- Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 24.2.2024 at 17:39 toimesta.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 18 hp-koneen venttiilikopat
Huomentapäivää!
Olen kasaillut 20 vuotta sitten purkamaani otsikossa mainittua varaosakonetta, ja kovasti on mietityttänyt että minkäs takia tässä on erilaiset venttiilikopat kun nykyisen -64 kulkimeni koneessa. Seuraavan linkin kuvassa on nuo kummatkin omistamani koppamallit.
https://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/2cv/history/1968.html
Vasen on minulle tutumpi ja oikea sitten tosiaan varaosakoneen. Aika monta iltaa on mennyt vastausta etsiessä ja välillä olen tullut siihen tulokseen, että tuo “kakkuvuokatyyppinen” olisi myöhempien mallien (kuten nelkkujen koppa), mutta sitten tämä sivu väittää että näitä olisi tosiaan laitettu viimeisiin 425-kuutioisiin.
Osaisikos joku vahvistaa tuon tiedon?
Olen myös törmännyt Uudemman mallin koppiin joissain wanhuskoneissa, mutta aina ajatellut että joku on jostain syystä vaihtanut. Vaikea keksiä miksi, koska alumiiniset sileät niin paljon mageemmat. Ainakin kaikissa wanhuksissa joiden tiedän olevan varmasti alkuperäisiä on alumiiniset kopat.
Moro!!
Nuo alumiiniset kuulunee Vanhus koneisiin alunperin. Monet varmaan vaihtaneet uudemman mallisiin, kun niihin on helpompi saada kopan tiiviste istumaan paikoilleen, kun niissä on se reunus. Alumiinikopan tiiviste on ilman tuota piparireunaa.
Itselläni on tehdasuus 18hp kone, joka ostettu uutena noin vuonna 77 korpparilta ja siinä on nuo uudemman mallin kopata.
Lasse
Terve,
tuo alumiininen koppa korvattiin teräksisellä mallilla maaliskuussa 1969. Eli viimeiset vanhuskoneet oli varustettu tuolla uuden mallisella kopalla.
//JYM
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
Kiitos kaikille vastanneille. Juutuubissa näkyy tosiaan 60-luvun alun wanhuksia varustettuna noilla uudemmilla kansilla, ja syytä tähän voi vain miettiä. Mutta sivut olivat siis oikeassa.
Oma koneeni voi sitten olla vanhempaa sorttia, johon on laitettu uudet kopat tai sitten myöhempää tekoa. Tuon koneen mukana tuli pakosarja, jossa oli myös teline laturille (ja jonka rälläköin pois). Viritys tosin näytti myöhemmin itse värkätyltä.
Minustakin nuo vanhemmat kopat on mojovamman näköiset ja onneksi hyllystä löytyy pari sellaisia, jotka taidan laittaa tähän varaosakoneeseen.
T: JS
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste