Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit VPR-930 2cv vm 1969

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #267259

    Tällainen projekti.

    Kärry on ollut tallissa odottamassa sopivaa hetkeä minulla kymmenisen vuotta; Aikanaan oli tädillä käyttöautona ja jäi erinäisten laho ym. puutteiden vuoksi leimaa vaille ja siitä siis minulle.

    Nyt sitten – jo ennen koronakriisiä, tuli se sopiva hetki alkaa tätä työstämään ja tässä komeus tammikuun +5C vesisateessa.

    IMG_0082

    Tehty on mm. paikkauksia pohjaan noin 2m2 verran, takarunko akselista taaksepäin, paikkauksia koriin ja pilareihin, helmat kuskin puolelle, vanhojen paikkojen poisto korin etuosasta, vanhan lahon poisto ja uudet paikat ym. kaikenlaista hitsailua.

    Sitten koko komeus hiekkapuhallettu, jonka päälle Automaalit.net epoksipohja, muovikittiä, hiontafilleri ja 2K akryylimaali.

    Burtonilta osia tonnilla ja nyt homma on penkkejä, sähköjä, verhoiluja ja jarruja vaille indeksissä.

    IMG_0992

    Apua tarvisi nyt siis näihin, uudet jarruputketkin on tulollaan…

    – Jarrujen korjaus, ilmaus, säätö – meneekö ihan näillä ohjeilla vai erityistä huomioitavaa?

    – Sähköt on hieman hukassa, parkit palaa mutta muut ei. Samoin startin piuhasta ei tietoa, ilmeisesti heräte tulisi siihen kolmanteen vapaaseen pinniin? Vai onko tällä jokin muu ranskalainen patentti olemassa?

    Moottori käy ja kukkuu, eli startilta saa kyllä navat yhteen lyömällä koneen käyntiin (y)

    Kesäksi tarkoitus saada ajoone 😉

    #267276

    ..starttaaminen..ranskalainen patentti, punainen nappi kojetaulussa, vain virta kytketään avaimesta….toivottavasti huomioit jarruputkien erilaisuudet tähän vuosimalliin…
    ( etuvilkut suorakaiteen muotoiset 1970 )…missäpäin tätä rakentelet ?

    terv. Kari

    #267278

    Jees, ja sieltähän se startti löytyikin.

    Jarruputket on M9 kierteellä ja varsin hassulla tiivisteellä, en muita erilaisuuksia tiedä, yritin samanlaiset katsella mitä tuli irroiteltua. Ehjänähän näitä ei taas pois saanut, eli toivotaan että uudet passaa…

    Nyt kun startti löytyi, alkaa seuraavaksi jarrujen ja sähköjen metsästys. Joko valokytkimessä on jotain hauskaa tai sitten johdot ristissä, töötti ja parkit löytyy mutta pitkiä ja lyhyitä ei. Laitteeseen ei ole tehty mitään H4 muunnoksia, vaan perus hehkulampuilla mennään. Tämän selvittely alkaa nyt kuitenkin ihan yleismittarilla, koska palaneet lamput eivät nekään ole poissuljettu – tai muu katkos virrankulussa.

    Tätä laittelen Kangasalla Sahalahdella. Katsotaan mihin asti pääsiäisen pyhinä ehtii ja ylipäätään onnistuu tehdä.

    #267279

    Kyllä tuo varmaankin on vm.-70. Rekisterinumeron perusteella löytyi Trafin sivuilta valmistenumero ja sillä tiedolla Killan arkiston maahantuontitiedoista, että kyseinen kuljin on tullut maahan 26.5.-70 La Gavotte-nimisellä laivalla. Tullattu 4.6 ja myyty 5.6.-70. Näyttää tuossa laivassa tulleen kaikkiaan 100 nelkkua.

    #267299

    Tänään sitten jatrupiirin kimppuun. Jarrupoljin jumissa ja ei liiku. Poljinmysteeriö irti ja pakka pöydälle. Tuurnalla, vastakierretapilla ja muulla homma sitten saatiin purettua. Pohjalla 0,5cm ruostetöhnää ja mujua.

    Tässä kuva kun putsattu ja avattu.

    A471063E-43B6-4924-B419-6B097633768B

    Muut osat harjaten ja jarrukliinerillä puhtaaksi ja pakka maalauksen jälkeen kasaan.

    Huomenna paketti kasaan. Vieläkö tulee pitävä?

    Purkaessa jarruputki tietenkin poikki koska oli syöpynyt ja juminut. Onneksi takajarrusta sain toisen putken ehjänä irti (sinne siis oli uudet Burtonilta), jotenkin hätää.

    Onko muuten mitä kikkaa jolla noita helmiä saisi puristeltua? Vai joku erikoistyökalu?

    Huomenna koko laitos kasaan ja kokeilemaan löytyykö jarruvoimaa!

    PS. Onko nää LHM vai Dot4- jörjestelmiä?

    #267302

    Aika syöpyneeltä näyttää tuo pääsylinteri. Ei taida pitävää tulla. Kannattaa uusia.
    Ai niin ja Dot-nesteellä on nuo jarrut.

    #267323

    Siinä valokatkaisijassa on useita asentoja, eteen ja taakse ja kiertämistä. Parkit toimii ekalla kierolla, muut valot tokalla. Kai tämä oli tiedossa.

    #267324

    Nyt on työstetty jarruja, takajarrut sai aukoa kaasuilla ja voimalla, etujarruista ei vielä tietoa. Sylinterit aika ryyteessä, mutta avaamalla ja hiomalla tokenivat.

    Pääsylinteri näyttäisi huonosta kunnostaan huolimatta pitävän, joten ehkä tästä selvitään. Tosin eipä uusi paljoa maksa ja vaihtotyö on kohtuullinen.

