Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ei käy kunnolla

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #278822

    Eli kyseessä 2cv4 71vm. Kaasari ilmeisesti solex 34 . Käy hyvin tyhjäkäyntiä mutta booaa kun painaa kaasua ja meinaa sammua. Pumppaamalla kaasua saa myös ottamaan kierroksia. Lämpinäkin saa käyttää ryyppyä käynnistäessä. Toimii myös vähän paremmin ryypyn kanssa. Mikähän tuon voisi aiheuttaa?

    #278824
    #278825

    Meillä oli pakussa tänä keväänä hieman saman luonteisia ongelmia. Kytkinlevy oli myös ruostunut vauhtipyörään kiinni, mutta se aukesi parin kolmen kilometrin ykkösvaihteella ajon jälkeen. Meille on aikaisemminkin käynyt vastaavia oireita talviseisonnan jälkeen. Paku seisoo katoksessa ulkoilman lämpötiloissa ja vaihteluissa. Jonain talvena tapahtuu tuo ruostuminen ja joskus harvoin hapettuu katkojankärjet niin voimakkaasti, että tuon kaltaiset oireet ilmaantuvat keväällä. Vaihdoin kärjet ja oireet hävisivät, hapettuma näkyi valkoisena kerroksena kärkien pinnassa. Olisi ne saanut varmaan 1200 vesihiomapaperilla taas toimimaan, vaihdoin kärjet ja laitoin hapettuneet talteen. Todettakoon, pakussa ei ole kiihdytyspumppua sen korkean iän johdosta. Tämä olla siis vaan yksi arvaus oireiden aiheuttajasta.

    #278837

    Kalvo näytti ehjältä mutta kurkkuun katsottuna ei ruikkinut bensaa. Kiihdytyspumpun vipu ei myöskään liiku kaasuvivun mukana. Liikkuu kyllä kädellä mutta ei sieltä mitään tule silloinkaan. Kuuluuko pumpun vivun liikkua kaasuvivun mukana?

    #278840

    Kyllä se pumpun vipu tekee pientä liikettä kaasuvivun mukana mutta bensaa se ei anna..

    #278842

    Ja vielä lisäys. Kun kiihdytyspumpun kannen poistaa niin että kaasari on kiinni autossa niin kuuluisiko sieltä tulla bensaa? Tuossa ei tullut.

    #278844

    Liike ei ole kummoinen. Kannen avauksessa tulee liraus bensaa. Kalvo on usein murtunut sieltä keskinastan reunasta.

    #278889

    Jos ryypyn kanssa toimii ajaessa paremmin, niin on bensansaantiongelmia. Kaasarin ultraäänipesu tai isompi pääsuutin.

    #278895

    Puhdistelin kaasaria ja alkoi kyllä toimimaan paremmin. Pitää ne kärjetkin katsoa. Miten puhalluksen saa tuulilasille? Jaloille tulee kyllä hyvin oli se kojetaulun alla oleva vipu missä tahansa asennossa.

    #278904

    Täällä sama mure, rötää, nykii ja hytkyy pintakaasulla eikä tapahdu, ryypyllä mennään paremmin, pitää tsekata edellä mainitut hommat.

    #278920

    Nyt kyllä toimii ihan kohtuullisesti. Jos kaasun runttaa nopeasti pohjaan niin vähän meinaa yskiä mutta normaalisti jos kaasua painelee niin toimii. Lähtee myös normaalisti käyntiin kylmänä ja kuumana. Kärjetkin voi ilmeisesti tuollaista aiheuttaa.

    #279180

    Joo eli käyntihäiriöt jatkuu… Kärjet ja kondensaattori on vaihdettu. Kärkiväli ja sytty säädetty. Kaasari putsattu ja uusi kiihdytyspumpun kalvo laitettu. Huomasin että kaasarin korjaussarjan mukana tulevat suuttimet on erikokoisia kuin vanhat. Ainakin tuo sivulle tuleva suutin on pienempi kuin vanha. Neulaventtiilistä en tiedä kun en vielä ehtinyt avata kaasarin kantta uudestaan. Eli uusilla ei käynyt kovin hyvin. Tuon sivussa olevan vaihdoin vanhaan, ei vaikutusta. Neulaventtiili siis on vielä uusi. Vanhassa merkintä 1.3 uuden koosta ei siis tietoa. Uudessa sivuun tulevassa suuttimessa merkintä 41. Vanhassa 47 . Pienillä kierroksilla käy röpöttämällä.Tulpat uudet mutta pienen paikallaan käytön jälkeen melko mustat.Lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana. Kaasari on solex34 pics 6

    #279182

    Tarkennuksena se et käy hyvin tyhjäkäyntiä.

