Lehdistötiedote
Kesälomilla moni suuntaa ulkomaille omalla autollaan. Liikennevahinkoja sattuu suomalaisille eniten ulkomailla juuri kesäkuukausina. Kolarikorjaukseen erikoistunut Autoklinikka suosittelee odottamattomiin liikennetilanteisiin varautumista hyvissä ajoin ennen reissua.
Kolaritilanne säikäyttää aina, eikä hätätilanteessa osaa välttämättä toimia – etenkin jos onnettomuus sattuu vieraassa maassa. Ulkomailla liikennekulttuuri eroaa suomalaisesta ajotavasta: vieras liikenneympäristö, erilaiset nopeusrajoitukset ja väistämisvelvollisuudet saattavat aiheuttaa harmittavia tilanteita.
Pohjoismaisen hätäpalveluyrityksen SOS Internationalin mukaan vuonna 2017 ulkomailla sattuneista liikennevahingoista lähes puolet tapahtui heinä- ja elokuussa. Ennen matkalle lähtöä on hyvä selvittää, miten kolari- tai onnettomuustilanteen toimintatavat eroavat kyseisessä matkustusmaassa.
— Onnettomuuden vakavuudesta riippuen tärkeintä on ensin estää lisävahingon syntyminen ja huolehtia mahdollisista loukkaantuneista, kuten kotimaassakin. Vaikka kyseessä ei olisi henkilövahinko, kannattaa poliisi aina kutsua paikalle, Pentti Oksanen Autoklinikalta muistuttaa.
Kolarikorjaus joskus välttämätöntä ulkomailla
Matkan jatkamiseksi voi tarvita korjaus- ja hinauspalvelua tai sijaisauton. Ongelmatilanteissa parasta on ottaa yhteys välittömästi oman vakuutusyhtiön päivystävään numeroon, josta saa neuvoja tilanteessa toimimiseen. Korjausmenettelyyn vaikuttaa aina vahingon vakavuus.
— Jos kyseessä on pieni vaurio, useimmiten ohjeistetaan valokuvaamaan ja korjauttamaan välittömät vauriot kyseisessä maassa turvallisen ajon jatkamiseksi. Lopullinen korjaus vahinkoa edeltävään kuntoon tehdään yleensä kuitenkin vasta kotimaassa, Oksanen sanoo.
Useasti vakuutusyhtiö vaatii vaurioiden tarkastusta vahinkomaassa ennen korjausta, jonka jälkeen se antaa vahinkoilmoituksen myötä korjaamolle laskutusluvan. Tällöin kuljettajan on varauduttava maksamaan kaskovakuutuksen omavastuu autoa noudettaessa.
Varautuminen ennen matkaa kannattaa
Autoklinikka suosittelee hankkimaan Kansainvälisen autoliitto säätiön (FIA Foundation) pelastuskortin (Rescue Sheet), joka on käytössä useissa Euroopan maissa. Autoon asetettavan kortin avulla pelastushenkilöt tietävät, kuinka ihminen saadaan turvallisesti ja nopeimmin ulos kyseisestä automallista.
— Monissa maissa laki vaatii jauhesammuttimen, heijastinliivin ja ensiapulaukun kuljettamista ajoneuvossa. Nämä pitää siis hankkia matkaan mukaan, kun suuntaa ulkomaille, Oksanen toteaa.
Ennen matkaa kannattaa tarkistaa lisäksi ajoneuvon vakuutusten voimassaolo, vakuutusturva ja toimintaohjeet. Onnettomuustilanteessa on tehtävä vastapuolen kanssa kansainvälinen vahinkoilmoitus, jonka saa Liikennevakuutuskeskuksesta.
Autoliitosta saa kansainvälisen ajokortin, joka voi helpottaa onnettomuustilanteen selvittämistä viranomaisten kanssa. Hätätilanteissa suomalaisia avustaa myös ulkoministeriön päivystyskeskus, mutta ensisijaisesti apua antavat kyseisen maan viranomaiset.
Lisätietoa pelastuskortin käytöstä löydät Autoliiton sivuilta. Pelastuskortin voit ladata ja tulostaa täältä. Kansainvälisen vahinkoilmoituslomakkeen saa matkalle mukaan Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta.
Lähde: www.autoklinikka.fi