Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2 CV 4 (74) vetoakselin pallonivelet

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #233904

    Ei sinun tarvitse koko vaihteistoa vaihtaa,, vaan ainoastaan ne vetoakselin sisäpäät laipalliseksi eli sellaisiksi johon sitten istuu kuulamallin vetoakselit kiinni..
    Vaihto on yksinkertainen tehdä kun poistaa jarrukengät ja avaa siirtoleuka pihdellä sen alumiinisen laakerin pidätinrenkaan mikä sijaitsee heti sen laipan takana mihin jarrurumpu kiinnitetään.. Tietenkin joutuu ennen sitä irroittaan myös pyörän puoleisen vetarin.. Helppoa … 🙂
    Niin jäi sanomatta että sitten joutuu myös hommaamaan siihen uuteen laippaan sopivat jarrurummut myös.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #233906

    Sen myös vinkkaisin, että 2cv6 rumpujarrullisen kuusipulttiset yläpäälaipat pitäisi olla samat kuin kuusipulttisen nelkun, myös jarrurummut. Ts. he, ketkä ovat vaihtaneet rumpujarrulliseen kutoseen levyjarrut saattaisivat olla suopeita luopumaan näistä tarvitsemistasi osista.
    Listaa:
    -kuusipulttiset laipat, joiden boorit sujahtavat vaihteistoon
    -jarrukilvet, jotka tulevat vaihteiston ja rummun välitilaan (onko sama neljä ja kuusipulttisilla rummuilla?)
    -kuusipulttiset jarrurummut, 200mm halkaisija (isompiakin rumpuja on, ne on eri tavaraa osiltaan)
    -kuulamallin yläpään JA kuulamallin pitkäboorisen alapään, 2+2

    Jos nykyisessä vaihteistossa on kakkosen ja kolmosen synkronit ehjänä niin sitä ei missään tapauksessa kannata alkaa vaihtamaan toiseen nelkun laatikkoon, sillä varsinkin nelkuissa nämä synkronit on rikottu tiuhalla vaihtamisella. Nelkun loodilla on harvoin ajettu yli 200tkm, joten laakereiden puolesta nuo ovat varmaankin vielä pitkäikäisiä. Ja jopa paremmilla laakereilla ja passauksilla kuin loppupään kutosen vaihteistot..

    Jos/kun vaihdat vetarin laippoja niin siellä laipan alla vaihteistossa on metalliprikka/prikkoja passaamassa tasauspyörästön asemaa. Älä hävitä tai vaihda näiden puolia, eli pura ja kasaa yksi puoli kerrallaan.

    Kaikista näistä selityksistä huolimatta operaatio ei ole vaikea, lyckaa ja tilliä!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #233949

    Tuossahan on jo ihan hyviä neuvoja. Sen verran vielä lisäisin, että jos vaihtaa vetarin yläpään niinkuin Musta Hattuinen ohjeisti eli ei irrota jarrukilpiä, niin jäävät nuo Akailen mainitsemat säätölevytkin paikalleen eikä niistä tarvitse huolehtia.
    Jos nivelessä on jo 1-2mm väljää, niin kannatta se pikimmiten vaihtaa. Itse en ainakaan uskaltautuisi tien päälle noin väljällä nivelellä. Vaikka tuplaristikkonivel onkin harvinaisempi kuin nuo uudemmat mallit, niin ei varmasti ole vaikeuksia löytää hyvää käytettyä. Vaihtotyökin on melko helppo ja nopea suorittaa. Jos laatikko on muuten kunnossa, niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa vaan tuo vetarin yläpää.

