVC6:lla ja ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.