Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 12V Puolassa halkeamia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126820

    Terve taas asiantuntijat ja muutkin!
    Tuossa menneellä viikolla jäi sätkässä virta päälle ja kone ei sitten lähtenyt kunnolla käyntiin – pätki ja paukkui vaan. Lopulta katosi kaikki elo tulpilta.
    Jäähdyttelin sitten puolaa aikani ja kas, se alkoi taasen kipinää tuottamaan. (Tämä näytti olevan yleinen ilmiö, kun sitten myöhemmin tekniikka -palstaa selailin).
    Samalla havaitsin myös vasemmassa puoliskossa keskikohdan “olakkeesta” lähteviä, parin sentin mittaisia halkeamia ainakin pari – ellei kolme kappaletta.
    Olisiko nämä saaneet alkunsa puolan ylikuumenemisesta? Mitään litkuja ei (ainakaan vielä) näyttänyt valuneen.
    Varapuolan ajattelin hankkia jokatapauksessa, mutta onko muilla vastaavia kokemuksia?

    Samalla reissulla muuten laturikin lakkasi toimimasta, mutta tuskin liityy tähän tapaukseen.

    Terv,
    Jari

    #162117

    @jre007 wrote:

    Olisiko nämä saaneet alkunsa puolan ylikuumenemisesta?

    Samalla reissulla muuten laturikin lakkasi toimimasta, mutta tuskin liityy tähän tapaukseen.

    Kumpaankin voi hyvin vastata että kyllä, samaan tapaukseen liittyy. Laturi osaa ottaa itteensä jos virrat päällä toimettomana pitää, ja puolan kuoret myös joskus haluaa samassa tilanteessa halkeilla…

    #162118

    Jotkut viisaat ovat väittäneet, että kerran ylikuumennut tai “yli-ikäinen” puola kannattaa vaihtaa uuteen alkuperäisosaan ja välttää monemoiset ongelmat tulevaisuudessa.

    #162119

    Viime maailmankokousreissulla taisi useampikin puola porukoilla hajota kuumenemisen takia. Minulla on ikävä muisto San Remosta vuosien takaa: Jäin keskustan liikennevaloihin ja dyane sammui käynnistymättä. Onneksi kaksi nuorta miestä työnsi pelin käyntiin. Läheisellä kadunvarsi huoltamolla vaihdoin varapuolan huoltamonpitäjän parkuessa, että hänen bisneksensä menevät pilalle. Minä huusin tekaisin: “Big problem”. Hän huitoi käsillään aikansa ja sain puolan vaihdettua. Matka jatkui kuin ennekin. Pitäkää siis aina varapuola mukananne.

    #162120

    Kylläpä hämmästykseni oli suuri kun laturi rupesi taas lataamaan? Ja parin päivän päästä taasen lopetti. Hyvää asiassa oli kuitenkin se, että käämi ei ainakaan ollut virran päälläolon johdosta vaurioitunut – onneksi. Vianmetsästys johti puuttuvaan kenttävirtaan, seuraavaksi säätimeen ja sieltä sulakerasiaan.
    Asian olisi hoksannut vilkkureleestäkin, koska ei toiminut silloin, kun ei ladannut; ajattelin kuitenkin, että jännitteen takia ei toiminut.
    No nyt toimii laturi ja myös vilkkurele, silloinkin kun ei moottori käy. Joskus sitä vaan olettaa liikoja.

    Jari

    #162121

    Paljonkos sitä öljyä on puolan sisällä ? Onko kukaan mitannut puolan painoa tarkalla vaa-alla ennen/jälkeen öljyjen karkaamisen ?

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.