Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 123- kärjetön sytytys

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125612

    automeca markkinoi kärjetöntä sytytystä 2cv:hen. (123 jne…)
    Onko kellään kokemuksia ja onko hintansa väärtti 160 egee.

    Terveisin Jussi Lintunen
    20 vuotta sätkällä ja rupee taas aktivoitumaan toimintaan

    050-322 0906

    jussi dot lintunen ät pp dot inet dot fi

    #155125

    Moro !!
    Oikein asennettuna kunnossa olevan sähköjärjestelmän omaavaan sätkään oiva peli ja hintansa väärtti. Itsellä kokemusta: 2CV6 vm-87 ajettu noin 50tkm, 2CV6 vm-85 ajettu noin 40tkm, 2CV Paku 18hp kone ajettu noin 12tkm ja kaikissa pelannut ilman ongelmia.
    Asennus kannattaa tehdä huolella ja propelli rasvata hyvin kartiostaan, että saa sitten auki jos josku tarvii, kun 123:n jälkeen ei propellia tarvi irrotella. Vahnat sytytysosat on mulla muovipussissa backuppina mukana varaosien joukossa, jos vaikka 123 pimenee, niin saa vaihtaa kärkisysteemin takaisin.
    Lasse

    #155126

    Mulla kesti eka 123 evo 15000km vanhat vermeet kannattaa pitää mukana.T.Matso

    #155127

    Itselläni on 123 ollut käytössä kahdessa kulkimessa joitain kymmeniä tuhansia. Yksi on sökähtänyt kesken ajon ja sain takuuna uuden. Käynnistyvyys, kulku ja kulutuspuoli ovat mielestäni kohentuneet. Luotettavuus on ollut Visan elektronista sytytystä parempi tai ainakin yksinkertaisempi ja säädettävissä. EVO-malli antaa mahdollisuuden erilaisille testailuille (erilaisia ennakkokäyriä) ja alipainesäädön hyväksikäyttöön.

    Laskennallissti hintansa laite haukkuu vain, jos sätkä on liki jokapäiväisessä käytössä. Mutta autoilussa palaa rahaa yhden 123:n verran hetkessä turhempaankin.

    #155128

    Tuntuu mielenkiintoiselta tuo 123, mutta kieltämättä vähän tyyris. Sitrosella on näköjään 146€.
    Onko ko. värkin itse valmistaminen vaikeaa, olisi sopiva näprättävä talvi-iltojen ratoksi.
    Lassen kirjoituksesta sai käsityksen, että asennus voi mennä pieleenkin, eli mitä ongelmia on odotettavissa?

    #155129

    Ei siinä asennuksessa mikään mene pieleen kun seuraa tarkasti mukana tulevia ohjeita…
    Toisekseen halvemmalla luulen saatavan kyseisen vempaimen Seinäjoelta = Kilta alennus..
    Helpompi hankkia valmiina..
    http://www.automeca.fi/ignition/2cv/ignition2cv.html 💡 😉
    Itse aika vaikea valmistaa.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155130

    @cuisinier wrote:

    Onko ko. värkin itse valmistaminen vaikeaa, olisi sopiva näprättävä talvi-iltojen ratoksi.

    Tarvitset Hall-anturin ja sytytysyksikön. Ts. Hall-anturi antaa induktiopulssin, jonka sytytysyksikkö vahvistaa puolalle ja puola ruiskasee tulpista ulos. Kts. Jasun tinskun rakentelukuvat.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155131

    Ennen 123-uskoa tuli ajettua muutama sata tuhatta kipinänvahvistajaboxin (Raku) avittamana. Ei koskaan mitään ongelmia ja kärkiä ei tarvinnut vaihtaa, koska tällä systeemillä kipinöintiä ei kärjissä esiintynyt (vain ohjausvirta kulki kärkien kautta). Myöskään kondensaattoeia ei tarvittu.

    Tällaisia bokseja oli ainakin ennenvanhaan myös rakennussarjoina, nykytilaantesta en tiedä

    123:n “nerous” taas on siinä, että alkuperäisiä keskipakoissäätäjiä ei tarvita ja näin sytytyskäyrästä saadaan sähköaivojen laskemana optimaalisempi, luultavasti.
    .

    #155132

    @cuisinier wrote:

    Tuntuu mielenkiintoiselta tuo 123, mutta kieltämättä vähän tyyris. Sitrosella on näköjään 146€.
    Onko ko. värkin itse valmistaminen vaikeaa, olisi sopiva näprättävä talvi-iltojen ratoksi.
    Lassen kirjoituksesta sai käsityksen, että asennus voi mennä pieleenkin, eli mitä ongelmia on odotettavissa?

    Onko noita oikeesti Sitrosella saatavilla tuohon hintaan? Aitoja?