    #279193

    Etenee mielenkiintoisesti tuo ongelman etsiminen ja ratkaisu yritys.
    Tuo viimeinen tarkennus, että käy hyvin tyhjäkäyntiä viittaa siihen, että kaasuttimen ja imusarjan liitos ja imusarjan ja kansien väliset liitokset on/ovat tiivis/tiiviit. Myöskin yleensä imusarja vaikuttaisi olevan siis ehjä, samoin kaasuttimen akseli runkoonsa nähden vaikuttaa olevan tiivis. Nämä viat monesti ilmenee huonona ja epämääräisenä tyhjäkäyntinä.
    Mikä muuttui kun vaihdoit kärjet ja konkan?
    Muuttuiko mikään kun vaihdoit sen kalvon kiihdytyspumppuun? Kun kone ei käy ja katsot kaasuttimen kurkkuun näkyykö pieni bensan suihkaus kurkkuun kaasua käsin täysille käännettäessä, eli toimiiko kiihdytyspumppu? Jos kiihdytyspumppu ei toimi on tyhjäkäynnillä kaasun nopeakolla painalluksella taipumus koneen yskiminen jopa sammumisen tuntuinen reaktio.
    Mitä tarkoitat röpöttämisellä? Vaihteleeko kierrokset? Yskiikö kone, paukutteleeko kaasuttimessa tai pakoputkessa kaasutettaessa?
    Kuinka käy suuremmilla kierroksilla? Miten näkyy ajossa, nykiikö, onko koneella vetohaluja ylämäessä? Kuoleeko kone yhtäkkiä kun kierrokset laskevat ylämäkeä kiivettäessä?
    Jos harvinaisempia vikoja lähdetään luettelemaan, olen törmännyt viallisen sytystulppaan, joka ei toimi käynnissä ja aiheuttaa outoja paukuttelija/nykimistä. Myös ikivanhat hiilitulpanjohdot ( ei siis metallilangalla oleva ) ”kuivuvat” vanhemmiten ja vastusarvo muuttuu niin paljot, ettei kipinä ole kunnollinen. Myöskin tulpan hattu, sellainen vaimentava voi vanhentua. Nuo on helppo eliminoida kokeilemalla toisia johtoja. Myöskin minulla on ollut vanha puola joka on viallinen, kerrankin oli vika sellainen, että noin 15 km ajon jälkeen alkoi kone pätkiä. Taas kun puola ”jäähtyi” muutaman tunnin sama toistui. Onko sinulla mahdollista lainata toista puolaa harrastaja kaverilta?
    Myöskin olen törmännyt kerran sellaiseen tuiki harvinaiseen vikaan, että katkojan kärkien liikkuva osa oli liian tiukka akseliinsa. Kone kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta tiettyjen kierrosten kohdalla tämä jäykkyys näkyi koneen kummallisena yskimisenä ja kone ei ottanut kierroksia. Sillä pystyi siis ajamaan vain matalilla lähelle tyhjäkäyntiä olevilla kierroksilla. Kärjet eivät enää ehtineet annetussa ajassa siis kiinni. Olenkin aina laittanut pikkuisen voidetta tuohon kohtaan tämän kokemuksen jälkeen.
    Muuten onko maksimi kärkiväli kummallekin nokkakselin nokalle noin 0,3-0,4 mm? On tullut sellainenkin nokka-akseli vastaa, joka on tästä päästä senverran saanut kipeää, että noiden nokkien synnyttämä ero oli maksimi kärkivälissä huomattava. Tällöin ainakin ajoitus heittelee sylinteriin välillä. Harvinaista, mutta mahdollista siis.
    Onko ajoitus kärkien avautumiselle varmasti oikea? Merkki on todennettavissa imusarjan alla olevan reijän kautta tapilla vauhtipyörään työntämällä. Tuolla hetkellä kärjet pitäisi olla juuri avautumassa. Sen voi todentaa lampulla kun kärkiä hieman painaa ja keventää tulee lampun hämmentyä/sammua ja päinvastoin.
    Anna siis lisää vinkkejä kuinka se käyttäytyy niin jatketaan arvailuja. Osa noista tai jopa kaikki arvailuistani on varmasti sinun tapaukseesi vääriä. Mutta mukavahan näitä kommelluksia on muistella. Pelotella ei siis ole tarkoitus.

    #279268

    Eli nyt käy ihan hyvin paitsi kun todella hitaasti jos alkaa kaasua painamaan niin silloin hieman yskii alussa. Muuten toimii niinkuin pitääkin ainakin tuossa paikalla ollessa. Pitää hakea koe kilvet niin voi testata ajaessa. Kiihdytyspumpun kalvo oli kyllä ehjä mutta kovettunut niin vaihdoin sen. Kärkien vaihdon jälkeen alkoi käynnistymään hyvin. Varmaan tuo uusi kalvo tekee sen että ei yski enää kun painaa nopeasti kaasua. Oikeastaan alkoi itsestään vaan toimimaan. Sytyn säädin juurikin tuolla tapin lampun avulla. Se on ihan mukava kun muutkin arvailee mikä voisi olla vialla.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.