Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihteensiirron lukitusrengas irti

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #263905

    Kaverilla on levyjarrulaatikossa vaihteensiirron lukitusrengas kiertynyt irti. Yritimme korjausta Wiki-ohjeen mukaan, mutta jäimme jumiin tähän kohtaan:

      “Hammasrataspakettia pitää kääntää akselin suuntaan niin kauan, että hammasrataspaketin voi työntää uriin ja taaksepäin. Sitä varten tarvitaan valoa, kätilön sormet ja mahdollisesti virkkuukoukun tapainen väline. Pidä hammasrataspaketista kiinni ja käännä pyörää niin kauan, että muut akselit kääntyvät, kunnes on löytynyt se kohta, jolloin hammasrataspaketti asettuu uriinsa.”

    Yritimme pitää rataspaketista kiinni sormin ja ruuvimeisselillä, mutta rataspaketti pyörii mukana, kun kääntää pyörää (rataspaketti kuvassa oikealla alhaalla).
    Emme siis saaneet rataspakettia sellaiseen asentoon, että se liukuisi taaksepäin (vasemmalle), niin että lukitusrenkaan voisi kiertää paikalleen.
    Kolme vaihteensiirtoakselia ovat vapaa-asennossa.
    Mikähän jumittaa rataspakettia? Mitä kannattaisi yrittääs seuraavaksi?

    #263914

    Moro !!
    Ykkösen (kuvassa alimman siirtäjän) haarukka ja keskimmäisen siirtäjän haarukka pitää löysätä että saa liikuttelutilaa. Merkkaa ne ennen löysäystä jos ei ole säätötyökalua käsillä. Sitten on mahdollista että kakkos-kolmos hammaspaketti ei liuu ykkösen synkronipakan sisään kun jako ei ole kohdallaan. Siinähän on vain kolmijako, jossa liukuu sisälle.Jaon voi hakea kohdalleen piikillä tai pienellä meisselillä pyöritämällä. Kun kakkos-kolmos pakka menee sisälle, onnistuu myös siirtäjärenkaan kierteelle laitto helpommin.
    Tsemppiä !!
    Lasse
    (saa soittaa, jos tarvit neuvoja)

    #263915

    Ongelma on, että kuvassa oik alhaalla oleva pakka ei liu’u vasemmalle (taaksepäin) eikä myöskään pyöri itsekseen, vaan ykkösen pakka pyörii mukana, kun kaikki 3 siirtotankoa ovat vapaa-asennossa. Tämän takia jaon hakeminen kohdalleen ei onnistu.
    Kun ykkösen siirrin on takana (vasemmalla), 2-3-pakka liukuu vain muutama mm taaksepäin.

    #263917

    Haarukoiden löysäystä emme ole vielä kokeilleet.

    #263937

    Se osaa tuo sisempi osio käydä “liian pitkällä” kun on irti siirtorenkaasta, jolloin osat ei mene oikeille paikoilleen… Wikin juttuun olisi Carsten voinut laittaa vielä selventävät kuvat, milloin osat on oikeilla paikoillaan, ja milloin väärällä, enemmän noiden kanssa puljanneelle voi olla itsestäänselvää, mutta valtaosalle eli harvoin tai vain kerran paikat nähneelle, tilanne on hieman outo…

    Joskus jonnekin tuommostakin tuli naputeltua..:

    [img]http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Transmission/DSCN0130.jpg[/img]
    Tällai hauskasti jumittunut siirtäjäholkkimysteerio joskus ajatui haltuuni. Aika yhtä puuta tuntui olevan, mutta ratkaista viimein piti miten tuokin on tuonne mennyt…

    [img]http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Transmission/DSCN0131.jpg[/img]
    Kuten näkyy, tuossakin oli jo “murheenkryynipaikka” taputeltu tiukemmaksi, oli silti avautumaan päässyt…

    [img]http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Transmission/DSCN0132.jpg[/img]
    Vaan eipä tiukassa edes ollut, paketti ruuvipenkkiin ja isoilla putkipihdeillä varovasti kiinni niin ei edes vääntää tarvinnut kun osat irti pyörivät..!

