Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Katon kiinnitys

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #269317

    Tarvike katto 2cv4 on niin tiukka että sitä ei käsivoimin jaksa vetää korin kiinnikkeisiin.
    Katto on ollut paikallaan jo pari vuotta. Katon sulkeminen tapahtuu nyt ruuvimeisselillä vääntäen. Katto ei vain odotuksista huolimatta ole venynyt riittävästi.

    Onko niksiä katon venyttämiseen tai ideaa kiinnikkeiksi joiden avulla
    tulee vääntövoimaa riittävästi ilman että katon kiinnitys koukut repeää irti

    #269319

    Olethan ottanut takakontinpuoleisesta kiskosta kaiken säätövaran käyttöön?

    #269321

    Olethan ottanut takakontinpuoleisesta kiskosta kaiken säätövaran käyttöön?

    Piti juuri samaa kysyä.

    #269323

    Hyvä kysymys. Muistaakseni kyllä. Täytyy tarkistaa heti aamulla.
    Sivuilla oleviin ”välikoukkuihin”, joihin puolikattoa voi avata, menevät kyllähelposti paikalleen kattoa sulkiessa. Mutta monesta millistähän ei ole homma kiinni . . .

    #269329

    Sinulla lienee samanlainen katto kuin kaverillani, pohjakangas keinokuitua, ei kutistu eikä repeile kuten perinteiset kangaskatot , laminointi vain ei kestänyt, murtumia taivekohdissa joita tulee katon aukaisussa, vuoti hieman vettä kuljettajan penkille vaikka sillä kohden ei ollut näkyviä pintavaurioita, pinnoite vain kulunut ja harsomaisen ohut, näkyi lampunvaloa vasten. Kestävyyttä saa varmaan vinyylipinnotteiden hoitoaineella.

    #269331

    Tarkistin, että takalasin yläpuolella olevassa poikittaistuessa on
    paikka, johon katossa oleva kieli menee. Ja kieli on pohjassa, joten
    säätövara on käytetty.

    Katto vaikuttaisi muuten olevan ok. Reunoissa olevat kumit, joiden pitäisi venyä ja pitää katto tiukasti kiinni, ovat vain turhan jäykät.
    Täytyy talven aikana venyttää kattoa kunnolla.

    #269335

    Tarkistin, että takalasin yläpuolella olevassa poikittaistuessa on
    paikka, johon katossa oleva kieli menee. Ja kieli on pohjassa, joten
    säätövara on käytetty.

    Kieli voi olla pohjassa vaikka säätövaraa olisi vielä käytössä, koska ei kiristä samalla tavalla keskeltä kun reunoista. Kannattaa kokeilla niin että takakiinnitys on kokonaan irti.

    #269345

    Ok.
    Pitää tarkistaa tilaisuuden tullen ennen seuraavia avokatto ilmoja.

    #269349

    Katot tapaa vanhemmiten kovettua ja kutistua. Kutoseni jo vuosia vanhassa katossa tämä on selvästi havaittavissa, kangas tuntuu jäykältä. Ja katto on kiinniollen jo melkoisen piukalla.
    Tässä oli kuitenkin kyse “ulkoa-avattavasta” katosta, vanhuksessani on vastaava, samoin ongelmin. Oli jo uutena varsin tiukka, ko. kappaleeseen oli lisäksi takaikkuna asennettu hieman vinoon, jolloin toiselle puollelle jäi ryppy ikkunan kulmaan. Eikä se ole kyllä yhtään venynyt.
    Vanhusten tuntija totesi myös, että katon etupalkin profiili on väärä. Eli sama kuin sisältä avattavassa katossa. Ulkoa-avattavassa etureunan pitäisi asettua alemmas, jolloin koukut asettuu koloihinsa nätisti. En tiedä onko saatavilla kattoa, jossa olisi oikeanlainen osa?

    #269357

    Tuohon kattoasiaan.
    Monien tarvikekattojen ominaisuus on, että ne ovat tehty liian lyhyiksi ja tällöin niiden kiinnilaitto ei tahdo onnistua, varsinkaan vanhemmiten, kun katto kutistuu kaiken aikaa.
    Asiaa ei auta vaikka kuinka takakiinnityspisteitä löysentäisi. Lyhyt mikä lyhyt.
    Kutistumista tapahtui myös alkuperäisten kattojen kanssa.
    Löytyy niitäkin kattoja joissa tätä ongelmaa ei ole.

    Toinen seikka on tuo etupalkin väärä muoto.
    2CV4 ja 2CV6 katoissa on eri mallinen etupalkki ja nykyisin käytettään lähes vakiona pelkästään 2CV6 palkkia, joka ei istu ulkoa avattaviin kattoihin.
    Syynä saattaa olla että kukaan ei valmista 2CV4/wanhusmallista palkkia ja vanhat varastot ovat loppu.
    Jos ulkoa avattavassa katossa on väärä palkki, voi tilannetta hieman korjata muuttamalla kiinnityskoukkujen muotoa ja koukkujen kiinnityskohtaa siirtämällä.

    #269359

    Autoni on nimenomaan vm 1970, 2CV4. Tuo palkin väärä malli
    On loogisin selitys, nyt kun asiaa tarkemmin tutkii.
    Saadakseen katon koukut korin hakasiin, joutuu palkin vetämään kohtuuttoman pitkälle ja kääntämään alas. Ja kun katto on lähdössä
    lyhyt, tehtävä on haastava.

    Edellisessä vm.70 nelkussa oli ulkopuliset lukot, joilla katon kiinnitys
    onnistui vaivattomasti. Myös palkki lienee ollut oikean mallinen.

    Ulkopuolisilla lukoilla varustettua kattoa en ole onnistunut löytämään
    mistään. Enkä myöskään tarkoitukseen sopivia lukkoja.

    Vahinko, että muidenkin varaosien saanti, nelkkuun vaikeutuu koko ajan.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.