Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kampiakselin takapään laakeri

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #290244

    Vielä yksi kysymys kampiakselista: olen viimeistelemässä 18-heppaisen remonttia ja huomasinkin sitten, että korvaavan koneen kampiakselin takapäässä oleva neulalaakeri (silmälaakeri),  johon tulee kytkinakseli, on erilainen kuin korvattavan koneen.  Ulkoisesti ovat siis erilaisia. Toisessa on paljon enemmän noita “neuloja”, mutta sisähalkaisija on sama eli 12 mm. Kysymys kuuluuko, että toimiikos kumpainenkin yhtä hyvin samaisella kytkinakselilla noista eroista huolimatta? Kyse kun ei ole varsinaisesta urituksesta, jolla varsinaisella kytkinpuolella taas on tietääkseni merkitystä. Ja Kyseessä siis keskipakokytkimellisestä värkistä.

    Kuvien liittäminen ei tunnu onnistuvan millään.

    • Tätä aihetta muokkasi 3 päivää, 20 tuntia sitten Janne Säntti.
    #290246

    Silmälaakereita on  erilaisia. Myös liukulaakeria on käytetty, mutta kaikki ovat toimivia.

    #290247

    Juu, erilaisia on aivan kuten totesimme ja varmaan myös “toimivia”, mutta ovatko “sopivia”.  Ymmärtääkseni kaikki ovat sisähalkaisijaltaan 12 mm. Syvyydessä on sitten eroja, ja sitten on niitä liukulaakereita. Mutta oletan tuon sisämitan olevan oleellinen. Tämä näyttäisi olevan omaani vastaava. Tässä liukulaakerityyppinen. Lista erilaisista löytyy seuraavan esitteen toiselta sivulta

    Mutta siihen alkuperäiseen kysymykseeni palatakseni niin ovat siis ulkoisesti kovin erilaisia kahdessa koneessani (syvyys, laakerineulojen määrä, toisessa stefa, toisessa ei), mutta kumpikin sisähalkaisijltaan 12 mm ja mistään en ole löytänyt mainintaa esimerkiksi, että keskipakokytkimeen olisi erilainen laakeri. Ja jos tämä oletus pitää paikkaansa, niin ilmeisesti kannattaa vaihtaa suosiosta uusi laakeri ennen kuin liittää koneen laatikon kanssa yhteen?

     

     

    • Tätä vastausta muokkasi 3 päivää, 12 tuntia sitten Janne Säntti.
    • Tätä vastausta muokkasi 3 päivää, 12 tuntia sitten Janne Säntti.
    • Tätä vastausta muokkasi 3 päivää, 12 tuntia sitten Janne Säntti.
    #290251

    Minulla on muistikuva, että noissa vanhuskoneissa ei ollut stefaa tuolla laakerilla ja laakeri olisi ollut tuo pidempi 16mm. Lyhyempi laakeri +stefa tullut myöhemmin. Olisko alkaen 1970? Keskipakokytkimellä varustetuissa ei pitäisi mitenkään erota tuon laakerin osalta. Taisi lähes kaikki tuon ajan sätkät olla keskipakokytkimellä paitsi pakut. Niissä tuo laakeri oli tarpeeton koska kytkinakseli oli lyhyempi eikä edes ylettynyt tuonne kampiakselin silmään.

    #290254

    Kitoksia naapuripitäjään vastauksista. Minulla remontin alla ollut kone on selkeästi loppupään 425-kantaa (venttiilinjouset snadisti eri mittaiset ja venttillikopat myöhempää mallia) ja ilman C merkintää AZn jälkeen kilvessä. Alkuperäinen kone taas AZ C eli centrifugaalisti. Löytyipä sitten eilen sellainen laakeri, joka näyttäisi makoilevan myös käytössä olleen koneen uumenissa:

    https://www.retro-design.fr/en/cremaillere-2cv/72-douille-centrage-queue-de-boite-centrifuge-jusque-mai-66.html

    Ei ole siis stefaa, mutta 16 mm (liian pitkä) sijaan on 12 mm. On myös 10 mm versio olemassa. Lisäksi sivuilla  mainitaan, että tämä tilaamani olisi nimenomaan keskipakokytkimelle. Tiedä noista mikä on millekin alunperin aiottu ja kuinka käyvät ristiin.

    Sitten löytyi vielä mielenkiintoinen video siitä, miten tuon laakerin saa pois:

    https://www.youtube.com/watch?v=4dukuN16tPk&t=1s

    Vaseliiniakin jotkut lienevät käyttäneen, ehkä sanomalehteäkin…

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.