    [img]http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Transmission/DSCN0133.jpg[/img]
    Siinäpä ne sit kivasti levällään olivatkin. Ilmeisesti tässä oli käynyt siten että siirtäjän holkin löystyttyä/avauduttua oli 2/3-vaihteen kytkentäholkki mennyt liian pitkälle pakki/ykkös-rattaaseen nähden, ja sitten ykkösen synkronirengas siten päässyt livahtamaan väärään väliin. Ja jos sen jälkeen sitten on holkkia yritetty pyörittää paikalleen, tai jopa kiertynyt omia aikojaan kun siirtohaarukka on pidellyt kiinni, niin siinäpä sitten olikin hyvät ainekset pähkinälle..?

    [img]https://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Transmission/Dscn4801.jpg[/img]
    Siis tuonne väliin, jolloin jumittaa kivasti…

    [img]https://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Transmission/Dscn4800-2.jpg[/img]
    Ja tuolla tuon “nökäleen” pitäisi olla, että osat pääsee liikkumaan ja toimimaan oikein…

    Tämä siis tällä kertaa spekulaatiota, kuvan ja tekstin perusteella. Ja jos noin on, niin ensin se irtoava renkula taas vähintään löysälle, sitä kakkos-kolmos -holkkia moottoria kohti, ahtaasta välistä esim hammaslääkärin koukulla siirrellen ykkösen synkronin nökäle oikealle uralle, ja sit houkutellen osat takaisin nippuun. On tehtävissä, mutta osaa ottaa aikaa rumasti, ja jos on pitempään ollut löysällä ja siten hionut uran reunan teräväksi, niin siitä kyllä halkaisee sormenpäistä nahkan hanskoista huolimatta…

    On myös jäänyt paikalleen laittelematta sitä pari tuntia yrittäessä. Silloin alkoi painaa jo vähän kotiinpääsy, joten tuli tekaistua “pikkupatentti” eli kytkettyä vain kolmonen käyttöön, sillä virityksellä pääsivät sitten takaisin kotiin Jyväskylän eteläpuolelta Jojensuun taakse…

    Tuossa hommassa helpottaa, jos pääsee ensin irrallaan olevilla osilla tutustumaan rakenteeseen, ja pyörittelemään miten ne osat voi mennä, ja miten niiden kuuluisi mennä. Erittäin paljon helpottaisi myös, jos saisi siirtohaarukoiden akselit irti, mutta sitten pitäisi irrottaa vaihteistosta takapäädyn laippakin, eikä sittenkään välttämättä olisi tarpeeksi tilaa…

    #263938

    Kiitos vastauksista.

    Kakkos-kolmos-holkki on nyt niin lähellä moottoria kuin mahdollista, kiinni moottorinpuoleisessa hammaspyörässä. Holkki liikahtaa siitä muutaman millimetrin taaksepäin vain pakki-ykkösrattaan mukana.

    Jotenkin pitäisi nyt saada kakkos-kolmos-holkki irti ykkösestä. Jos tuo “nökäle”rengas löytyy väärään asentoon kiilautuneena, koitamme saada sen siirretyksi oikealle paikalleen. Tämä työmaa pääsee jatkumaan vasta ensi viikolla.

    #263995

    Vapautimme pakki-ykkösen ja kakkos-kolmosen siirtohaarukat. Jossakin vaiheessa kakkos-kolmos-pakkaa sinnikkäästi edestakaisin liikuttelemalla ja vaihdelaatikon rattaistoa auton etupyörästä pyörittämällä kakkos-kolmos-pakka sujahti taaksepäin ja kiristysrengas sai otteen akselin kierteestä. Kovakärkinen pistepuikko oli hyvä työkalu kiristysrenkaan pyörittämiseen ja lattapäinen ruuvimeisseli lukitusten lyömiseen.

    Siirtohaarukoiden kiinnittämisen jälkeen kaikki vaihteet menivät päälle.

    Avasimme vielä takakannen ja totesimme, että kumpikin akselimutteri oli paikoillaan, mutta niitä sai väännetyksi muutaman asteen (lukitusuran leveyden verran) kireämmälle.

    Koeajo on vielä tekemättä, mutta hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Kiitos neuvoista ja kannustuksesta!

    Matti & Matti

    #264219

    Täydensin Wiki-ohjetta lisäämällä siihen siirtäjähaarukoiden löysäämisen.

    (Wikin idea ja vahvuus on, että artikkeleita voi milloin vain täydentää ja korjata.)

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.