Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 123…. Korjaus
- Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 18.1.2023 at 11:39 Jasu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.8.2022, 10:24 #280818
Moro !!
Minulla on Azu vm62 18hp koneella ja 12v sähköillä tainnuttanu kaksi 123unia. Korjaamiseksi suositeltiin ottaa yhteyttä myyneeseen liikkeeseen (Franzose). Kirjoitin kuitenki emailin suoraan valmistajalle ja he pyysivät lähettämään suoraan sinne kuitin kopion kera.
Ensimmäinen oli alle 1v vanha ja piirikortti vaihdettiin takuuseen, postimaksujen osuutta en enään muista.
Toinen (ei sama) oli yli vuoden vanha ja piirikortin vaihto maksoi 80€.
Ekalla kerralla puutumisen syy lienee löysässä ollut laturin virtakaapeli, toisen kerran syytä en ole saanut selville.
Muutenkaan tuo A79/0 kone ei toimi hyvin tuon sytkän kanssa vaikka asetusnappula on oikein valittu. Vanhusten vaelluksen alussa palasin vanhaan kärki-konkka systeemiin ja meno alkoi maittaa entisen tahmailun sijasta.
Muissa meidän sätkissä (2klp Ami8 ja 1kpl visa koneet) toiminta on ollut moitteetonta.
Varalla on toki aina vanha systeemi, paitsi visakoneisessa toinen 123, mukana rikkoutumisen varalta. Mutta ennenkin ennen elektronista oli kyllä kärjet, konkka ja kärkikotelo varalla mukana.
Nämä minun kokemukset ko. Värkistä.
T. Lasse19.9.2022, 16:16 #281615Vaihteeksi tuli yksi yks-kaks-kolmonen käymään. Toimiva, ei ihan uusimmasta päästä, mutta tuli toive katsoa sisään ja tehdä ennakoiva korjaus. Muutama kuva aiheesta, lopussa jotain selitystäkin…
Tässä ennen kajoamista korttiin. Iso keltainen mötikkä, on 0,22uF konkka, näitä on kuulemma irtoillut toisinaan. Tässäkin oli toinen piuha melkein irti, sormella kun tökkäsi niin irtosi. Irrotessaan kipinä heikkenee, ja osaa rikkoa muutakin mennessään…
Tässä tämä sarjavastus kuvassa, tulitikun pään kokoinen pintaliitosvastus. Lämmenneen/tummuneen oloinen, olisi saattanut kestääkin mutta kokeillaan vähentää riskiä vikaantumisesta, eli irrotin mokoman…
…ja korvasin tuommoisella muutaman watin vastuksella. Mahtuu maapiuhan juottamaan just tuohon levyn maatason reunaan, kuoressa viisto kevennys sopivasti, toisen piuhan saa tukevasti kytkintransistorin jalkaan juotettua. Tuskin tästä ainakaan menee…
Kortin kiinnitysruuvit eivät kovin kireällä olleet, ja hieman vaikutti kipinöineen ruuvien lähistöltä korttikin, tässäkin semmoinen mitä ei ehkä ole kunnolla otettu huomioon suunnittelussa. Kaikki puolan virta kulkee kortilta kuoreen, ja vain puristusliitoksella joka edellyttää että nuo ruuvit ovat kireällä. Kipinöinti tuossakin välissä lisää riskiä vikaantumiselle, ja tarpeeksi löystyessään lopettaa kyllä etenemisenkin kun sytkä ei saakaan enää maata…
Alustavasti testatessa toimii, pitää vielä kiinnittää johonkin telineeseen jossa pääsee pyörittämään magneetteja eli testata varmemmin. Sattuneesta syystä kun löytyy nokan päästä kiinnike, mihin keskipakopainot ja 123:n kanssa magneetit kiinnittyy, kun vaan sen saa vaikka akkuporaan kiinni niin eiköhän siitä tilapäinen testipenkki taas syntyne…
20.9.2022, 16:37 #281723Testattu, toimii. Olikin vähän helpompi ratkaisu testipenkin suhteen, kun muisti että tallista löytyy pyöväspora portaattomalla nopeussäädöllä. Vaikkakin hitaammaksi olisin toivonut matalia kierroksia, mutta kaikkea ei aina vaan saa…
Tuota kierroslukua kun tarkastelee, niin pitää muistaa jotta moottorin käyntikierroksiin nähden tuossa mennään tuplavauhtia. Kun nokka pyörii sen puolet kammen nopeudesta…
Strobolla katsoin että ennakot säätyy jokseenkin järkevästi, vaan ei tuolla matalan pään kierrosluvulla olla lähelläkään tyhjäkäyntiä eli vasta kun sammuttaa/käynnistää poran, ennakot käy siellä starttialueellakin…
Semmoista seitsemän millin kipinää tekee helposti, jäi kokeilematta paljonko enimmillään hyppäisi. Puolakin vanha, käytetty, varapuolana mukana vuosia pyörinyt yksilö, eikä tuo pikkuakkukaan tainnut edes täysi olla…
21.9.2022, 11:04 #281735Hyvä Jasu !!