    Kun nämä on auottu niin pääsee itse säätötyön pariin. Saapa nähdä mitä siitäkin tulee…

    #267332
    Bew

    Noitten jarrusylinterien kanssa ei mun nähdäkseni kannattais paljon arvailla pitääkö ne vai ei. Uudet pyöräsylinterit+pääsylinteri maksaa yhteensä n. 100 euroa. Ja ,kun on vielä yksipiirijarruista kyse, niin turvallisuus edellä kannattais mennä…

    #267389

    Pääsiäisenä tuli sitten lampaansyönnin lomassa koko jarrupiiri käytyä läpi. Positiivista, että joka sylinteri pitää ja vuotoja ei löydy.

    Tuli askarreltua myös avain takanavan laakeria paikallaan pitävän mutterin aikaisuun

    Etujarrujen availu nyt oli hanurista mutta sen tiesikin, kun ei kaikkea rojua purkanut ensin tieltä pois. Yllätys kyllä kaikki oli Ok, säätöruuvit pyöri vain kohtuullisella voimalla (ei tarvinnut kaasua eikä yli 0,5m vartta) ja nyt tikiss. Käsijarru säätyi yllättävän helpolla. Kaikki jarrut siis pitää ja vuotoja ei näy. Uusi pääsylinteri on matkalla kuitenkin viitaten ylläolevaan.

    Jarrusylinterit pitävät hyvin vaikka ensin ehkä asiaa epäilikin. Hionta omatehdyllä hoonaustyökalulla (12mm paksu rautatanko porakoneeseen, josta 50mm mitalta halkaistu johon saa kieputettua hiomapaperin 400-600-2000, kuva hiotusta sylinteristä.)

    Sähkötkin löytyi ja kaikki toimii. Vähän oli maadoitukset hukassa koska mm. umpiot oli maalattu ja näemmä maadoittavat etuvalot umpioon niitillä ja siitä edelleen runkoon. Kun välissä on maalikerros niin virta ei hyppää. Vähän hieromalla homma lähti toimimaan. Saattaa myös olla, ettei kuljettaja ensin tiennyt mitä V ja R meinaa ja milloin vivun pitää olla missäkin asennossa.

    Nyt siis pitäisi saada peli kasaan ja vielä pakoputken vaihtaa pala koska puhki. Uutta putkea on ja taivutuslaitteet.

    Ennen viikonloppua leimalle ja kokeilua kilpiin jos hyvin käy!

    Burton vei lopulta toisenkin tonnin. Ihmeesti sitä kertyy kun koriin lataa sen yhden ja toisenlaista kumia, verhoilusarjaa, kahvaa, nippeliä sun muuta.

    Sähköistä tuli muuten mieleen;

    Kuuluuko sen valovivun pohjan lämmetä kun virrat on päällä? Nyt meinaan osa ruuveista niin kuumia että sormet meinaa palaa…! Vai vaatisiko relekytkennän? Vai muu vika?

    #267408

    Valokytkin tahtoo vanhemmiten kuumeta, jopa niin paljon että muovikuori pehmenee ja muuttaa muotoaan. Releiden asentaminen lähi- ja kaukovaloille auttaa, sillä silloin vain ohjausvirta kulkee valokytkimen kautta.

    #267442

    Releet hankittu ja jo nuo asentaisi jossain sopivassa raossa!

    Nyt projekti eteni tuulilasin asennuksen verran. Si seuraten pyyhkijäkoneikko tuntuu toimivan nihkeästi jos lainkaan. Onko vika vain matalassa jännitteessä? Moottori pyörii kuitenkin. Välillä ajan joutuu auttamaan…

    Sitten koneisto. Moottoriöljyn vaihdettu, vaihdelaatikkoon on uudet kunhan saa aikaiseksi, starttasi kuitenkin vähän nihkeää. Jos kaataa kurkulle ainetta hörähtää kivasti muutamaksi sekunniksi. Tankki on putsattu, uudet letkut ja ainakin tuntuisi että kaasarille nostaa aineen. Onko vielä joku syy miksei toimisi? Viimeksi ajettaessa (2011) kaikki siis toimi ja aine löysi tankista tiensä sylintereille saakka.

    Ei päästy pääsiäisen jälkeen leimalle, eli jos asettaisi tavoitteen ensi viikkoon!

    #267445
    Bew

    Pyyhkijän moottorin koneisto kannattaa avata ja vaihtaa sinne tuore vaseliini. Yhden avasin kerran saman vian takia, vaseliini oli kovettunut kokkareiksi.

    #268585

    Eilen vaihdoista viimein tuli tämän kimppuun palattua. Pumpun bensaletkun vaihto ja vaihteistoöljyt.

    Pohjatulpassa oli ilmeisen paljon pientä töhnää ja jotain metallihitua, ei kuitenkaan oikeaa lastua. Pitääköhän olla huolissaan vai normaalia? Ei tietoa milloin viimeksi vaihdettu…

    Nyt on siirtokilvet ja mennään käyttään kärry leimalla. Neitsytmatkaa ja vikalistaa odotellessa!

    #268589

    Vaihdelaatikon magneettitulppaan kertyy jonkin verran rautapölyä, pieni määrä hienojakoista töhnää on normaalia. En huolestuisi kuvassa näkyvästä töhnästä, jos edellisen vaihdon jälkeen on ajettu useita kymmeniä tuhansia kilometrejä.
    Vaihteiston sisuskalut puhdistuu, kun vaihtaa vaihteistoöljyt uudestaan kun on hieman tullut ajoa. Olihan oikea öljylaatu tiedossa: EP-öljy API GL-4 (ei hypoidiöljy API GL-5).

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.