    #155133

    Ihan huoleton värkki 123:nen on yleensä ollut, mutta just äsken dementoitui käyttösätkän 123:nen 😥 Syy ja seuraus: strattimoottorille plus-kaapelin juureen tuleva johto meni vanhuttaan poikki ja pätki virtoja. Nyt ei anna 123:nen kipinää tulpalle.
    Tämä on nyt toinen kerta kun 123:nen hajoaa miulla. Edellisellä kerralla sammui kesken ajon ilman mitään syytä. Viaksi paljastui 123:nen, jonka lähetin suoraan valmistajalle ehjättäväksi. Maksoi vain postikulut Hollantiin ja parin viikon sisällä saapui paketti ehjättynä takaisin.

    Ehdottomasti vanhajäjestelmä pitää mukana kuljettaa.(Nyt piti lähteä kaupoille apostolin kyydillä, kun epäkeskoa ei ollutkaan pakissa… ) Tekniikalla on tapana pettää joskus vaikka olisi kuinka pomminvarmaa. 😉

    #155134

    @Isoo-Jukka wrote:

    Tällaisia bokseja oli ainakin ennenvanhaan myös rakennussarjoina, nykytilaantesta en tiedä

    Olen näitä Vellemaneja kasannut ja asentanut kohta tusinan verran ja ongelmitta pelaa, mikäli huolehtii, että se pysyy kuivana ja saa varmasti maita. Näidenkin kanssa tulee tulevaisuudessa ongelmia mikäli Helgen väite pitää paikkansa kärkivalmistajien siirtymisestä huonompaan materiaaliin katkojan bakeliitissa! Se on nimittäin ainut mikä kuluu tässä järjestelmässä.

    Sekin on totta, että 123 antaa tarkemman kipinän, koska sille ei ole haittaa nokka-akselin pään käyryydestä tahi muista keskipakoissäädön onkhelmista. Tätäkin ongelmaa olen korjannut kärjellisistä nokka-akselin päätä rusikoimalla, alkutilanne on pahimmillaan ollut 3 hampaan verran heittoa ja lopputilanne ei heittoa.. (Tarkoittaa siis strobolla vauhtipyörään tehtyä merkkiä seuraten, jos nokka-akselissa on heittoa, näkyy strobolla kaksi merkkiä yhden sijasta ja hampaista voi laskea merkkien etäisyyden toisistaan. Aiheuttaa tehottomuutta, ja hötkyttävää tyhjäkäyntiä)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155135

    @sitikkapuoskari wrote:

    Onko noita oikeesti Sitrosella saatavilla tuohon hintaan? Aitoja?

    ? Kannattaa varmaan kysyä suoraan heiltä, tietävät itse varastotilanteensa tai toimitusaikansa. Aina ovat hinnat pitäneet kutinsa.
    Tämä ei ollut niinkään mikään hintavertailu, kuin toteamus että ovat aika kalliita kärki-konkkapakettiin verrattuna.
    Erittäin mielenkiintoista kuulla mielipiteitä tästä, käyttökokemuksia näyttää olevan monenmoisia. Itsetekeminen
    kiinnostaa silti tekemisen ilosta, ei kai mikään ole liian kallista sätkään…aito asia kai on vanha systeemi,
    mutta vähän säikähdin että jos hyviä kärkiä ei enää saisi.

    #155136

    @cuisinier wrote:

    @sitikkapuoskari wrote:

    Onko noita oikeesti Sitrosella saatavilla tuohon hintaan? Aitoja?

    ? Kannattaa varmaan kysyä suoraan heiltä, tietävät itse varastotilanteensa tai toimitusaikansa. Aina ovat hinnat pitäneet kutinsa.
    Tämä ei ollut niinkään mikään hintavertailu, kuin toteamus että ovat aika kalliita kärki-konkkapakettiin verrattuna.
    Erittäin mielenkiintoista kuulla mielipiteitä tästä, käyttökokemuksia näyttää olevan monenmoisia. Itsetekeminen
    kiinnostaa silti tekemisen ilosta, ei kai mikään ole liian kallista sätkään…aito asia kai on vanha systeemi,
    mutta vähän säikähdin että jos hyviä kärkiä ei enää saisi.

    Ihan vaan sen takia kysyn kun satun niitä myymään teille – Nyt on tehdas kiinni kun muuttavat, siksi varasto meillä tyhjä- yksi UNI malli löytyy hyllystä. 😥

    #155137

    Cassiksen kopion tuosta ostin Tsekeistä, maksoi jotain 80e ja risat. Ainakin sillä kotiin pääsi 😆 .

    #155138

    @Kaapelimies wrote:

    Cassiksen kopion tuosta ostin Tsekeistä, maksoi jotain 80e ja risat. Ainakin sillä kotiin pääsi 😆 .

    Niin arvelisin kans. Tuolla äsken mainitulla hinnalla kun ei saa rahteja maksuun… 8)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 67)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.