Oot kyllä aika mestari !!
:))
Lasse18.1.2023, 11:39 #283213Pikkasen taas aiheesta. Tässä talven mittaan on käynyt pari tapausta “ennakoivassa huollossa” eli pintaliitosvastukset olen vaihtanut massavastukseen. Eri ikäisiä, toinen 2004 ja toinen 2009 valmistetulla kortilla, tai ainakin semmoinen vuosiluku on kortissa. Vanhempi oli jo selkeästi lämmittänyt levyä allaan, uudemmassa vain pieni värjäytymä. Kumpikin toimi pylväsporalla testatessa kuten pitää, puolan virta asettui kierrosluvusta riippien puolen ampeerin kahta puolta, mutta kumpikin teki senkin että sammutuksen jälkeen, ja joskus virtojen kytkennän jälkeen, otti hetken 2,6 ampeerin virtaa. Eihän tuossakaan vastukselle tule kuin vajaa watti lämmöksi hävitettävää, mutta sopivasti paistetulle vastukselle sekin voi olla liikaa…
Komponentin hinta on hieman kohonnut, nyt oli vaatimattomasti moninkertaistunut, mutta edelleen siedettävä 1,20€ kipale. Muutaman kymmenen sentin hinnasta aika reilu nousu, tästä voi kuulemma kiittää maailmanlaajuista komponenttien saatavuusongelmaa, kriisit tekee tehtävänsä…
Ilmeisesti yksi mitä aiemmin kirjoittelin, eli löystyneet kortin kiinnitysruuvit, on koettu ongelmaksi. Vanhoissa oli ristipääruuvit ilman prikkoja, uudemmissa on tullut vastaan kuusiokoloruuveja lukkoprikan kanssa. Tuo jousimainen lukkoprikka antaa vähä pelivaraa, niin lämpöjen kuin muunkin elämisen suhteen, ei maayhteys kortista runkoon katoa kerrasta jos eläessään ruuvit löystyy. Eli on tuotekehitystä tuoltakin osin tapahtunut. Eikä kipinöintiä näy tapahtuneen prikallisissa yksilöissä mitä on tullut käpisteltyä, muutamassa prikattomassa kylläkin…
Rampan sytkää, sitä “huolella poltettua EVOa”, on tullut tutkailtua, korvaava kytkinkomponentti löytyi jo jemmasta, testaan miten lähtee toimimaan BIP373 kikkareella, joita on Megasquirtin kanssa käytetty ihan paljon. On siellä vielä vähän muutakin kärventynyttä, mutta ne on helpompia löydettäviä, ihan perus vastuksia joita on vieressä olleen lämpölähteen ansiosta mennyt vähän huonoksi. Testataan läpiladottavilla ensin, laittelen siitä sitten enemmän tarinaa kun saa testattua, jos vaikka kuviakin osaisi ottaa…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.