Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 12hp vetarit

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127425

    Terve!

    Mitenkäs 12-heppaisesta helpoiten irtoavat vetarit? Toisaalta kumin vaihtoa ajatellen, toisaalta laatikon vaihtoa. Levylaatikollisesta olen irroitellut, mutten tällaisesta rumpuvirityksestä. Rummun kupeessa näyttää pikavilkaisulla olevan pultteja, mutta itse vetarin pää näyttäisi olevan rummun sisällä. Rumpuko pitää irroittaa? Vai katsoinko vain väärin?

    #164857

    Helpoiten, ristinivelen irroittamalla. Tarvitseeko sitten irroittaa muulloin, ei…

    Jos siis yläpään irroituksesta puhutaan. Alapää on samoin koko mallisarjan läpi, eli napamutteri irti…

    #164858

    Ne neljä mutteria pitelevät vain jarrurumpua. Varsinaiset vetarin yläpään kiinnitykset on sen takana, mutta niitä aika harvoin irroitellaan ja jarrurempat ym. tehdään vetarintumpin kera hieman vaikeammin kuin 70-luvun malleissa.

    #164859

    Haitarikumia vaihtaessa napamutteri auki ja poistat vetarin. Laatikon vaihdossa nostat vaan loodan pois. Alapäitä ei tarvitse silloin poistaa. Ja sitten vielä eräs tärkeä huomautus. Kun liität vetarin alapään ja yläpään, niin MUISTA KATSOA ETTÄ NE KAHVAT OVAT SAMAAN SUUNTAAN. Eli siis kahvoilla tarkoitan niitä ulokkeita missä on kiinni se ristitappi.

    #164860

    Moro !!
    Jasu jo vastaskin.
    Kumiahan on vain keskiboorissa ja siihen pääsee käsiksi irroittamalla etupyörä kyseiseltä puolelta, poistamalla vetoakselin lukitussokka, avaamalla vetarin mutteri, kääntämällä pyörä etureunastaan runkoa kohti, poistamalla vetari laipasta ja vetämällä ulos boorituksesta.
    Laatikon vaihtoa ajatellen ei välttämättä tarvitse purkaa vetareita, lähtee nostamalla booreista irti, kuten uudemmatkin mallit.
    Yläpää, kuten jasu kirjoitti lähtee ainostaan vetarin ristikko purkamalla. Laatikon puoleinen haarukka jää paikoilleen ja on yleensä se kuluneempi puoli, kun on hankalampi vaihtaa.
    Lasse

    #164861

    Laatikkoa nostaessa vetarit siis irtoavat spooreistaa ilman sen kummempia temppuja? Ja takaisinkin menevät, kunhan vain kädet riittävät niitä alkuun ohjailemaan?

    Tuumailen näitä vain, kun ainakin yksi vetarin kumi pitää vaihtaa ja sitten olen kallistumassa vaihtamaan koko voimapaketin (jos sellaista termiä voi 12hp yhteydessä käyttää) biilistä toiseen sen sijaan, että vekslaisin tankin, katon, renkaat yms. pientä toiseen suuntaan. Lisäksi säästyn tuulilasin irroitukselta ja alareunan hitsuulta (ainakin tässä vaiheessa), jos otan ajoon sen yksilön, josta on tällä hetkellä kone mäjellä…

    #164862

    Mulla on tuossa 62:ssa tällainen sekavetarisysteemi

    Toisessa on sitten taas tällaiset, kylläkin isot rummut (Ami6)

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164863

    Alapäähän on saanut ja saanee vieläkin wanhuksen vetarin pituisia vakionopeusniveliä. Sellaisiakin wanhuslaatikoita on, joissa on kokonaan vakionopeuskamat yläpäästä lähtien 60-luvun loppuvuosina.

    Ami6:ssa (ja Dyanessa) oli taas nuo kuvan tuplaristit, johon kuuluu kaikkein lyhimmät alapäät.

    #164864

    Ei kaikissa wanhusDyaneissa 😉

    Dyane 6 vm.68


    Wanhusloodan vetarin sisäpää

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164865

    Sit Jimmi muistetaan että tuon vuoden -68 valmistumisen jälkeen on saattanu olla joku muukin rasvanäppi ennen nykyistä asentajaa askartelemassa, tarkoittanen tällä sitä että mistäpä sen tietää kuinka alkuperäinen se enää on… 🙄

    Ja Dieselflosselle sellaisia terveisiä että mäne sinne talliin ihmettelemään, kyllä se selviää. Tai sitä ennen muutamaa kuvaa katselemalla, vaikka korjailuopuksista…

    Ja ennenkuin kukaan tästä älähtää, että “jopas on taas kielenkäyttöä ja kummallista opastusta”, niin olikohan se eilen viimeks ku soiteltiin muissa asioissa jotta kai sitä tutummille saa vähä vinoilla… :mrgreen:

    #164866

    @Jasu wrote:

    Ja ennenkuin kukaan tästä älähtää, että “jopas on taas kielenkäyttöä ja kummallista opastusta”, niin olikohan se eilen viimeks ku soiteltiin muissa asioissa jotta kai sitä tutummille saa vähä vinoilla… :mrgreen:

    Kyllähän nuo asiat pakkaa paikan päällä selviämään, kunhan vain asennoitumista harrastan täällä kyselemällä… Ja tästä köökistä on ainakin 20m käveltävää tuonne talliin.

    OT: Koitapa roudata hanurisi Morvaan, niin päästää silmätysten vinoilemaan. Voin ottaa Xm:n lodjun matkaan, vaikka iidu-kamat jäävät kotio. Saattaa Morvan uusi emäntä tykätä kyttyrää, jos jätän laatikkosi tantereelle, etkä ole sitä noutamassa. 😆

    #164867

    Jatketaan OT-linjalla: Voip olla että Morva jää välliin, joku meilläasuva keksi samalle päivälle vähän muutakin ohjelmaa, joten saattas tulla hitusen hoppu. Vaan eikö tuo lie samaan kasaan niiden D-osien kanssa sopis, ainakin tänään sellasta höpistiin jotta pitäs sopia, ja tuskin saa pahasti tartuntaa vaikka volkkarin kyytiin joutuskin…

    Tulipa mieleen että on kai siulla teknistä dokumentaatiota WanhusSätkään olemassa mistä näitä juttuja ihmetellä..?

    #164868

    Hyvät herrat

    Killan arkisto on täynnä teknistä dokumentaariota, sinne siis… 😀

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164869

    @Jasu wrote:

    Jatketaan OT-linjalla: Voip olla että Morva jää välliin

    No voe sun…

    @Jasu wrote:

    Tulipa mieleen että on kai siulla teknistä dokumentaatiota WanhusSätkään olemassa mistä näitä juttuja ihmetellä..?

    Tuli joskus ostettua sellainen 300-sivuinen opus, jonka tarkkuus on luokkaa “tee vaikka itse koko sätkä”. Mutta kuka sitä nyt manuvaaleja lukee…

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.