Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 123…. Korjaus

  • Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 18.1.2023 at 11:39 Jasu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #280259

    Korjaako joku 123 ia?? Olisi Evo potilas.

    #280266

    Kyllä korjaa!

    #280280

    Moro !
    Kiva tietää, että joku korjaa. 🙂
    Olis vanhuksen pimentämä evo kans hoitoo vailla.
    Ei oikein tunnu vanhuksen koneessa pelittävän tuo 123.
    Lasse

    #280282

    Muutama on tullut korjattua. Pari alkusarjan 123:sta, kolme tai neljä uudempaa sekä yksi NGnition. Kaikissa sama oire, täydestä laukasta kipinättömäksi, valo vilahteli muttei puolalla mitään tapahtunut…

    Kaikista löytyi sama vika, mallisarjasta ja valmistajasta riippumatta. Sarjavastus kytkinkomponentin ja maan välistä palanut poikki, ihan suunniteltu “automaattilaukeaminen” selvästi, pintaliitosvastuksen kautta kaikki puolan läpi kulkeva virta. Aivan alimitoitettu komponentti, korjaamiini tuli laitettua tilalle läpiladottava massavastus tarpeeksi (vai jopa tarpeettoman paljon?) varustetulla tehonkestolla. Eikä vielä yksikään ole palautunut uudelleenkorjattavaksi…

    On korjattavissa ihan kotioloissa, jos vaan juotoskolvi pysyy käsissä ja tunnistaa elektroniikan komponentteja. Tännekin tuli laitettua kuvia korjauksista, joissa selostettu kuvien lisäksi mitä on tehty. Löytynee kun jaksaa etsiä, ellei kuvat ole kadonneet photobucketin sekoilun takia…

    Siis ellei varaosaa saa esim takuuseen, tai kohtuuttoman halvalla. Omatoimikorjaten kustannukset euron pinnassa, ekan kanssa aikaa meni jokunen tunti, vähimmillään vartissa valmista. Jos vaan ehdin ja muistan, yritän etsiä kuvat jostakin näkösälle…

    #280289

    Tuommosen löysin, kymmenen vuoden takaa, toivotaan kuvien näkyvän..:

    “[img]http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Electronique/Ignition/Vikapaikka.jpg[/img]
    Vikapaikka on tuolla jo ympyröitynä, yksi ainoa pintaliitosvastus, mennyt huonoksi eli palanut poikki. Piti olla 0,3 ohmia, ei juuri johtanut, sitä kautta kuitenkin piti mennä puolan virrat maihin elikkäs puolan latautua…

    Mikäpä sitten neuvoksi, mistäpä sitä näin illan kotvassa äkkisilleen pintaliitovastukseksi ryhtymään..? Vallankin kun vielä pikaiset laskelmat antoi ymmärtää että [i]worst case skenario[/i] olisi sellainen että tuossa saattaisi hävitä lämmöksi viis-kuus wattia, joten eipä ollut mikään ihme tuolle kärvähtämiselle…

    [img]http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/2cv-Dyane/Electronique/Ignition/DSCN9451.jpg[/img]
    Niin, minäpä kaivelin vähän romulaatikkoa, ja tälläsin sitten tuollaisen siihen, äskeisen [i]kärpäsenpaskan[/i] tilalle. Kestää lämmetäkin tuo, vielä kun holvaisi tuon ja metallikotelon väliin piitöhnää…

    Testasinkin mokomaa, 115W lamppukuormalla, hyvin ainakin vilkutti lampettia…

    Josko tuo nyt sitten kestäisi..? Parin satkun keksintö tuli eheäksi reippaassa vartissa 0,15€ osalla…”

    #280316

    Raimo. Ei ollut varastossa uutta piirilevyä. Uusi 80€

    #280667

    Kehitystä on tapahtunut, mutta silti näitä hajoaa. Jasun kuvassa oli yksi vastus joka oli palanut. Tässä mallissa palaneita rinnankytkettyjä vastuksia on 6kpl.

    #280684

    Joo, kehitystä. Eka vastaantullut kärvähtänyt oli tosiaan tuommoinen yhden vastuksen versio, seuraavat “vähän uudemmat” muistaakseni olivat niitä kolmen vastuksen versioita vähän paremmalla tehonkestolla. Olikohan näin että tuo kuuden vastuksen versio olisi uusimmasta päästä, ja tuosta näkee ettei senkään kanssa tehonkesto ole ihan tarpeeksi. Läpiladottavalla tehovastuksella ei vastaavaa ongelmaa tule, se kun ei juuri edes lämpene toiminnassa, ja jos lämpenee niin se saa kyllä kuumentua ihan huolella ennen vahinkoa…

    Tuo on mielestäni suunnittelumoka, jota ei vieläkään ole korjattu. Ja kauanko näitä onkaan ollut markkinoilla, pari vuosikymmentä? Eikä varmasti olisi minkäänlainen kustannuskysymys laittaa tuohon tarpeeksi tehonkestoa omaava komponentti, vaikka yksittäisen hintaan tulisikin joku kymmenen senttiä lisää, niin takuuvaihdot vähenisi tuolta osin merkittävästi ellei katoaisi kokonaan…

    #280757

    Ei näitä kyllä ole tarvinnut takuuseen vaihtaa… 20 vuotta olen näitä maahantuonut.

