Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 1-kurkkuisen kaasuttimen säätö
- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8.7.2016 at 15:00 Mika Koivunen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.7.2016, 08:33 #228209
Osaako joku vääntää mulle rautalangasta, kuinka tuossa 1-kurkkuisessa säädetään tyhjäkäynti. Huldassa on ongelmana todella hiljainen ja voimaton tyhjäkäynti. Sammuu tosi helposti tyhjäkäynniltä kaasua painettaessa. Kari Tu-Jä-Ken kahvilla jo selvensi asiaa, mutta en saanut kyllä ihan toimimaan. Tosin tein ensimmäisen virheen ja unohdin ensimmäisenä tarkastaa bensanpinnan korkeuden, koska olin hukannut työntömitan johonkin. Kaasutin on mallia, jossa on seosruuvi ja ilmaruuvi erikseen yläreunassa. Joku myös ilmeisesti joskus säätänyt kaasuläpän toppariruuvista, koska ruuvin meisseli kolon toinen puolisko puuttuu (murtunut).
8.7.2016, 09:03 #228211Kuten eilen sanoin,- käy Karilla. Se on pienemmän riesan tie. Viikolla paikalla.
8.7.2016, 12:17 #228218..oon kovasti yrittänyt kannustaa porukkaa laittamaan kuvia tänne, nyt kun tuo liittämisominaisuuskin on tässä foorumissa. Helpompi selittää ja osoittaa kohteita mitä missäkin.
Eli liitteen kuvassa on ympyröitynä muistaakseni seosruuvi (korjatkaa, jos olen väärässä, en ole yksikurkkuista säätänyt vuoden 2005 jälkeen) ja tuo toinen, mikä menee kiihdytyspumpulle. Tyhjäkäynnin tason säädät siitä ruuvista, joka vaikuttaa kaasuläpän asentoon kaasupoljin vapautettuna.
1. Tarkasta, että tyhjäkäyntisuutin ei ole tukossa, eli aukiruuvaus, silmämääräinen tarkastelu, voimakas puhallus reikiin, suutin takas.
2. Pistä käyntiin. Poista ryyppy, anna käydä tyhjäkäynnillä. Ruuvaa tyhjäkäynnin säätöruuvia kiinni päin niin kauan, että saavutat 850-900 kierroksen tason/oman tyhjäkäyntimieltymystason.
3. Ruuvaa tyhjäkäyntiseossäätöruuvia hitaasti kiinni päin niin kauan, että kone lähestulkoon kuolee ja siitä pisteestä käännät samaa ruuvia 1,5-2,5 kierrosta aukipäin. Käytännössä siis ensin tyhjäkäynti melkein tapetaan ja sen jälkeen kuulostellaan tuo yo. kierrosmäärän väliltä, kunnes se käy hyvää tyhjäkäyntiä. (Fyysisesti tapahtuma; ensin seoksen laihennus ja laihasta pisteestä tuo kierrosmäärä auki on normaalisti melko lähellä pakokaasuista mitattua tarpeeksi rikasta käyntialuetta)Se kiihdytyspumpulle menevä säätötanko määrää ajoituksen kiihdytyspumpun tekemälle lisärikastukselle. Jos se tulee liian aikaisin niin kone saattaa kaasua painaessa hökästä liikaa bensaa ja liian myöhäinen ruiskaisu saattaa tuntua nykäyksenä nopeasti kaasupoljinta painaessa. Tähän säätöön harvoin tarvitsee koskea..!
Mikäli näillä ei ongelma poistu niin seuraavat asiat saattavat olla syynä:
-sytytyksen ajoitus pielessä
-venttiilit säätämättä
-väärä bensanpinta
-nelkun suuttimet kutosen kaasarissa tai toisinpäin
-kaasarin pääakseli väljä
-laiska bensapumppu tai viallinen neulaventtiili
-imuvuoto jalassa tai imuputkien liitoksissa kansiin
-pakoputki vuotaa liitoksistaan ja laihentaa seosta.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.7.2016, 14:01 #228222Kyseessä siis tämä “alppimallin” kaasutin, jossa erillinen tyhjäkäynnin seos- ja ilmasuutin. Liitteenä Killan arkistosta löytyvä säätöohje
8.7.2016, 14:52 #228230Ok, eli ohjeeni pätee muutoin, mutta tk säädetään tuosta ylemmästä ruuvista ja seos on alempi ruuvi. Koska kyseessä on nelkku niin kuolleesta kohdasta lähempänä 2.5 kierrosta auki lienee lähempänä totuutta. Jos saat päästömittariin kiinni niin aina parempi.
Jos jostain saat suuttimia tuohon niin kannattaa vaihtaa vanhusdyanen kokoa pääsuutin, oisko ollu 155 ja tyhjäkäyntisuutinta pystyi muistaakseni pienentämään. Paransi kulkua oleellisesti nelkkuun, meni satkua ja kulutus tasainen 5.8 litraa ajotavasta riippumatta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.7.2016, 14:59 #228232Pääsuutin näytti olevan 155:nen. Jotain lienee pielessä, koska jos ylempää säätöruuvia kiertää auki, niin tyhjäkäynti häviää ja sammuu. Sain käymään koskemalla kiellettyä kaasuläpän stoppariruuvia hieman kiinni. Nyt käy hieman liian kovaa ja ylintä ilmaruuvia voi avaamalla kierrokset laskee. Ongelmana on lisäksi hienoinen nypytys tasakaasulla ajaettaessa. Kyllä ja kyseessä siis nelkkukoneinen originaali kuntoinen tiina.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.