    #233951

    Niimpä se helpoin on tehdä jos vaihtaa tuplaristikon tilalle samanlaisen.. 🙂
    Säästyy sen toisenkin puolen operoinnin samanlaiseksi.. 🙂
    Mutta tosiaan sen yläpään vaihto tehdään niin kuin kerroin edellä että pyörän puoleinen vetari ensin pois ja sitten poistetaan jarrurumpu sekä jarrukengät..
    Avataan kapeilla siirtoleukapihdeillä se alumiininen laakerin lukitus rengas sieltä rummun kiinnityslaipan takaa akselin kaulalta ja vetaistaan vetarin nivel ulos ja toinen ehyt tilalle.. Kohde kasataan päinvastaisessa järjestyksessä kun se aiemmin oli purkanut.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #233960

    Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Kun purin systeemiä, näkyvyydet oli huonot ja jarrukilpi vielä pyöri tiellä. Katsoin jostakin saksalaisestä kirjasta, että pitäisi ensin meislata joku lukitus auki ja joku ruuvi irroittaa??? Vai pelkällä voimallako sen laakerinpidikkeen pitäisi lähteä? Musta rupesi näyttämään, että laatikko pitää nostaa pöydälle, että näkee sen alle. Pitäiskö koko operaatio kuitenkin tapahtua koneen ja laatikon ollessa paikallaan?

    #233963

    No mutta jo nyt on. Sattumalta lukaisin tuon viestiketjun ja ihmettelin jotta mitä. Maailma on tavaraa täynnä. No mitä sitten. Pyydän anteeksi jo etukäteen seuraavaa. No sitä vaan, ettei kenellekään tuntunut juolahtavan mieleen korjata noita alkuperäisiä vetoniveliä. Nyt seuraavaksi lause, jota jo etukäteen pyydän anteeksi: Onko tosi ettei maailmasta löydy tuohon sopivia ristikkoja? En ole asiaa tutkinut muutoin kuin joskus kumeja vaihtaessa katsonut ja kuvankin mukaan sokilla on kiinni ristikkonivelien laakerikupit. En ole tosiaan purkanut ja mittaillut ristikkojen kokoja mutta uskaltaisin väittää, että noihin löytyisi kyllä uusia ristiniveliä. Tasapainoitus ym. asioihin en ota kantaa, mutta kyllä nuo korjausjututkin pitäisi varsinkin tulevaisuudessa ottaa hyvinkin tarkasti huomioon, koska ei niitä “vain vähän väljiä” vetoakseleita loputtomiin riitä.
    Itselläni ei nyt ole juuri purettavaksi sopivaa vetoakselia, josta voisi ottaa tarkkoja mittoja ristikon mitoista, mutta tuollainen väljä ristikko kannattaisi purkaa ihan mittauksen takia. Noissa ristikoissahan, kun puhutaan 2CV ja 2CV4 tehoista oikeastaan ratkaisevaa on vain laakerikuppien ulkomitat ja ristinivelen “ulkomitat”

    Nimim. Kannata tässä mitään laatikkoa vaihtaa saatikka vaihdetta.

    #233965

    Siihen renkaaseen on pienet lukitukset laitettu, mutta ne antaa periksi kun vaan pihdeillä kiertää rengasta aukipäin. Niin ja se rengas on ihan sileä, joten ei ihan heti oivalla, että se on avattavissa. Rengas kuvassa nro 17.

    Tuplaristikkoon ristikon vaihto ei ole ihan helppo tehtävä. Ainakin joissakin nivelissä ei ole lukkorenkaita vaan kupit on lukittu paikalleen siten, että kupissa ja sen pesässä on urat kohdakkain ja sinne uraan on pienen reiän kautta painettu jotain kuumaliiman tapaista muovia. Ehkä nylonia. Ristikon läpi menevä keskitystappi pitäisi myös saada jotenkin irti. Ja vielä olis löydettävä nivel, jossa on reikä ristikon keskellä. Ei ole ihan helppo homma.

    vetoakselin-yläpää_2

    vetoakselin-yläpää

    #233972

    No joo ei ehkä jokaisen itseäänkään kunnioittavan puljun hyllytavaraa. Ehkä ei minkään puljun hyllytavaraa saatikka tilaustavaraa… Tuollainenkin asia pitää vaan ottaa tarkastelun alle jos aiomme itse kukin muodossa tai toisessa harrastustamme jatkaa vielä – nuorimpien kohdalta – jopa vuosikymmenien kuluttua… – Mikäli tänään annamme periksi – emme voi huomenna vaatia. Kuka uskoo, että mikäli tänäpäivänä ei ko. ristikkoniveltä saa ellei kukaan ilmoita sellaista tarvitsevansa, sitä huomenna tultaisiin tarjoamaan. Tämä edellinen ajatuksena, ei välttämättä nyt ko. ristikkoniveltä tarkoittavana asiana vaan yleensä esimerkkinä. Suuntaus kuitenkin tänään on sellainen, ettei mitään korjata vaan aina hankitaan uutta. Mistä uutta jos kukaan ei tee enää sitä??? Vaikka sitten korjaamalla vanhaa. Mutta kuitenkin. Menee offin puolelle mutta jossainhan sitä pitää pohtia asioita.

