Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2 CV jarrut jumittuvat

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124114

    Terve Turusta!

    Sain auton helposti katsastettua ja seuraavana päivänä alkoi ongelmat kun lähdimme vaimon kanssa pitemmälle matkalle eli 40 km:n päähän kotoa kyläilemään.
    N. 10 kilometrin jälkeen(jona aikana ei käytetty jarruja) jumittuivat jarrut kesken ajon ja bussipysäkillä seisoessa alkoi toinen etujarruista savuta.
    Soitin Sitrosen Arskalle, joka neuvoi, että jarrun ilmausruuvi auki ja sen teinkin ja meno jatkui. Homma toistui 3 kertaa ja ohikulkijoilla oli hauskaa. Pari sentään pysähtyi kertomaan omista kokemuksistaan ja tarjosi apua mutta apua ei tarvittu koska viisaana olin ottanut työkalut mukaan.
    Onko kokemuksenne mukaan vika etujarrussa, joka ryhtyi savuamaan, vai jarrupääsylinterissä? Mitä ehdotatte korjaukseksi. Jarrunesteet ja takajarrusylinterit on juuri vaihdettu.
    Kaupunkiajossa ei ole aiemmin tehnyt vastaavaa!

    t: Timo V Turusta

    #145497

    Eihän vaan tullut kaadettua LHM:ää DOT-systeemiin? Sillä turpoaa takuuvarmasti koko paketti jumiin. Jos neste on oikeaa, saattavat etusylinterit jumittaa ihan vanhuuttaankin. Toisaalta, jos ilmausruuvin avaaminen auttoi, sylinterit tuskin on kovin tiukassa.
    Koska savua kuitenkin on muodostunut, ainakin suojakumit ovat tuhkana, eli auki vaan ja uutta sylinteriä tilalle, niin kulku helpottuu.

    Edit: Tuli mieleen että onhan jarrupolkimessa pieni välys ennen kuin tappi alkaa painamaan sylinteriä? Jos ei, niinn sylinteri ei pääse lepotilaan ja järjestelmään jää pieni paine? Ja onhan jarrukenkien palautusjouset ehjät?

    #145498

    Neste oli tavallista jarrunestettä.
    Nyt kävin taas kaupungilla ajelemassa eikä mitään ongelmia eli ongelma tulee ainoastaan maantiellä kun ajaa jarruttamatta pitemmän matkan.
    MIKI antoi hyviä vinkkejä mutta mistä kannattaisi aloittaa, kannattaako vaihtaa ensin jarrupääsylinteri vai avata savunnut jarrurumpu? VAi säätää jarrupoljinta (liike tosi lyhyt)?

    t: Timo V

    #145499

    Niinkuin Miki jo arvaili, niin tuo tappi, joka pääsylinterin mäntää käyttää kannattaa tarkistaa onko oikean mittainen. Niitä kun on ainakin kahta eri pituutta ja jos esim. pääsylinteri on vaihdettu saattaa tappi olla väärän pituinen. Siellä pitää olla pieni välys.

    #145500

    Mulle kävi samalla viisiin kerran -90 kymmentä luvun alussa,,, pääsylinterin kumit alkoi hajota vanhuuttaan ja kumin palanen tukki jarru säiliöstä lähtevän reiän,, seurauksella että kun jarruneste laajeni lämmetessään niin se työnsi jarrut jumiin ja avaamalla kesken ajon ilmaruuvia matka jatkui…
    Kylläkin itse sen hoksasin hetken tuumattuani asiaa… Tilasin uuden pääsylinterin ja jarrut pelaa vieläkin silloin uusitulla pääsylinterillä…

    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145501

    Muistanko oikein, että pääsylinterissä on ohut tasauskanava, joka tukkeutuessaan aiheuttaa jumittamista. Olikos siitä jotain Niksi-Nyytisissä.

    #145502

    itselläni oli sama tilanne parivuotta sitten, jarrutttaessa jätti paineet päälle, jarrujen ilmaus ja kengät kauemmas ja matkaan, talvilepoon . pääsylinteri remppa tehty ed.vuotena ,tiivisteet uusittiin, mutta mystinen pikkuventtiili sylinterissä jäi vanha ,joka ei kauaa toiminut, nyt uusi pääsylinteri ja toimii normaalisti !

    #145503

    Jatketaan: nyt on vaihdettu sekä takajarrusylinterit, että pääsylinterin sisukset kokonaan.
    Alukis poljin liikkui mukavasti ja jarrut toimivat mutta noin 10 km:n ajon jälkeen (jarrutuksia) jarrut jälleen jumissa. Ilmauksen jälkeen poljin melko kova eli ei liiku kuin sentin pari, missä vika?

    Ennen pääsylinterin vaihtoa jarrut menivät jumiin kun ei jarruttanut pitkään aikaan, nyt kun jarruttelee.

    Antakaa lisää neuvoja, kiitos!

    #145504

    Voisiko sen pääsylinterin mäntää painavan tapin säätö olla pielessä? Mikihän viittasi jo tähän suuntaan…Itselläni on ollut kerran niin. Oireet olivat samankaltaiset.

    #145505

    Polkimen tyhjä liike kuuluu olla 5 mm ennen kuin tappi osuu mäntään. Sinällään kuulostaa pelkästään hyvältä että poljin tuntuu kovalta eikä paljoa painu. Saisinpa omistakin kulkimista tuollaisen tuntuman.

    #145506

    Tänään osui tämä ongelma omaan polveen osittain kun siskon sätkästä jarrut veti jumiin. Kaikki lähti liikkeelle siitä kun vihdoin ja viimein tavallisen sylinterin tilalle vaihdettiin lhm-pääsylinteri. Järjestelmä huuhdeltiin ja kumit vaihtui luonnollisesti lhm-kumeiksi. No jarrut ne oli kuitenkin päällä tänään eikä pois lähteneet ennenkuin ilmausruuvia raotti. Kovin oli jäykkä poljin vaikka ilmausruuvi oli täysin auki. Siinä sitten pakolla paineettiin paineet ilmausruuviauki ja tulos oli seuraava:

    Availtiin etupään jarruputkia pois sylinteristä ja jäljiteltiin roskien lähdettä. Kyseessä kun on putkiltaan osittain 9mm:set niin joissakin kohdissa löytyy niitä kumisia joustoputkia. Tämä selvisi etupään tukkokohdaksi ja se oli niin pahasti tukossa ettei rautalankakaan enää läpi kulkenut. ELi myös nuo kumiputket täytyisi uusia, muuten ei tule hommasta mitään, koska nekin näköjään turpoavat..tukkoon asti… 🙄 😳 Oih ja voih, olisihan sitä kaikkea muutakin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.