Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kannen pinnapultin uusiminen
- Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14.5.2019 at 14:56 Raimo Yrjölä toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.5.2019, 12:25 #262678
Aina silloin tällöin imupakosarjaa irrottaessa menee ns. kakkaa tuulettimeen, ei tosin sätkän propelliin, mutta näin niinköö kielikuvana…Eli pakopuolen pinnapultti sanoo naps ja se on siinä.
Tätä lähdin eilen uudistamaan vanhalla kikalla, eli nysän päähän mutteria hitsaten ja heti sen jälkeen pitkään ja hartaasti vasaralla pultinpäähän nakuttaen, jolloin lämmön ja iskun yhteisvaikutuksesta pinnapultti EHKÄ irtoaa kannen alumiinista. Jäähdyttyään yritin porakoneen momenttitoiminnolla nakuttaa varovasti auki. Ei hievahtanutkaan. Sen jälkeen hitsasin pidemmän pultin mutterin jatkoksi, jotta se saa uudet lämmöt ja pääsen helpommin ampumaan isolla sähköisellä pulttipyssyllä iskua. Aukesi ihan vähän mutta sen jälkeen junttasi uusiksi ja pinnapultti sanoi naps.
Sen jälkeen ei ollut nysääkään, joten porailuksi meni. Tällai paikoillaan käsiporalla tehden, en ehkä suosittele amatööreille ja itsenikaltaisille tolloille, sillä sen saa todella herkästi vinoon, jolloin lopputulos, uusi pinnapultti, ei istu suoraan imupakosarjaan.
Mutta siihen poraukseen sellainen vinkki, että se kannattaa aloittaa pistepuikolla lyöden sen vanhan jämän keskeltä ja pienellä parin kolmen millin terällä varovasti. Siitä sitten pikkuhiljaa terää suurentaen saattaa käydä niin, että ne vanhat kierteenjämät pinnapultista irtoaa sieltä kannen alumiinista, jolloin uudet kierteet syntyvät varmasti oikeaan paikkaan. Ts. ei kannata suoraan porata 6mm terällä, jos aikoo M7 kierteet vielä jysäyttää kanteen.
Ja näistä kokemuksista viisastuneena olen sitä mieltä, että ei olisi pahitteeksi cromosta jyrsitty laippa, jossa on nuo pinnapulttien reiät alkuperäisillä kohdilla, ja sen laipan läpi poraten tekisi tuon poraustyön, jolloin laippa toimisi ohjurina. Toinen vaihtoehto on kiinnittää kansi sopivaan jigiin ja käyttää pylväsporaa/jyrsinkonetta, mutta noi niinku paikoillaan tuo laippa olisi pop!
Jakakaa kokemuksia tästä lajista, on varmasti avuksi jälkipolville!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.5.2019, 14:56 #262681Paras keino välttää Akailen kuvailema ongelma on suosiosta halkaista taltalla mutteri mikäli se vähänkin pistää hanttiin, mutteri on niin kovettunut että se ikään kuin “rapsahtaa” halki kevyellä napautuksella.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.