Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2 cv:n muutoskatsastus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121971

    Muutoskatsastuksen mahdollisuus perustuu moottoriajoneuvoluokan muutosmahdollisuuteen, ajoneuvoasetuksen (12568/2005-2cv) täytäntöönpanomääräyksen E-sääntöön.
    Eli ennen 01.04.1979 käyttöönotettu Citroen 2 cv on mahdollista muutoskatsastaa sivuvaunulliseksi moottoripyöräksi, edellyttäen että:

    – Oikea etupyörä poistetaan ripustuksineen
    – Samoin voi oikean ajovalon poistaa, sillä edellytyksellä että paikalle jää äärivalo.
    – Ohjauspyörä vaihdetaan ohjaustankoon.
    – Oikeanpuoleinen takapenkki poistetaan niin että kuljettajan lisäksi voi kuljettaa kahta matkustajaa.
    – Äänenvaimentaja poistettava jotta ääni vastaa ajoneuvoluokkaa.

    Elikkä tuumasta toimeen !

    Terveisin Tommen
    (ja mukavaa aprillipäivää)

    #132476

    Kolmipyöräisessä autossa voisikin olla enemmän järkeä, poistuisi maksuja jne. Onnistuuko Suomessa?
    Esim. poistaisi toisen takapyörän.

    #132477

    http://www.ake.fi/ Tuolta löytyy varmin tieto, kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen tekniikka@ake.fi niin sieltä vastaavat yllättävän nopeasti…

    #132478

    Käytännössä kolmipyöräisen toteutus on helppoa. Pätkäistään runko aisojen kohdalta ja käännetään toinen takatukivarsi toisinpäin. Bongasin Vinadion maailmankokouksessa reilusti toistakymmentä kolmipyöräistä (suurin osa näistä Lomax -rakennussarjoja), joten miksei tosiaan meilläkin. AKE:n poikkeuslupahakemuslomakkeessa on tosin kohta “perustelu”, ja ohjeissa taas sanotaan selvällä suomenkielellä että pelkkä rakentelun into ei ole riitä. Pitää olla hyvä syy poistaa se pyörä. Mitenkähän sen perustelisi? Vähentynyt vierintävastus? Pienempi uraherkkyys (ainakin yksi pyörä kulkisi omia polkujaan)?
    Jos ajoneuvoluokan muutos olisi oikeasti mahdollista, tekisin nelkusta mopon ja säästäisin huikeat vakuutus-, katsastus ynnä muut maksut.
    Mielenkiintoinen ajatus. Onnistuisikohan jos esim diisselöisi, silloinhan tehokin putoaisi. Nopeudenhan voi aina rajoittaa…?

    #132479

    @nameone wrote:

    Kolmipyöräisessä autossa voisikin olla enemmän järkeä, poistuisi maksuja jne. Onnistuuko Suomessa?
    Esim. poistaisi toisen takapyörän.

    Oletko muuten varma? Nimittäin, jos menet muuttamaan sätkän mp-ajoneuvoksi, voit olla varma että vakuutusmaksut muuttuvat tähtitieteelliseen suuntaan.

    Jos tällä hetkellä maksetaan ajoneuvoveron lisäksi pakollista liikennevakuutusta, joka on aika pieni suhteellisesti ottaen. Luulenpa, että kun menet ottamaan vakuutuksen mp:ksi muutetun sätkän, niin itket vakuutuslaskujen suhteen

    #132480

    Kolmipyöräisessä ajoneuvossahan on juuri se idea että se ei ole auto eikä moottoripyörä ja ainakin ulkomailla on saanut tuntuvia helpotuksia maksuihin ja niitä on valmistettu juuri tästä syystä isoja määriä.

    Edit:
    Kolmi- ja nelipyörä sekä kevyt nelipyörä
    L5e-luokan ajoneuvo (kolmipyörä) on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

    Suomessa L5 verotetaan kuin moottoripyörää.
    Muutenkin kun ajoneuvovero on jo maksettu, niin ei kannata siinä vaiheessa enään muuttaa muutenkaan verotussyistä.
    Ilmeisesti vakuutusmaksua ei mene kuitenkaan l5-ajoneuvosta ollenkaan?

    Kuitenkin, riittäisiköhän perusteluksi että tiet kuluvat melkein puolta vähemmän kun vain yksi akseli menee niissä urissa.

    #132481

    @nameone wrote:

    Kolmipyöräisessä ajoneuvossahan on juuri se idea että se ei ole auto eikä moottoripyörä ja ainakin ulkomailla on saanut tuntuvia helpotuksia maksuihin ja niitä on valmistettu juuri tästä syystä isoja määriä.

    Ilmeisesti vakuutusmaksua ei mene kuitenkaan l5-ajoneuvosta ollenkaan?

    Perustuuko tuo vain arvailuun vai asiasta selvän ottamiseen? Suomessa L5-luokan ajoneuvosta peritään moottoripyörän vakuutusmaksu, joka ei missään määrin ole kohtuullista. Tuosa luokassa ainoastaa kuutioilla on merkitystä, ja vaikka sen tekisi 375cc ysikaakkisen koneella, niin vakuutusmaksu olisi keskisuomen korkeudellakin jo pitkälle toista tonnia vuodessa. Kutoselle voi sitten varautua jo puolitoista kertaiseen summaan…

    Lähipiiristä löytyy muutama L5 luokkaan kuuluva ajoneuvo, yleisesti näitä kutsutaan nimikkeellä Trike.

    #132482

    Mitä lauseen perässä oleva kysymysmerkki tarkoittaa?…
    On siinä kuitenkin sen verran perääkin että eräs taho väitti että L5 mönkijästä ei mene vakuutusmaksua.
    Se taas voi johtua siitä että joskus niitä on saanut rekisteröityä autoksi.
    Toisaalta ennen moottoripyörät olivat verovapaita Suomessa.
    Käyttämäsi trike nimitys taitaa tarkoittaa kuitenkin ns. moottoripyörää jossa on kaksi pyörää taka-akselilla?

    #132483

    Kaikki moottorikäyttöiset tieliikennekäyttöön rekisteröidyt ajoneuvot on vakuutettava, vähintään liikennevakuutuksella… Katsastuskonttorikin on oiva tiedonlähde ko. kysymyksille…

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.