    #233977

    Eli ristinivel 24×75 NR72804 nivelristi ei lukkorenkaita kartioreikä 16 – 18mm.

    Ei se ehkä aivan mahdoton ole, mutta kuten aiemmin totesin ei minulla ole tietoa mitoista sen enempää…

    #233983

    Tietoa pukkaa. Mieluusti korjaan vain nivelristikon. Siinä on ihan normaalit lukkorenkaat. En kuitenkaan pura sitä ennekuin tiedä, mitä pannaan tilalle. En mistään varaosaluettelosta ole löytänyt edes tuplaristikon kuvaa saati siihen kuuluvan varsinaisen ristikon varaosanumeroa. Burtonin ristikkokin on johonkin vanhukseen.

    Johtopäätökseni on ollut, että “paskaako näistä Kaanaan häistä”, pannaan koko systeemi enemmistön valitsemalle tielle, eli laipallinen laatikko ja uudet vetarit, niin perikuntakin riemuitsee. Itse asiassa lupasin auton tytölle ylioppilaslahjaksi 1999. Isukilta taisi silloin olla meisselit kadoksissa. Ja vähän tökkii vieläkin.

    SAintissä oli sanonta, että turha korjata vanhaa asentoa, kun aina voi tehdä uuden!

    Tapio

    #235878

    Tuollainen videopätkä löytyi tuosta akselin tynkän vaihdosta.

    Vaihdelaatikon akselitynkän asennus

    #236037

    Mä tein sen ! Sain kiltalaiselta käytetyn tuplaristikon yläosan, joka oli parempi kuin omani. Sain toisenkin vähän huonomman, jolla harjoittelin purkamisen. Apu löytyi 5 kilometrin päästä Porkkalassa ja ohjeetkin tuli samassaa. Masan laittama kuva yläpään systeemistä oli avuksi. Se oli paras näkemistäni ja vastasi todellisuutta.

    Kun kuitenkin pitää vaihtaa laakeripaketin osia, meinasi tulla työkaluongelma. Sisäpään mutteri aukeaa 29 mm:n putkiholkilla ( ei ihan joka kaupan hyllyllä sekään). Laakerin pidikerengas aukesi hienosti Bilteman ketjuputkipihdeillä (13,99 e) suosittelen, ote on luja eikä riko paikkoja. Laakerin ulosvetolaite oli omasta takaa.

    Videoklippi koski vain paketin paikalleen laittoa
    Korjausopasta voisi kehittää vielä erilaisilla tuokalutiedoilla ja hyvillä varaoskuvilla.

    #237664

    Mitä JIIPee tarkoitta höynäytyksellä, sovittiin putkisarjan asennuksesta ja hän perui jutun ja rupesi vaatimaan ostamaansa putkisarjaa palaututettavaksi: Mahlen merkkihuollon putkisarja, onko paremmasta laadusta tietoa, minulle ei. Jiipee väittää että sarja huono, ja vielä myöntää ettei ole edes katsonutkaan pakettia. Vähintäin 25 % alennuksella sai kuin vastaavan identtisen ja olisin sen ruokapalkalla asentanut. Omasta puolestani Jiipee saa hoitaa asiansa muiden kanssa, minulle jo enemmän kuin tarpeeksi vaivaa näistä venkuroinnesta. Jottei mies jäisi vaille apua, suosittelen positiivisessa hengessä kaikille JIIPEEtä, koska minulla ei mahdollisuutta valvoa miten suositukseni käytännössä ymmärretään, sanoudun irti kaikista reklamaatioista, omalla vastuulla siis joikaisen syytä edetä.

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.