    #280761

    Mitenkäs pitkä takuu noissa on?
    Mulla on joku Tsekeistä (maailmankokouksesta) ostettu samantyyppinen, eri valmistajan. Just laskeskelin että ainakin 70tkm sillä on menty. Ei oo vielä hajonnut..

    #280769

    Ei näitä kyllä ole tarvinnut takuuseen vaihtaa… 20 vuotta olen näitä maahantuonut.

    Nyt kun muistelee, niin silloin alkuaikoina näitä tuntui menevän aika paljonkin särki. Ns. täydestä laukasta, varoittamatta, kipinän tulo vaan loppui vaikka merkkivalo vilkkuikin startatessa. Oireet täsmäsi siihen että mainittu sarjavastus kytkinkomponentin ja maan välissä oli antautunut. Aika moni sai takuuseen toimivan, mutta toimi itse suoraan valmistajan kanssa, eli sitä kautta voi ymmärtää Matin käsityksen ettei takuujuttuja olisi ollut…

    Sitten se syy, miksi näihin tuli kurkistettua sisään, ja korjattua näiä. Osa kävi valmistajalla kääntymässä, palautettiin asiakkaalle saatesanoin jotka sisälti sanan “käyttäjävirhe”. Eikä tuolloin ollut käsittääkseni varaosalevyjä tarjolla, välillä oli valmistuksen kanssakin pitkää jonotusta…

    Yllättää että edelleen näkyy nämä palavan samasta paikasta, vaikka vaikuttaisi kehitetyn jo paremmaksi. Mutta jossain on vikaa, jos ei kärkisytkälle tarkoitetulla puolalla kestä normi ajoa Suomen kesän lämmöissä, kun kytkinkomponentti antaisi myöten huomattavasti kovemmillekin tehoille eli tukevammalle kipinälle. Tai sitten ei ole edes haluttu tehdä pitempi-ikäistä, olisi ehkä huonoa bisnestä tehdä liian kestävä..?

    No, tämä on vain omaa pohdintaa ja mielipiteitä. Tykkään ennemmin ehjätä laitteita, jos ovat järjellisesti ehjättävissä, paljon mieluummin kuin vain vaihdan toiseen samanlaiseen ehjään. Eikä itseäni ollenkaan haittaa että vaihtoehtona 60€ varaosalle on vartti omaa aikaa ja 0,15€ osat. Sytkä pitää kuitenkin purkaa pois, vaihtaa sitten uuden kortin tai vastuksen vanhaan, eli se lisäaika menee lähinnä osien etsimiseen ja kolvin lämpenemisen odotteluun…

    Niin, ja kaikki mitkä ovat tänne tulleet viallisina, ovat kyllä palautuneet toimivina omistajilleen. Ja siksi kuvat ja tarinaa esille toin, että joku muukin uskaltaisi kokeilla. Siinä kun ei enää mitään menetä, paitsi sen vartin omasta ajastaan, jos korjausta kokeilee. Sotii tosin nykyaikaa vastaan, kaikenlainen korjaaminen osan vaihtamisen sijaan, mutta niin tuo Sätkäkin sotii samaan tapaan oikeastan kaikkea nykyaikaista vastaan…

    Eikä mulla ole mitään halua tai tarvetta astua toisten varpaille tässä, mutta puolistan kantaani kun sanotaan ihan totuudenvastaista. Se että maahantuojan kautta ei ole takuuhommia paljoa ollut, on vain maahantuojan näkemys. Omatuontia näidenkin kanssa on ollut ihan alusta asti, ja jos en aivan väärin muista niin halukkuus itse tuotujen korjaamiseen ja takuukyselyihin oli aikanaan varsin nihkeätä… Tarinaa näistä oli tuolloin ihan paljon, haku jos toimisi niin sitä löytyisi, ongelmistakin osattiin tuolloin keskustella hienosti. Ja etsiä ratkaisuja…

    Niin, ja jos näitä ei vikaantuisi, miksi sitten ohjeistetaan pitämään ne pois puretut kärkivermeet mukana..? (tähän kuuluisi semmoinen hymilö)

    #280784

    Jasu- Olisi kiva tietää faktaa tuumailuillesi. Montako olet joutunut korjata? Takuutapauksia ei ole oikeasti ollut mulla 20 vuoden aikana lainkaan. Jos jollakin on ollut ongelmaa olen auttanut tinkimättä siitä keneltä on ostettu. Mulle soitetaan aiheesta useinkin vaikken olisi myynytkään ja silti autan… Se Kiltahenki… Jokusen piirilevyn olen myynyt rikkinäisen tilalle muttta aina on selvinnyt ettei kyseessä ole ns takuu vaan muu syy. Niitäkin voi olla tapauskohtaisesti vaikka se vanha oikosulussa oleva puola..Tänäänkin möin moisen laitteen asiakkaalle ja sanoin että pidä vanhat kärkisysteemit varalla. Silloin niitä ei varmaan tarvita kun olet varautunut.. 🙂

    #280786

    Aki- en voi vastata takuista ns. muun merkkisiin. 123 Ignition joita myyn takaan. https://www.automeca.fi/tuote/123-ignition-2cv-perusmalli/

    #280791

    Matti. Muutama kysymys:

    -miksi vähättelet
    -eikö nämä mistä kerron, olleetkaan rikki
    -onko laittamani kuvat manipuloituja
    -ovatko kanssani asiasta puhuneet valehdelleet minulle
    -tälläkin palstalla on asiaa käsitelty, viimeisen 20 vuoden aikana, käytitkö hakua löytääkseesi keskustelut (palstan rakenteesta johtuen, pirullista etsiä)
    -kirjanpitoa määristä tai muustakaan ei ole, arviot määristä mitä kauttani on kulkenut on tässä viestiketjussa, luitko aiemmat kirjoitukseni ketjussa
    -tämäkö on sitä Kiltahenkeä, yritetään lakaista ongelma maton alle ja ammutaan viestin tuoja

    Se mitä olen tänne väärin kirjoittanut, oli vertaus korjauksen hinnan mielekkyydestä, kirjoitin jostain syystä vaihtokortin hinnaksi 60€ jonka olit kirjoittanut olevan 80€ (joita ei ollut hyllyssä). Mikä tässä tilanteessa sitten olisi mielekäs vaihtoehto, näin harrasteen kannalta? Kun sytkä on jo käsissä ja avattuna, vaihtaa ne “kärpäsenpaskat” kestävämpään komponenttiin (kustannus kymmeniä senttejä), odottaa varaosakortin saapumista (kustannus 80€) vai hankkia uusi (pari satkua? vai kolme? En nykyhintaa edes tiedä). Yrittäjän kannalta vastaus on eri, ja bisneksen, mutta näitä en tosiaankaan edes kysynyt…

    Senkin olen maininnut, ettei tuon vastuksen vaihtaminen ole satavarma korjausmetodi. Jos siis kortilta on muutakin mennyt. Mutta tällä kokemuksella tähän mennessä, muita vikoja en ole kohdannut, enkä kuullut/lukenut myöskään ulkomaisilta harrastajilta. Vikaantuneita on kyllä raportoitu olleen rajojemme ulkopuolellakin, ja samaa vikapaikkaa on näkynyt. Enkä usko hetkeäkään etteikö joku muukin tässä maassa olisi viimeistään kuvat nähtyään kokeillut itse korjata omaa vikaantunuttaan…

    Kiitos ja anteeksi, Jasu

    #280798

    Lisätään vielä, että en muistanutkaan korjanneeni yhtä aivan eri tavalla rikkoutunutta DG Nitionia. Latausreleen rikkoutumisen jälkeen oli latausjännitettä ollut jonkin aikaa reipasta 16 volttia, välillä enemmänkin, kunnes oli “laulu loppunut” eli kipinän tulo ehtynyt. Ei merkkivalokaan suostunut syttymään enää…

    Siitä löytyi toimiva suojausmekanismi, tai ainakin toiminut semmoinen. Syöttöpuolella ensin konkka tasaamassa sähköä, sit lyhyt linja piirilevyllä, seuraavana 16 voltin Zenerdiodi. Jännitteen ollessa tarpeeksi kauan yli 16 volttia, oli mainittu Zener palanut oikoseen, ja sitten polttanut piirilevyltä syöttölinjan poikki…

    Tuo tuli korjattua juottamalla levylle palaneen linjan kaveriksi piuhaa ja uusi Zeneri. Testikäyttö ilman uutta diodia, mutta toiminnan löydyttyä laitoin senkin. Tämä oli vuonna 2016 ja käsittääkseni on ajossa edelleen, kun ei ole muuta palautetta kuulunut kuin se että taas liikkuu. Ja muisti kun on mikä on, ei mitään mielikuvaa kenen osa oli käpisteltävänä…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.