Wanhan 2cv:n kampiakselin nokassa olevan 6 volttisen laturin kunnostus
Ankkurin irroitukseen kammen päästä on hyvä olla sorvissa tehty työkalu, sellainen 13 senttiä pitkä pultti johon kierre M20 ja 1,5 miillin nousulla. Vastaava kierre löytyy ankkurin kollektorin puoleisesta päästä. Työkalu pultti kierretään voideltuna ankkurin päähän jolloin se työntää kammen päästä ankkurin irti vahingoittumattomana.
Jos on tarvetta sorvauttaa nokkalaturin ankkurin kollektoria, niin kannattaa tehdä siihen työhön sopiva työkalu jolla ankkuri saadaan pyörimään suoraan sorvissa ankkuria vahingoittamatta. Työkalu syntyy helposti katkaisemalla se räjähtäneestä vanhasta kampiakselista.
Kuvassa 1. On työkalu jolla ankkuri saadaan kiinni sorviin
Kuvassa 2. On ankkuri kiinntetty työkakuun sorvausta varten.
Kuvassa 3. kaiverretaan lamellien valissä oleva eriste liuska matalemmaksi, jotta eriste liuska ei kosketa hiiltä. Tärkeää madallus on siksi että kollektori kuluu hiljalleen eikä eriste siten heti ala koskettamaan hiiliä haitaten sähkökontaktin syntymistä kollektorin ja hiilen välillä.
Työkalun voi valmistaa rautasahan terästä, terää hiukan kaventamalla sivuiltaan.
Laturissa kannattaa huollon jälkeen käyttää vain alkuperäisiä mustia hiiliä, esimerkiksi starttiin tarkoitetut ovat liian kovia ja eivät ole tarkoitettu jatkuvaan pyörimiseen kuten laturi tekee. Kovat hiilet leikkaavat kollektorin nopeasti huonoon kuntoon kovuutensa johdosta kun taas oikea hiili on pehmeä jolloin kollektori säilyy pitkään hyväkuntoisena, vain hiilien kuluessa.